kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
همایش خبر خوب، رسانه مسئول برگزار شد

ضرغامی: خبر خوب، خبری است که منجر به سازندگی شود





اولین همایش «خبر خوب، رسانه مسئول» عصر سه‌شنبه 26 دی در حوزه هنری تهران برگزار شد.
در این همایش چهره‌هایی چون سیدعزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی و رئیس‌اسبق سازمان صداوسیما ، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت، پرویز فتاح رئیس‌کمیته امداد خمینی(ره) و... سخنرانی کردند.
ضرغامی در این همایش گفت: اگر خلاصه بخواهیم بگوییم یک خبر خوب و خوش‌خبری چیست، صرف‌نظر از نگاه عامیانه و درستی که داریم که ارزشمند است باید به این نکته توجه کنیم که جامعه نیاز به آگاهی و اطلاعات و تحریک شدن و انگیزه پیدا کردن دارد. قرار هم نیست یک خبر خوب بدهیم تا حال بخشی از جامعه خوب شود بلکه باید نیازهای مخاطب را سنجیده و مدیریت کنیم.
وی ادامه داد: باید برای خبر خوب شاخص‌هایی اقتباس کرد و مشخص شود که منظور چیست در غیر این صورت می‌شود یک کارفرمایشی و نمی‌توان از آن توقع عملیاتی شدن داشت و شاید نشود آن را ارزیابی کرد.
ضرغامی تصریح کرد: در یک فضای رسانه‌ای که مجازی هم هست باید یک طرح و برنامه جدید داشت و ازنظر من خبر خوب به‌طور خلاصه خبر صادقانه و صحیح است که جامعیت داشته و سازنده است. من به‌جای واژه‌های مخرب و امیدبخش از واژه سازندگی استفاده می‌کنم.
وی ادامه داد: امروز شاهد تولید خبرهای دروغ از سوی برخی رسانه‌ها هستیم. امروز یک کانال ایجاد می‌شود که مثل چرخ‌گوشت خبر می‌ریزد بیرون که خبرهایش صحت ندارد، خبر دروغ خیلی باید مضموم شناخته شود و در بین خود رسانه‌ای‌ها هم باید این به‌عنوان یک توهین تلقی شود. کار رسانه، کار کارمندی نیست بلکه کار عشقی و دلی است.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید خبرهای خوب منجر به سازندگی کشور شود ضمن اینکه در این خصوص باید بدانیم که خبر خوب کمک‌کننده به سازندگی کشور، مدیریت ارشد آن و همچنین یاری رهبر معظم انقلاب و دیگر بزرگان کشور است و اگر نتوانیم خود را در این محدوده هدف‌گذاری شده تنظیم کنیم ‌اشتباه خواهیم کرد.
سیدپرویز فتاح، رئیس‌کمیته امداد هم در این همایش اظهار کرد: نظام اسلامی باید در دنیا خبرخوب تعریف کند و الگو بسازد. ما باید در تولید اخبار با صداقت رفتار کنیم و الگوی دیگران باشیم.
وی گفت: آمار‌اشتباه دادن بلای کشور است و معلوم نیست این آمارهایی که ذهن مردم را خراب می‌کند از کجا درمی‌آید و به چه منطقی این آمارسازی‌ها می‌شود؟ به گفته رهبری دستکاری در آمار گناه کبیره است، هر آماری که اعلام می‌شود چه از سوی مسئولان و چه رسانه‌ها در قبال آنها مسئولیت داریم.
وی گفت: شما باید الگوی صداقت باشید و در دنیا الگوسازی کنید و بگویید رسانه‌ای داریم که بر محور فضیلت و اخلاق رفتار می‌کند. رسانه‌های خارجی اینگونه نیستند. حتی رسانه‌های CNN و فاکس‌نیوز که حرفه‌ای هستند در مورد عربستان و فجایع آن در یمن حرفی نمی‌زنند چون عربستان همه آنها را خریده است.
رئیس‌کمیته امداد افزود: انتظار داریم رسانه‌ها طرفداران محرومان باشند چرا که آرمانگرایی در حمایت از محرومان، یتیمان و نیازمندان است نه اینکه فقط از سیاست بگوییم. این صحبت‌ها برای یک زلزله‌زده کمکی نمی‌کند.
وی پیشنهاد داد: رسانه‌ها گفتمانی برای دفاع از محرومان تشکیل دهند و سیستمی ایجاد شود که خود رسانه‌ها هم نقد شوند.
پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز در همایش خبر خوب و رسانه مسئول ، بابیان اینکه رسانه بی‌طرف نداریم، گفت: رسانه بی‌طرف بی‌معناست و ادای بی‌طرفی درآوردن هم فریب مخاطب است.
وی با بیان اینکه غربی‌ها هم به این گفته خود مبنی بر اینکه خبر خوب، خبر بد است، عمل نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه تقلید ما در انتشار اخبار بد و افراط در آن جامعه را دچار مشکلات فراوانی کرده است.