kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸
رئیس ‌کل گمرک در پاسخ به سؤال کیهان مطرح کرد:

فرار مالیاتی 12هزارمیلیارد تومانی برخی‌ واردکنندگان با سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی

رئیس‌کل گمرک از فرار مالیاتی 12هزار میلیاردتومانی برخی واردکنندگان با سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی خبرداد.

فرود عسگری دیروز دریک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر شفاف‌سازی درباره آخرین وضعیت کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف گفت: تا سال 93 چیزی به نام کارت یکبار مصرف وجود نداشت، چون ردیابی نمی‌شد پس از استقرار سامانه گمرک متوجه شدیم که شخصی همزمان از چند گمرک کشور کالا ترخیص کرده یا چند نوع کالا وارد می‌کند. سؤال ما این بود که این واردکننده یا تاجر چه کسی است که همزمان از غرب و شرق و جنوب کشور کالا وارد می‌کند که این موضوع از سوی گمرک به متولی صدور کارت‌های بازرگانی یعنی اتاق بازرگانی و وزارت صنعت و تجارت گزارش شد و مباحث آن در حال پیگیری است.
رئیس‌کل گمرک با ‌اشاره به پیشنهادات این سازمان برای حل مشکل کارت‌های بازرگانی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که متقاضیان کارت‌های بازرگانی حداقل باید 3 سال سابقه واردات داشته باشند و سال اول هم بیشتر از 500 هزار دلار نتوانند وارد کنند همچنین رتبه‌بندی کارت‌ها مد نظر باشد.
وی با بیان اینکه هنوز در حال پیگیری موضوع کارت‌های بازرگانی هستیم ولی ما در این باره فقط مجری هستیم افزود :با سامانه گمرکی توانستیم امسال 4مورد تخلف درباره کارت‌های بازرگانی از گمرک نوشهر مازندران کشف کنیم.
عسگری خاطرنشان کرد: باید در رابطه با کارت‌ها مشخص شود چه تاجری در چه رشته‌ای می‌تواند واردات انجام دهد، زیرا گمرک نیز در وصول حقوق دولت زیان می‌کند و سازمان امور مالیاتی هم اخیرا اعلام کرده که از محل این کارت‌ها 12 هزار میلیارد تومان ضررکرده است.
وی یادآور شد: اکنون بازبینی کالاها به لحظه انجام می‌شود و اظهارنامه‌هایی را که احساس کنیم، مورد دارد سریع بررسی می‌شود.
عسگری با ‌اشاره به اینکه تخلفات با روند تغییرات و سیستمی شدن فرایند تجار کم شده است، گفت: علاوه ‌بر آن گروه پایش برای نظارت و کنترل داریم، تخلفات آنچنانی در سال جاری وجود نداشته، اما همچنان بحث کم‌اظهاری و اختلاف میان ارزش کالا وجود دارد.
وی رقم کم اظهاری در سال جاری را 90 میلیارد تومان اعلام کرد.
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤال فارس درباره آخرین وضعیت پرونده تخلفات شرکت‌های لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ گفت: راجع به شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ مبالغ مورد موضوع را محاسبه و به شرکت‌های نامبرده ابلاغ کرده و معتقدیم صلاحیت رسیدگی به پرونده این دو شرکت کمیسیون تجدید نظر و بدوی و پس از آن دیوان عدالت اداری است و اختلاف نظری بین ما و وزارت صمت بود، این وزارتخانه خود را متولی تشخیص طبقه‌بندی کالا می‌داند، از طرفی گمرک عضو این کنوانسیون بوده که در همین رابطه معاونت حقوقی نظر داد، اما نظر قطعی نداده و گمرک نیز باید نظر دهد.
عسگری همچنین با ‌اشاره به حجم تجارت خارجی غیر نفتی ایران در 10 ماهه امسال اظهار داشت: تجارت خارجی در این مدت 80 میلیارد دلار بوده که از آن میزان 37 میلیارد دلار سهم صادرات با رشد 1/7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و 42 میلیارد و 800 میلیون دلار حجم واردات با رشد 21/9 درصدی همراه بوده است.