kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
روحانی در نشست اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی:

راه مقابله با چالش‌های جهان اسلام نگاه به قدرت‌های خارجی نیست





رئیس‌جمهور گفت: مهمترین علت بر هم خوردن ثبات و امنیت خاورمیانه تداوم اشغالگری و حمایت‌های جانبدارانه و بی‌دریغ دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی و محروم ماندن ملت مظلوم فلسطین از حقوق اولیه خود در تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف است.
حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور،  روز گذشته (سه‌شنبه 26 دی‌ماه) در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اظهار داشت: در شرایط بسیار حساس کنونی دنیای اسلام، بدون تردید حل بخش عمده‌ای از مشکلات کشورهای ما، در گرو مشارکت واقعی و منصفانه مردم در امور جاری کشورمان است و همین مهمّ، نقش مجالس قانونگذاری که در حقیقت نماد حضور و مشارکت مردم در تمشیت امور خود است را به خوبی آشکار می‌کند.
قدرت‌ها به فکر منافع خود
و آن هم به هزینه دیگرانند
وی افزود : امروز جهان اسلام با چالش‌های متعددی روبرو است. تلاش قدرت‌های خارجی برای تسلط بر امور مسلمین و دست‌اندازی به منابع خدادادی آنها، فقر و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، توسعه نیافتگی و اختلافات میان کشورهای اسلامی، نمونه‌هایی از معضلات و چالش‌هایی است که با آنها روبرو هستیم. روحانی با بیان اینکه  راه مقابله با این چالش‌ها، نگاه و توسل به قدرت‌های خارجی نیست تصریح کرد :  تجربه تاریخ معاصر به ما می‌آموزد که این قدرت‌ها صرفا به فکر منافع خود و آن هم به هزینه دیگران هستند. آنها در جهت کاهش آلام دیگران قدم بر نمی‌دارند و توسل این قدرت‌ها به اقدامات زورمدارانه‌ اقتصادی و نظامی از جمله دخالت مستقیم نظامی و یا تهدید به استفاده از نیروی نظامی، فروش تسلیحات مرگبار به کشورهای مختلف که منجر به کشتار و تخریب و مسابقه تسلیحاتی می‌شود و همچنین ایجاد تفرقه و اختلاف میان امت اسلامی برای حفظ و تداوم سلطه‌طلبی و برتری‌جویی و دست زدن به سیاست‌های حذفی در سطح مناطق مختلف، نمونه‌هایی از تداوم کنش‌های کهنه و استعماری درشرایط کنونی جهانی است.
برای حل مشکلات نگاه ما باید
به درون باشد تا به بیرون
رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: برای پرداختن به مشکلات و چالش‌های پیش رو و یافتن راه‌حل برای آنها، نگاه ما باید به درون باشد تا به بیرون. باید با اتکا به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های درونی، معضلات جوامع خود را از پیش رو برداریم، نه اینکه چشم امید به دیگران داشته باشیم تا حلاّل مشکلات ما باشند.
وی با اشاره به اینکه جهان اسلام هرگز خود را بازنخواهد یافت مگر آنکه ملل مسلمان کفایت و شایستگی خود را در برخورداری و ارتقای حاکمیت مردم به اثبات برسانند، افزود: نخستین گام در رسیدن به این مقصود، داشتن منطقه‌ای آرام و روابط خارجی صلح‌آمیز است. هیچ کشوری نمی‌تواند زمانی که در منازعات و کشمکش‌های خارجی گرفتار است، به توسعه داخلی اهتمام ورزد.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی کلیه کشورها، راه حل ریشه‌کن کردن معضلات امّت اسلامی را جز تحقق همدلی و همکاری تمامی کشورهای اسلامی نمی‌داند.
وی با بیان اینکه  متاسفانه برخی کشورها مسیر را اشتباه می‌روند و تحت القائات آمریکا و رژیم صهیونیستی به شکاف در میان امت اسلامی دامن می‌زنند، گفت‌: از نظر ما قدرت‌هایی که خود مسبب و منشاء جنگ‌ها، فشارهای سیاسی - اقتصادی و بحران‌های حادث در جهان اسلام هستند و دوام و بقای خود را از خون‌ریزی، دامن زدن به اختلافات و ترویج خشونت و افراط تأمین می‌کنند، هیچ‌گاه نمی‌خواهند و در موقعیتی نیستند تا دوست و همراه مردم ستمدیده و مظلوم باشند.
تاکید بر نقش ایران در اضمحلال داعش
رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه به تضعیف و اضمحلال گروهک تروریستی داعش و نقش ایران در این زمینه اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تولد این حرکت انحرافی، در صف مقدم مبارزه با آن بوده و با بهره‌گیری از تجارب خود در مبارزه با تروریسم، به دیگران نیز در این مسیر مساعدت نمود. ما به دعوت دولت‌های عراق و سوریه، مستشاران نظامی خود را به آن کشورها اعزام کرده تا در کنار مردم آن دو کشور برادر با تروریسم تکفیری مبارزه کرده و مانع از دست‌اندازی آنها به کشورهای دیگر شوند.
وی گفت :  ابتکار جمهوری اسلامی ایران در بسیج جامعه بین‌المللی در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری که در قالب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل و تحت عنوان «جهان علیه افراطی‌گری خشونت‌آمیز» (WAVE) با استقبال و اجماع جامعه بین‌المللی روبرو شده است نمونه روشنی از ظرفیت‌های موجود در سطح بین‌المللی برای پیشبرد اهداف بلند امت اسلامی است.
روحانی همچنین یکی از مزایای اصلی شکست جریان انحرافی خشونت‌طلب داعش، بازگشت موضوع فلسطین به جایگاه اصلی خود به عنوان اولویت اول دستور کار سیاسی امت اسلامی عنوان کرد و افزود: ما معتقدیم مهمترین علت برهم خوردن ثبات و امنیت خاورمیانه تداوم اشغالگری و حمایت‌های جانبدارانه و بی‌دریغ دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی و محروم ماندن ملت مظلوم فلسطین از حقوق اولیه خود در تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف است.
ضرورت موضع قاطع جهان اسلام
در حمایت از قدس شریف
رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد:  ضروری است موضع قاطع جهان اسلام در مردود شمردن تصمیم زشت رئیس‌جمهوری آمریکا در اعلام انتقال سفارت آن کشور به قدس شریف تا زمان پس گرفتن آن ادامه یابد. این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا، نقض آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل است که حتی از سوی متحدان راهبردی وی در جهان غرب نیز مورد انتقادات جدی قرار گرفت، مسلمانان را در موضوع قدس و فلسطین متحدتر کرد و مسئله قدس که در سال‌های اخیر به دلیل ایجاد و تشدید معضل تروریسم و افراطی‌گری در منطقه تا حدی از اولویت اصلی خارج شده بود را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.  وی گفت : توطئه‌ جدید علیه فلسطین، قدس و جهان اسلام تاکنون برای بانیان آن نتیجه معکوس داشته و لذا شاهد انتفاضه و حرکت جدید ملّت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی و حامیان آن را شاهد هستیم.
روحانی تاکید کرد اطمینان دارم که امت اسلام و دولت‌های اسلامی، موضوع قدس به عنوان قبله اول مسلمین را هرگز فراموش نخواهند کرد و با تأکید بر وحدت هدف، دوری از تشتت و تفرقه و با تجمیع مساعی خود وارد عمل شده و برای بازگشت کلیه فلسطینیان به سرزمین مادری خود و تشکیل دولت مستقل فلسطین در تمامی سرزمین فلسطین و به مرکزیت قدس شریف تلاش‌های خود را مضاعف
خواهند کرد.