kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴
یک کارشناس اقتصادی:

افزایش قیمت ارز تورم لجام گسیخته را دامن می‌زند

یک کارشناس اقتصادی گفت: افزایش قیمت ارز به شدت بر افزایش تورم تاثیرگذار است به‌طوری‌که در روزهای آخر اسفند شاهد تورم لجام‌گسیخته کالا و خدمات خواهیم بود.

ابوالقاسم حکیمی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه اقتصاد نئولیبرالی از سال 1368 بر کشور حاکم شده است، اظهارکرد: برای این اقتصاد ساختارها و نهادها را برنامه‌ریزی نکردیم و اقتصاد ایران شکننده شده است. بعد از جنگ تحمیلی تاکنون چوب اقتصاد نئولیبرالیسی را می‌خوریم. دولت فعلی هم طرفدار اقتصاد نئولیبرالیستی است، بدون اینکه برای آسیب‌های این اقتصاد چاره‌جویی کند. کشورهایی که سیاست‌های اقتصاد نئولیبرالیستی را پیاده‌سازی کردند، در کنار آن نهادسازی هم انجام دادند.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد نئولیبرالیستی در کشوری حاکم شده که دولت بر 90 درصد اقتصاد آن پنجه افکنده است، بیان داشت: حداقل 70 تا 80 درصد باید اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود.  ضمن اینکه 75 درصد بودجه کشور مطلقا به درآمد نفتی وابسته است.
این کارشناس اقتصادی در مورد افزایش نرخ دلار در ماه‌های اخیر اظهار داشت: یک دلیل خوش‌بینانه برای افزایش قیمت ارز این است که بانک مرکزی به بازار ارز تزریق نمی‌کند و همین اتفاق باعث افزایش قیمت دلار شده است. دلیل بدبینانه برای افزایش نرخ دلار می‌تواند این باشد که بانک مرکزی می‌خواهد نرخ ارز بالا رود تا از درآمد حاصل از افزایش قیمت دلار کسری بودجه را جبران کرد. افزایش قیمت ارز به شدت بر افزایش تورم تاثیرگذار است به‌طوری‌که در روزهای آخر اسفند شاهد تورم لجام‌گسیخته کالا و خدمات خواهیم بود.
حکیمی‌پور با بیان اینکه رئیس ‌بانک مرکزی در همه کشورها یک اقتصاددان است که منافع عمومی جامعه را به سیستم بانکی ترجیح می‌دهد، گفت: اما رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان فردی بانکی است و بنابراین روشن است که منافع بانکی را به منافع عمومی ترجیح دهد. منافع عمومی یعنی قدرت خرید مردم و افزایش قدرت خرید پول ملی، در حالی که متولی سیاست‌های پولی کشور یعنی رئیس‌کل بانک مرکزی نتوانسته به وظایف خود عمل کند.
وی افزود: همچنین بانک مرکزی عملکرد ضعیف خود نسبت به نظارت بر موسسات پولی و مالی که سرمایه‌های مردم در آنها از بین رفت، را نشان داده که اگر این اتفاق در هر کشوری می‌افتاد، قطعا رئیس‌کل بانک مرکزی آن تغییر می‌کرد، اما در کشور ما چنین اتفاقی نیفتاد و هیچ توضیحی هم به مردم داده نشد و فقط باعث می‌شود که دیدگاه مردم نسبت به سیاست‌های پولی بانک مرکزی تضعیف شود.
این استاد اقتصاد با بیان اینکه سیستم بانکی کشور در خدمت اقتصاد و تولید نیست، گفت: سیستم بانکی کشور پویا نیست و نقش زیادی در اقتصاد ندارد. سیستم بانکی کشور مانند بانک‌های 200 سال پیش کار می‌کند و به ازای پولی که از مردم دریافت می‌کند، سود می‌دهد.