kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۸۹۲
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
بازگشت لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق برای اصلاح

مجلس با کلیات بودجه 97 مخالفت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح و بعد ازظهر دیروز بهارستان به بررسی کلیات لایحه بودجه 1397 پرداخته و با آن مخالفت کردند.


کلیات لایحه بودجه ۹۷ از صبح امروز در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت و پس از اظهارات علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق، جلال میرزایی، محمدحسین فرهنگی، بهروز بنیادی، محمدجواد ابطحی، علیرضا سلیمی، زهرا سعیدی، حمیدرضا فولادگر، علی‌اکبر کریمی، نادر قاضی‌پور و محمدحسین حسین‌زاده بحرینی به عنوان مخالف و همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، داوود محمدی، فاطمه ذوالقدر،‌ علی کاظمی، حسین مقصودی، رمضانعلی سبحانی‌فر، جمشید جعفرپور،‌ محمدرضا تابش، محمدمهدی برومندی و رضا انصاری در موافقت با کلیات بودجه ۹۷ سخنرانی کردند.
در ادامه نیز محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت به دفاع از لایحه پیشنهادی دولت پرداخت.
در جلسه صبح و بعدازظهر دیروز بهارستان، موافقان کلیات بودجه بر عملیاتی بودن آن تاکید کرده و در مقابل مخالفان اظهار داشتند : دخل و خرج دولت در بودجه 97 مشخص نیست.
جلال میرزایی نماینده ایلام در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷  اظهار داشت : در حالی که صحبت از بحران جدی است، ولی بودجه به سازمان‌هایی داده می‌شود که خروجی کار آنها مشخص نیست.
محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 97 با اشاره به اینکه با رد کلیات این لایحه بحرانی در کشور ایجاد نشده و صرفاً به کمیسیون تلفیق و نه دولت باز می‌گردد، گفت: در لایحه بودجه 97 به کاهش حجم دولت بی‌توجهی شده و بلکه دولت به خاطر افزایش بودجه در این لایحه متورم‌تر نیز شده است.
وی ادامه داد : در لایحه بودجه ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های سال قبل برای اوراق لحاظ شده و در کمیسیون تلفیق نیز ۵۷ هزار میلیارد تومان بر آن افزوده شده است، اوراق مشارکت باید در پروژه‌های عمرانی استفاده شود نه بودجه جاری کشور.
سیّد محمّدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر نیز با بیان اینکه بودجه را خلاف اصل 52 قانون اساسی تنظیم کرده‌اند و به مجلس داده‌اند تصریح کرد: شورای نگهبان چرا به همین خاطر ورود نمی‌کند؟
بهروز بنیادی نماینده کاشمر نیز با اشاره به اینکه حقوق‌های نجومی، املاک نجومی، رانت‌ها و اختلاس‌ها عمدتا در ذیل بودجه شرکت‌های دولتی رخ می‌دهد از هیئت رئیسه مجلس خواست چگونگی تصویب بودجه‌های این شرکت‌ها را شفاف سازد.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات نیز با بیان اینکه بودجه جاری دولت در سال ۹۷ مبلغ ۱۰ درصد افزایش یافته، گفت: براساس احکامی که در بودجه آمده ما باید برای سال‌های آینده ثروت بفروشیم وحقوق پرداخت کنیم.
زهرا سعیدی نماینده مبارکه نیز با بیان اینکه دخل و خرج دولت در بودجه ۹۷ هماهنگ نیست، گفت: برای جبران کسری بودجه پیشنهادی باید هم از بخش خصوصی استقراض و هم از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم.
نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با انتقاد از چاپ و فروش اوراق مشارکت در سال آینده گفت: چاپ اوراق مشارکت بدون حساب و کتاب در لایحه بودجه ۹۷ ادامه می یابد آیا با پول و قرضه می‌توان کشور را اداره کرد؟ بهتر بود سازمان برنامه و بودجه، بانک استقراض در داخل و خارج از کشور تاسیس می کرد که لااقل وضعیت استقراض‌هایش شفاف شود.
موافقان چه گفتند؟
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب در جلسه علنی دیروز مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه با یادآوری اینکه کمیسیون تلفیق به دولت اجازه نداد که 10 هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت فروش ارز حاصل از فروش نفت خام را در اختیار داشته باشد، گفت: دولت در صندوق توسعه ملی اجازه برداشت 5 میلیارد و 800 میلیون دلار داشت که بخشی از آن مربوط به فعالیت‌های عمرانی، اضطراری و جاریست اما کمیسیون تلفیق با برداشت از این صندوق جهت هزینه‌های جاری مخالفت کرد زیرا این منوط به اجازه رهبر معظم انقلاب بود.
وی با اشاره به اینکه در نهایت با برداشت 4 میلیارد دلار در چهارچوب یک جدول از صندوق توسعه ملی موافقت شد، ادامه داد: از آنجا که دولت با محدودیت منابع روبرو می‌باشد نیاز به برداشت از صندوق توسعه ملی برای آبیاری تحت فشار و آبرسانی روستایی و تقویت بنیه دفاعی هزینه شود.
نماینده اسلام آباد غرب از تصمیم کمیسیون تلفیق مبنی بر اختصاص 65 درصد منابع ذکر شده به تقویت بنیه دفاعی کشور سخن گفت و اظهارداشت: طبق قوانین برنامه 5 ساله و سیاست‌های کلی نظام باید این پول در اختیار بخش دفاعی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: کمیسیون تلفیق جدول 17 و عناوین متفرق یا پنهان را حذف کرد به علاوه این کمیسیون تا جایی که ممکن بود بودجه کمک به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی را که موجب اعتراضات به حقی در جامعه بود را حذف کرد.
علی کاظمی باباحیدری نماینده اردل و فارسان نیز با بیان اینکه بودجه ۹۷ یک بودجه عملیاتی است، گفت: شفافیت، شفاف‌سازی و انضباط مالی موضوعی است که همیشه مدنظر بوده و ما در بودجه ۹۷ شاهد آن هستیم. داوود محمدی نماینده قزوین نیز تنظیم بودجه 97 برمبنای عملکرد را موجب انضباط مالی، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری برشمرد.
سیده فاطمه ذوالقدرنماینده تهران نیز گفت: در لایحه بودجه سال 97 برداشت‌های بی‌رویه از صندوق توسعه ملی حذف و هر گونه برداشتی نیز مشروط به بازگشت سرمایه و ارزش افزوده برای کشور شده است.
همچنین حسین مقصودی نماینده سبزوار در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: انتظار ما از دولت و مجلس این است که به فرهنگ و آموزش و پرورش به عنوان زیرساخت توجه کنند و در تامین و تخصیص بودجه‌های فرهنگی و آموزش و پرورش توجه بیشتری صورت پذیرد.
جمشید جعفرپورنماینده لامرد نیز گفت: توجه به عدالت مالیاتی و اصلاح مالیات پلکانی حقوق کارکنان از نقاط قوت لایحه بودجه سال 97 است.
اختصاص 3500 میلیارد تومان
برای پاداش کارکنان آموزش و پرورش
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز  در آغاز نشست علنی عصر دیروز که به ادامه بررسی کلیه لایحه بودجه 97 اختصاص داشت، گفت: معلمان عزیز مطلع باشند که قبلا دولت در قالب تبصره 4 آورده بود که این پاداش از صندوق توسعه ملی برداشته شود اما این کار خلاف سیاست‌های کلی است چرا که صندوق توسعه ملی برای امر دیگری ایجاد شده است. درنتیجه تغییراتی در جداول داده شد.
لاریجانی گفت: براساس ردیف‌های 53، 40 و 46 و تغییرات داده شده در جداول بودجه مقرر شد که برای تسویه پاداش پایان خدمت کارکنان آموزش و پرورش 3500 میلیارد تومان در نظر گرفته شود از این رو جای نگرانی در این زمینه نیست.
رئیس مجلس شورای  اسلامی خطاب به کارکنان آموزش و پرورش بیان داشت: عزیزان ما نگران نباشند چرا که این مبلغ اضافه و در نظر گرفته شده است.
ارائه گزارش در جلسه غیرعلنی
از مصوبه تلفیق درباره بودجه
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 در جلسه غیرعلنی مجلس گزارشی از مصوبه این کمیسیون در مورد بودجه 97 ارائه کرد.
عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده آمل در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نشست غیرعلنی امروز مجلس گفت: در این جلسه غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 گزارشی را از روند بررسی بودجه در این کمیسیون به نمایندگان ارائه کرد.
وی افزود: تاجگردون در این نشست از مصوبات کمیسیون تلفیق درمورد بودجه سال 97 دفاع کرد و درمورد چرایی عدم افزایش سوخت و حامل‌های انرژی در این کمیسیون توضیحاتی را ارائه داد.
نماینده آمل اظهار داشت: رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در تشریح علت عدم افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در این کمیسیون گفت که ما نمی‌توانیم ناگهانی این افزایش قیمت را در بحث حامل‌های انرژی داشته باشیم و افزایش قیمت در این بخش باید تدریجی باشد، رای کمیسیون بر این بود که افزایش ناگهانی قیمت حامل‌های انرژی مناسب نیست.
با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کردیم زیرا به نفع جامعه نبود
علی اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 97 گزارشی از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ارائه کرد و گفت: در بسیاری موارد تبصره‌های دولت را بدون تغییر تصویب کردیم اما در برخی تبصره‌ها با نظر کارشناسی مسائل را تغییر دادیم تا در جامعه موثرتر باشد.
به گزارش خانه ملت یوسف‌نژاد تأکید کرد: نظراتی که به لایحه پیشنهادی دولت اضافه شد با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی بود هر چند که قبول داریم شرایط اجتماعی شاخص مناسبی برای برنامه‌ریزی اقتصادی نیست اما در شرایط کنونی کشور لازم بود به این شاخص توجه شود.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه شفاف، منضبط و بر اساس عدالت است، توضیح داد: در این لایحه به صورت واضح و روشن تغییراتی داشتیم که به سود و منفعت جامعه خواهد بود. انضباط در واقع یعنی توجه به قوانین بالادستی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون برنامه ششم توسعه است.
وی ادامه داد: در واقع بودجه باید برشی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون توسعه برنامه باشد، همچنین در لایحه توجهی به عملکرد گذشته قوانین بودجه کشور داشتیم که این روند سرمایه فکری کمیسیون تلفیق برای انضباط در گزارش بودجه بود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 با بیان اینکه ممنوعیت دریافت سود از سپرده‌ها نیز جنبه نظارتی دارد، اظهار داشت: عدم افزایش حامل‌های انرژی که برای دولت سخت بود به دلیل مسائل اجتماعی از لایحه بودجه حذف شد اما جایگزینی برای آن در نظر گرفته شد تا دولت بتواند در امر اشتغالزایی فعالیت کند.
اختصاص 60 هزار میلیارد تومان
در ردیف خاص برای اشتغالزایی
وی توضیح داد: 60 هزار میلیارد تومان برای اشتغال در لایحه بودجه  در نظر گرفته شد و جای خوشحالی است که بگویم اشتغالزایی در ردیف‌های خاص دیده شد تا میزان رصد و نظارت آن افزایش پیدا کند.
نماینده ساری و میاندرود ، با بیان اینکه در لایحه بودجه ردیف های متفرقه بسیار زیاد بود، گفت: 230 ردیف متفرقه داشتیم که 200 ردیف آن حذف شده و در حال حاضر به حدود 130 رسیده است البته این تعداد زیاد است اما نسبت به سال های گذشته جهش قابل توجهی داشتیم.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 افزود: با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کردیم زیرا به نفع جامعه  نبود و کشش آن را نداشت البته از محل‌های دیگر جبران کردیم که مبلغ حدود 60 هزار میلیارد برای بحث اشتغال و تولید مد نظر قرار گیرد.
عدم رای به کلیات بودجه
باعث اتلاف ۷۲ ساعته وقت می‌شود
محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در جلسه بعد از ظهر دیروز بهارستان با تاکید بر اهمیت تصویب کلیات بودجه سال ۹۷ و لزوم تسریع در بررسی جزئیات این لایحه، خاطرنشان کرد: عدم رای نمایندگان به کلیات بودجه تنها باعث اتلاف ۷۲ ساعته وقت نمایندگان شده و پیام منفی به جامعه منتقل می‌کند.
به گزارش ایسنا، نوبخت اظهار داشت : مجلس پس از استماع بیانات موافقان و مخالفان محترم لایحه در مرحله‌ یک تصمیم قرار گرفته است؛ این تصمیم قطعا بر پایه ملاک و شاخصی خواهد بود که بتواند متناسب با این تصمیم انتخاب شود.
نوبخت با تاکید بر اینکه این بودجه قرار نیست که بتواند به همه مشکلات کشور در طی یک سال پاسخ مثبت بدهد، خاطرنشان کرد: بودجه سال آینده بر اساس ماده یک قانون محاسبات عمومی یک پیش‌بینی از درآمد و منابع تامین اعتبار و همچنین برآوردی از مصارفی است که اگر در راستای سیاست‌های مورد نظر هزینه شود، می‌توانند ما را به اهداف‌ مورد نظرمان برسانند.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز پس از استماع سخنان نمایندگان مخالف و موافق، نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون تلفیق با ۸۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر با کلیات لایحه بودجه ۹۷ موافقت نکردند.