kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۲۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
گزارش خبری کیهان

کویت برای حفظ استقلال از عربستان فاصله می‌گیرد

در پی تنش در روابط عربستان و کویت، تلاش‌های کویت حاکی از این امر است که این کشور به دنبال حفظ استقلال خود و عدم تبدیل شدن به بحرینی دیگر است.



سرویس خارجی-

سفر «خالد الروضان» وزیر تجارت و جوانان کویت و هیئت همراه او به قطر و دیدار با شیخ تمیم بن حمد امیر این کشور، روابط عربستان و کویت را متشنج کرده است، چرا که قطر از خرداد ماه گذشته توسط عربستان، امارات و بحرین تحریم بوده و ریاض انتظار دارد سایر کشورهای عربی از این تحریم حمایت کنند. در حالی که واقعیت‌های سیاسی نشان‌دهنده این است که عربستان نقش برادر بزرگ‌تری خود در خلیج‌فارس از دست داده است. «ترکی آل‌الشیخ» رئیس‌ هیئت ورزشی عربستان در واکنش به این سفر دوشنبه گذشته در توییتی با‌ اشاره به تشکر «الروضان» از امیر قطر نوشت، «رفتار این مزدور به روابط تاریخی عربستان و کویت آسیبی نمی‌زند و او تنها از طرف خودش صحبت کرده است.»
به گزارش تسنیم، در پی اظهارات خصمانه «ترکی آل‌شیخ» رئیس ‌هیئت ورزشی عربستان نسبت به «خالد الروضان» وزیر تجارت و جوانان کویت و هیئت همراه او پس از سفر به قطر، روابط کویت و عربستان متشنج شد. هدف از این اظهارات باج خواهی از کویت به دلیل موضع رسمی آن در قبال بحران روابط با قطر و تحریم این کشور بود.
کویت پیش از این مخالفت خود را با صف بندی در این خصوص اعلام کرده بود و کشورهای عرب خلیج‌فارس را به گفت وگو فراخوانده و همین موضع سؤال‌ها و تردیدهایی را در مورد روابط کویت و عربستان که از یک سو متشنج و نگران‌کننده بوده و از سوی دیگر با انسجام همراه است، مطرح کرد.
 با وجود اینکه وزارت خارجه کویت توانست بحران تنش روابط عربی را مهار کرده و از هرگونه تنش روابط با دو طرف جلوگیری کند، اما حمله رسانه‌های سعودی همچنان علیه کویت ادامه یافته و اظهارات آل شیخ که گفته می‌شود مرد محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی است نه تنها بیانگر انتقامجویی از موضع حمایت جویانه کویت از قطر بود، بلکه بار دیگر تاریخ طولانی از روابط حساس و پرفراز و نشیب کویت و عربستان را در خاطره‌ها زنده کرد. در همین ارتباط «عبدالرحمان المطیری» استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی کویتی، گفته: «موضوع روابط کویت با عربستان حساس و پیچیده است زیرا عربستان بیش از ایران وعراق به کویت نزدیک است با این حال کویت تلاش دارد تا جایی که ممکن است از آن فاصله بگیرد تا استقلال تصمیم‌گیری هایش حفظ شده و از اینکه به یک بحرین دیگر تبدیل شود جلوگیری کند، چرا که بحرین در پی اعتراض‌های سال 2011 نتوانست توازن داخلی و خارجی را حفظ کند و ناچار شد به طور کلی و همه‌جانبه به عربستان تکیه کند و به آن وابسته شود.»