kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶
وزیر ارتباطات خبر داد

۴۲ میلیارد تومان کلاهبرداری اینترنتی و تراکنش غیرمجاز در نیمه اول امسال




وزیر ارتباطات با ‌اشاره به آمارهای پلیس فتا، از ۴۲ میلیارد تومان کلاهبرداری و تراکنش غیرمجاز طی ۶ ماه نخست امسال خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم محمد جواد جهرمی در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که در محل برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: لازم است در حوزه پول‌های رمزی به مردم آگاهی بدهیم، حتی بسیاری از مسئولان نیز با این مفهوم آشنا نیستند که باید مسئولان مربوطه به آگاه‌سازی در این حوزه بپردازند.
وی از تصویب بخشی از طرح رفع انحصار از نظام‌های پرداخت در جلسه روز یکشنبه یکی از کمیسیون‌های دولت خبر داد و گفت: امروز شاهد این هستیم که دستگاه انتظامی ما که ماموریت حفظ امنیت را در فضای مجازی با پلیس فتا دارد، آمارهای بسیار بالایی از کلاهبرداری‌ها در حوزه بانکی خبر می‌دهد.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: طبق آماری که پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) داده بیش از 60 درصد ورودی‌های فتا مربوط به برداشت‌های غیرمجاز بانکی است، همچنین فتا اعلام کرده که با توجه به اینکه هزینه‌ها زیاد بوده پرونده‌ها در این بخش را برای رسیدگی ارجاع دادیم به آگاهی.
آذری جهرمی تأکید کرد: اما آمار دیگری نشان می‌دهد که 42 میلیارد تومان کلاهبرداری و تراکنش غیرمجاز در 6 ماهه اول سال انجام شده است.
وی با‌ اشاره به حضور بازیگران جدید در کسب و کارهای نوین، افزود: این کسب و کارها مانع بزرگی در نظام پرداخت دارند، به این دلیل که انحصارات این بخش، مانعی برای کسب و کارهای نوپاست.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه درآمدزایی از این محل باعث افزایش تراکنش‌های بانکی می‌شود تصریح کرد: تبدیل هزینه‌های دیجیتال هنر نیست بلکه افزایش بهره‌وری هنر است.
آذری جهرمی با تاکید براینکه شبکه بانکی نقش بسزایی در تامین مالی کسب و کارهای نوپا دارد، گفت: آن‌طور که من شنیده‌ام، به تازگی دستورالعملی برای جلوگیری از حضور بانک‌ها در سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر ابلاغ شده ولی حاصل آن این است که بانک‌ها در این سرمایه‌گذاری‌ها حضور نداشته باشند که این مهم ما را از اهداف‌مان عقب می‌اندازد. این یک مسئله مهمی است که خواهش می‌کنم اندیشمندان این حوزه در نظام بانکی برای آن راهکار پیشنهاد دهند.
وی تاکید کرد: با توجه به فراگیری بانکداری الکترونیک و.. از همه بانکداران تقاضا می‌کنم برای این مسئله وقت ویژه‌ای بگذارند چراکه اعتماد مردم بر نظام بانکداری الکترونیک یکی از پایه‌های رشد اقتصاد در این بخش است که باید برای ما حساس و مهم باشد.