kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۴۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
رئیس ‌هیئت ‌مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران:

پتروشیمی‌ها مواد اولیه را 20 درصد زیر قیمت به خارجی‌ها می‌فروشند

رئیس ‌هیئت ‌مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران با انتقاد از تبعیض پتروشیمی‌ها در فروش مواد اولیه به تولیدکنندگان داخلی و خارجی گفت: قیمت فروش محصولات پتروشیمی‌ها به کشور‌های خارجی از 10 تا 20 درصد زیر قیمت پایه بورس است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی روزنامه کیهان، بیوک صحاف امین با‌ اشاره به اینکه صنایع تکمیلی نزدیک به 750 تا 800 شغل را پوشش می‌دهند، اظهار کرد: سال 95، یک میلیارد و 50 میلیون دلار صادرات به کشورهای همجوار داشتیم که قرار بود امسال 20 درصد هم رشد داشته باشیم.
وی افزود: اما نه تنها در سال جاری افزایش نداشتیم بلکه در 9 ماهه امسال با دو درصد کاهش هم رو به رو شدیم.
رئیس‌ هیئت ‌مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران ادامه داد: در حال حاضر، واحد‌های تولیدی ما سطح ‌اشتغال خود را از دست می‌دهند، یعنی نه تنها نمی‌توانند تولید را زیاد کنند بلکه افت هم دارند.
صحاف امین در ادامه به موضوع قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی ‌اشاره کرد و گفت: قیمت پایه بورس بر اساس قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود اما به خاطر مشکلات پتروشیمی، قیمت فروش به کشور‌های خارجی 10 تا 20 درصد پایین‌تر از قیمت پایه بورس است.
وی همچنین با‌ اشاره به مشکلاتی که پس از افزایش نرخ ارز در سه ماه اخیر رخ داده، بیان کرد: پتروشیمی‌ها ارز رسمی دریافت می‌کنند اما محصولات خود را طبق ارز آزاد روز به ما می‌فروشند، لذا در حال حاضر افزایش قیمت دلار، واحد‌های تولیدی را سمت تعطیلی کشانده است.
رئیس ‌هیئت ‌مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران ادامه داد: ما زمانی که در بورس برنده می‌شویم تا 48 ساعت باید مبلغ آن را به صورت نقد پرداخت کنیم ولی وقتی به سازمان‌های دولتی جنس می‌فروشیم، اوراق‌های یک یا دو ساله دریافت می‌کنیم.
در ادامه این نشست، نایب‌رئیس‌انجمن ملی صنایع پلاستیک بیان کرد: در حال حاضر شاهد عدم ثبات قوانین و قیمت ارز هستیم و نوسانات ارز در صنایع تکمیلی نرخ تمام شده را بالا می‌برد. در چنین شرایطی نه سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند بیاید و نه تولید‌کننده می‌تواند کار کند.
سعید صبوری با بیان اینکه نرخ ارز، دست خود دولت است، گفت: گلایه اصلی ما از دولت است، چقدر باید پول ما بی‌ارزش شود؟ من تمام مشکلات را از چشم دولت می‌بینم، جایگاه ارز این نیست که ارزش پول ملی، هیچ بشود.
در ادامه، علی‌رضا ترک، عضو هیئت ‌مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک گفت: چالش اصلی صادرات این است که ما 30 درصد بالاتر از قیمت پتروشیمی‌ها خرید می‌کنیم اما ترکیه 20 درصد ارزان‌تر دریافت می‌کند، در حقیقت سوبسید دولت به پتروشیمی‌ها نصیب ترکیه شده به نحوی که برخی تولیدکنندگان می‌خواهند کارخانه‌های خود را به ترکیه ببرند.
وی ادامه داد: امسال، همین ‌اشتغال موجود هم ریزش خواهد داشت.