kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۹۴۷
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵

حزب اتحاد اسلامی هم از دولت اقلیم خارج شد هیچ‌کس بارزانی را نمی‌خواهد


 
  دبیرکل حزب «اتحاد اسلامی کردستان» طی یک کنفرانس مطبوعاتی، خروج این حزب را از دولت اقلیم کردستان عراق، رسماً اعلام کرد.
دیروز «صلاح‌الدین بهاءالدین» ضمن  اعلام خروج حزبش از دولت «نیچروان بارزانی»، تصریح کرد که این تصمیم با موافقت بیشتر اعضای حزب، اتخاذ شده است.
به گزارش ایسنا، بهاءالدین گفت: «حزب اتحاد اسلامی کردستان در دولت اقلیم کردستان، مشتاقانه (مشارکت) و فعالیت داشت و تصمیم به خروج، معنایش این نیست که اتحاد اسلامی مقابل دولت اقلیم قرار گرفته است، اتحاد اسلامی خواستار فروپاشی دولت و ایجاد خلأ امنیتی نیست.»
دبیرکل اتحاد اسلامی تصریح کرد: «اتحاد اسلامی طی دوره گذشته، اقداماتی انجام داد که در راستای خدمت به منافع شهروندان کردستان و دولت اقلیم بوده است.»
وی ادامه داد: «ماندن ما در این دولت، باعث می‌شود که ما مقابل ملت و حامیان حزب خود، سرافکنده شویم.»
حزب اتحاد اسلامی کردستان عراق روز چهار دی ماه به دولت اقلیم تا 26 دی مهلت داده بود تا در راستای بهبود شرایط معیشتی مردم اقدام کند، و اعلام کرده بود که در صورت عدم پاسخگویی دولت، موضع خود را در خصوص مشارکت داشتن در دولت اقلیم، تغییر خواهد داد.
خروج حزب مذکور از دولت اقلیم، یکی دیگر از پیامدهای برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی سوم مهر است. این اتفاق، «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق را تنهاتر از قبل کرد.
پیش از این، علی‌رغم هشدارهای دولت عراق و کشورهای منطقه، «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، همه‌پرسی استقلال برگزار کرده و پس از مدتی، خود مجبور به کناره‌گیری از قدرت شده بود.
افتتاح دانشگاه نظامی- عقیدتی نجباء
جنبش مقاومت اسلامی نجبای عراق هم می‌گوید پس از شکست دادن داعش در این کشور، پا به عرصه فعالیت‌های اجتماعی گذاشته و مؤسسه آموزشی «ام‌ابیها» را افتتاح کرده است. این مؤسسه با همت لشکر 12 بسیج مردمی عراق (متشکل از داوطلبان نجباء) راه‌اندازی شده است و در آن، علاوه بر آموزش‌های پیشرفته، معارف اسلامی و عقیدتی نیز تدریس می‌شود. فعالیت بخشی از مؤسسه «ام‌ابیها»، سوادآموزی است و بازماندگان از تحصیل پس از سوادآموزی، برای گذراندن تحصیلات تکمیلی، به مؤسسات آموزش عالی معرفی می‌شوند.
خاطرنشان می‌شود «شیخ اکرم الکعبی»، دبیر‌کل جنبش مقاومت اسلامی نجباء پیش‌تر اعلام کرده بود که این گروه مقاومت قصد ورود به رقابت‌های سیاسی را ندارد و اعضای این جنبش بعد از پاکسازی عراق از نشانه‌های تروریسم تکفیری، ضمن حفظ دیسیپلین نظامی، فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی را با هدف ارتقای کشور، سرلوحه کار خود قرار خواهند داد.
سایر رویدادها
* حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق اعلام کرده انتخابات پارلمانی در موعد مقرر (22 اردیبهشت) در این کشور برگزار خواهد شد و این تاریخ به هیچ وجه به تعویق نخواهد افتاد.
* کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد، 27 ائتلاف در انتخابات آتی رقابت خواهند کرد.