kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
سازمان ملل:

عامل اصلی کشتارهای یمن ائتلاف سعودی است

سازمان ملل متحد در گزارش خود، ائتلاف تحت فرماندهی سعودی را بزرگ‌ترین مسئول قتل‌عام کودکان یمنی دانست.





کشتارهای وحشیانه ائتلاف سعودی در یمن در نهایت سازمان ملل را نیز وادار به واکنش کرد. در واقع این سازمان در سه سال گذشته به دلیل نفوذ دلارهای سعودی به ندرت در مورد بحران یمن موضع انتقادی علیه عربستان داشت و همواره در گزارش‌های خود تلاش می‌کرد، دو طرف درگیر را مقصر جلوه دهد. به گزارش تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، این گزارش سازمان ملل با مستندسازی حملات هوایی متجاوزان به یمن که شمار زیادی از کودکان در جریان آن کشته و زخمی شده‌اند، ائتلاف سعودی را «بزرگ‌ترین مسئول به قتل رساندن و معلول کردن کودکان یمنی» دانسته است. البته سازمان ملل باز در این گزارش سعی کرده به نوعی عربستان را به عنوان عامل نهایی جنایت‌ها معرفی نکند و در گزارش خود به صورت تلویحی به دیگر گروه‌های انقلابی نیز انتقاد کرده است!
در این گزارش محرمانه کمیته کاری نظارت بر اوضاع کودکان در مناطق درگیری که شبکه تلویزیونی الجزیره به یک نسخه از آن دست یافته است، وضعیت کودکان یمنی در تابستان گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. این گزارش در 19 ژانویه گذشته(29 دی ماه) تحویل شورای امنیت شده بود.
در این گزارش همچنین می‌خوانیم: «ائتلاف سعودی مسئول کشته شدن 68 کودک و زخمی شدن 36 کودک دیگر در تابستان گذشته در یمن بوده است... روزانه بین 20 تا 30 حمله هوایی ائتلاف ثبت شده است که برخی از آنها به مدارس و خانه‌ها صورت گرفته است.» در همین حال، «مرچل ریلانو» نماینده صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونسیف) می‌گوید: «یک نسل کامل از کودکان یمنی در زندگی جز خشونت ندیده‌اند و این امر آثار روحی و روانی در طول زندگی برای آنها به همراه خواهد داشت.»
از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن در سه سال گذشته، سه میلیون کودک در یمن به دنیا آمده است که یک سوم آنها در خارج از بیمارستان‌های یمن به دنیا آمده‌اند زیرا 57 درصد بیمارستان‌ها ویران شده است. این کودکان با سوء تغذیه مواجه هستند، 30 درصد آنها کمتر از وزن طبیعی هستند و بیش از 11 میلیون کودک نیز به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. یک میلیون و 800 هزار کودک نیز با کمبود غذا و 400 هزار نفر از این کودکان نیز با کمبود شدید غذا روبه‌رو هستند که جان آنها را در معرض خطر مرگ قرار داده است.
انتقاد گاردین به دولت انگلیس
از سوی دیگر روزنامه گاردین در سرمقاله خود با عنوان «نظر گاردین درباره سفر ولیعهد سعودی ... ارزش‌های ما را نفروشید»، به بررسی سیاست‌های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در داخل و خارج از این کشور پرداخته و نوشته: «جنگ یمن از ماجراجویی‌های بن سلمان است که به بدترین فاجعه انسانی در جهان منجر شده است.»
این روزنامه سپس با ‌اشاره به سفر بن سلمان به انگلیس در آینده نزدیک افزود: «ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلیس باید در جریان سفر محمد بن سلمان به لندن با وی، درباره پرونده حقوق بشر و موارد نقض حقوق بشر در برهه اخیر در عربستان صحبت کند.»
 گاردین ولیعهد سعودی را اینگونه توصیف کرد که وی حکمران عملی عربستان است که تفکر شلاق زدن و شکنجه و عدم برگزاری انتخابات از ستون‌های اساسی در بنیان این کشور به شمار می‌رود. این روزنامه به وجود کمپین فعالان در انگلیس ‌اشاره کرد که خواهان جلوگیری از ورود ولیعهد سعودی به این کشور هستند و نوشت: «بن سلمان می‌خواهد خودش را در غرب به عنوان یک حکمران لیبرال و اصلاح‌گرا معرفی کند.» این روزنامه سپس از نخست‌وزیر انگلیس خواست تا از قدرت این کشور در راه خوب و درست استفاده کند و افزود که از ترزا می ‌درخواست می‌شود که در جریان استقبال از بن سلمان با پول وسوسه نشود زیرا بحث درخصوص سرازیر شدن یکصد میلیارد دلار از طریق شرکت نفت عربستان در جریان است. این روزنامه با ‌اشاره به تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن نوشت: «شرم‌آور است که از سلاح‌های انگلیسی در آنجا استفاده شود و دستیاران انگلیسی برای طولانی شدن عمر جنگ و افزایش درد و رنج غیرنظامیان یمنی به این ائتلاف خدمات ارایه کنند.»