kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷

انتقاد مردم از عملکرد بانک‌ها در حبس پول مغازه‌داران

طی روزهای اخیر انتقادات تعدادی از مردم نسبت به افزایش زمان مسدود شدن پول ناشی از معاملات روزمره مغازه‌داران افزایش یافته است.
گروه اقتصادی-

به گزارش خبرنگار کیهان، طی چند روز اخیر اتفاقی بدون سر و صدای رسانه‌ای رخ داد که البته نارضایتی کسبه و فعالان بازار باعث شد تا خبر آن به بیرون هم درز کند.
چند روز پیش یکی از فعالان بازار در تماس با کیهان از افزایش زمان انتقال وجه به حساب کسبه خبر داد و گفت: زمان واریز پول از چهار ساعت به 24 ساعت رسیده است. به عبارت دیگر پس از هر تراکنش بانکی در مغازه‌ها، پول مشتریان یک روز بعد به حساب مغازه‌دار ریخته می‌شود.
ضمن اینکه فرد دیگری با ارسال پیامی برای کیهان نوشت: «بانک‌ها در اقدامی جدید اعلام کرده‌اند سیستم شاپرک (کارتخوان مغازه‌ها) فقط یکبار در روز پول مغازه‌داران را به حسابشان واریز می‌کند.» یعنی یکبار در روز واریز صورت گرفته و پس از آن هر چقدر تراکنش صورت بگیرد، در آن روز به حساب مغازه‌دار منتقل نمی‌شود.
مشکلات مربوط به تراکنش محدود به چنین مواردی نبوده و فرد دیگری در تماس با خبرنگار کیهان گفته است: من بدون اطلاع خودم 1/5 میلیون تومان از حسابم کم شد و در پی اعتراض به این موضوع، اعلام کردند تا 72 ساعت آینده بر خواهد گشت، با این وجود در زمان بازگشت وجه، 700 تومان بابت تراکنش از اصل مبلغ کم شده است!یکی دیگر از مخاطبان کیهان که روز گذشته به پمپ بنزین مراجعه نموده، اعلام کرد که دستگاه‌های پرداخت الکترونیک جمع‌آوری شده بود و متصدیان دستگاه‌های نازل اظهار می‌کردند که به علت اینکه 72 ساعت بعد از پرداخت مشتریان، پول به حساب‌مان می‌آید، دستگاه‌ها را جمع کرده‌ایم.برخی مغازه‌داران نیز به همین علت دستگاه‌های کارتخوان را خاموش کرده‌اند و از مشتریان پول نقد مطالبه می‌کنند.
اما روز گذشته بالاخره بانک مرکزی به این اتفاقات واکنش نشان داد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درخصوص انتقادات طرح شده نسبت به تصمیم اخیر درباره اعمال تغییرات در سامانه‌های بین بانکی و تأخیر در تسویه وجوه، گفت: این تصمیم چند روزی است اجرایی شده و براساس بررسی‌های به عمل آمده پس از اجرای این بخشنامه، کاهشی در تعداد تراکنش‌ها به چشم نمی‌خورد، البته به نظر می‌رسد این تغییرات نگرانی‌هایی را برای برخی اصناف ایجاد کرده است که با ارایه توضیحات و شفاف سازی لازم به تدریج این نگرانی‌ها نیز مرتفع می‌شود.ناصر حکیمی افزود: در حال حاضر هر تراکنشی که انجام می‌شود، پنج صبح روز بعد به حساب اصناف و ‌اشخاص واریز می‌شود بنابراین، این ادعا که انتقال پول، 10 الی 12 روز بعد انجام می‌شود به هیچ‌وجه صحت ندارد و نهایتا ظرف حداکثر 24 ساعت وجوه منتقل می‌شوند.