kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۳۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶
با کوتاهی دولت در انجام وظایف قانونی

آشفتگی بازار ارز در دوسالگی برجام به گردن مردم افتاد!

در شرایطی که مسئولیت تنظیم بازار ارز کاملا در اختیار دولت قرار داشته و دو سال هم از اجرای برجام می‌گذرد؛ برخی مسئولان و حامیان دولت به جای پاسخگویی درباره گرانی ارز، ریشه این اتفاقات را در انتظارات مردمی دانسته و توصیه به عدم سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند!



گروه اقتصادی-

میزان افزایش قیمت دلار که در هفته جدید به رقم شگفت‌آور 200 تومان هم رسید، روز گذشته هم ادامه پیدا کرد تا هر روزی که می‌گذرد شاهد یک رکورد جدید در افزایش قیمت دلار باشیم!  
روز گذشته قیمت دلار از رقم 4670 تومان هم عبور کرد و مشخص نیست تا کجا باید نظاره‌گر کاهش ارزش پول ملی باشیم. از سوی دیگر ولی‌ا... سیف که چهار روز پیش در یکی از صفحات اجتماعی خود اعلام کرده بود قیمت دلار در بهمن و اسفند کاهش پیدا می‌کند (که بلافاصله پس از آن، افزایش قیمت دلار شدت گرفت!) روز گذشته نیز مجددا وعده کاهش قیمت دلار را تکرار کرد.
اما این وعده تنها نکته سخنان سیف نبود، رئیس بانک مرکزی در سخنان خود به مردم توصیه کرد: «ریسک و خطر موجود در بازار ارز را نپذیرفته و به سمت سرمایه‌گذاری امن حرکت کنند، هرچند که به طور حتم به زودی بازار در فضایی آرام حرکت می‌کند.»
این سخنان در حالی از سوی وی ایراد شد که مردم اصلا نقش چندانی در این نوسانات نداشته و اصولا نمی‌توانند داشته باشند، چرا که در شرایط کنونی که مردم در خصوص نوسانات ارز از اطلاعات کامل برخورد نیستند، به این بازار برای سرمایه‌گذاری ورود نکرده و تنها کسانی برای خرید دلار، خطر می‌کنند که یا از قیمت آینده آن مطلع بوده و یا در قیمت آینده آن نقش داشته باشند...  
با تمام این اوصاف، این فرضیه که دخالت مردم در بازار ارز، شرایط کنونی را رقم زده، توسط برخی حامیان دولت هم تکرار شده است، به عنوان نمونه پویا جبل عاملی، یکی از این کارشناسان حامی دولت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در آسیب‌شناسی خود از تلاطمات بازار بیان کرد: «در شرایط فعلی، قیمتی که اکنون در بازار به وجود آمده حاصل انتظارات مردم و بازار از نرخ ارز است، چرا که نرخ سودی که با فشارهای مختلف بر مقامات پولی در بانک‌ها کاهش یافته منجر به این شده که مردم به سمت بازارهای دارایی دیگر غیر از سیستم بانکی بروند و در عین حال هم که نرخ ارز در این دوران پنج ساله به نحوی پیش رفته که این انتظارات را شکل داده است که بالاخره نرخ ارز افزایش می‌یابد.»
اما نکته‌ای که به نظر می‌رسد از دلایل اصلی این اتفاقات بوده و به نظر می‌رسد دلایل دیگر (مثل نقش مردم در فضای بازار) به نوعی، دادن نشانی غلط در ریشه‌یابی این موضوع است، زمزمه‌های نقض برجام توسط کشورهای غربی است.سه روز پیش، مجید تخت روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در خصوص وضعیت برجام مصاحبه‌ای کرد مبنی بر اینکه خروج اروپایی‌ها از برجام، آخر دنیا نیست. سخنانی که روزنامه حامی دولت دنیای اقتصاد نیز این چنین درباره‌اش واکنش نشان داد: «آنچه از صحبت‌های مجید تخت‌روانچی در بازار برجسته شده بود را می‌توان در دو سرفصل خلاصه کرد: اول، اگر اروپا نیز به برجام عمل نکند، آخر دنیا نمی‌شود؛ دوم، برداشت من این نیست که اروپایی‌ها در حال حرکت به سمت خروج از برجام هستند. در حالی که در ظاهر این صحبت‌ها نباید برداشت منفی را در بازار ایجاد کند ولی برداشت معامله‌گران متفاوت بود.»
به نظر می‌رسد پیامی که زمزمه‌های نقض برجام یا خروج آمریکا و اروپا در بازار داخلی ایجاد کرده، موجب شده تا دلالان و سوداگران به این فکر بیفتند که می‌توانند زمینه تحریک و ایجاد تلاطم در بازار را فراهم کرده و سود قابل ملاحظه ای به جیب بزنند.  
به گزارش خبرگزاری تسنیم، فردی به نام «وحید.م» که پیش از این خریدار اصلی سکه‌های بانک کارگشایی بود، مدتی است وارد بازار ارز شده و بیش از 50 میلیون دلار خریده است. فرد دیگری هم به نام «محمد.س» در کنار وی، در تلاطم ارزی دستی در بازار داشته و در این مدت بیش از 100 میلیون دلار خریده است.اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد این دو نفر با نیت‌های سوء خود تلاش می‌کنند با دپوی دلار موجب بالا رفتن قیمت‌ها در بازار ارز شوند. بنابراین در این شرایط سود گرانی دلار در خوش‌بینانه‌ترین حالت به جیب چند دلال بزرگ خواهد رفت.
این موضوع نیز به خودی خود نشان می‌دهد که نوسانات ارزی اخیر، ارتباط با مردم نداشته و تنها اقلیت خاصی در اختلال بازار نقش ایفا می‌کنند.
نکته‌ای که در این میان سوال برانگیز است؛ عملکرد بانک مرکزی در عدم ورود به بازار می‌باشد؛ چرا که چنانچه خود مسئولان دولتی معترفند، وضعیت ارزی کشور شرایط خوبی داشته و مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد.
صراف‌ها مدعی هستند که بانک مرکزی دیگر ارزی به آنها نمی‌دهد و تنها تعداد محدودی از صراف‌های منتخب می‌توانند ارز کمی را از بانک مرکزی دریافت کنند.