kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۸۹۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
رئیس ‌اتاق اصناف ایران:

تولید را نمی‌توان با سود بالای بانکی زنده نگه داشت




رئیس ‌اتاق اصناف ایران با بیان این‌که نرخ سود تسهیلات بانکی برای واحدهای تولیدی متقاضی بالاست، گفت: با توجه به این‌که تولید کنندگان در زمان دریافت تسهیلات باید۲۰ درصد آن را نزد بانک به عنوان ضمانت نگه دارند، بنابراین نرخ سود تسهیلات برای آنها به 22/5 درصد می‌رسد.
به گزارش ایسنا، علی فاضلی در مراسم گشایش چهارمین نمایشگاه بین‌المللی وسائل نقلیه برقی با‌اشاره به این‌که اخذ تسهیلات ۱۸ درصدی برای تولیدکنندگان توجیهی ندارد و با توجه به این‌که آنها باید ۲۰ درصد از تسهیلات را به عنوان ضمانت نزد بانک نگه دارند، میزان سود تسهیلات برای آنها به 22/5 درصد می‌رسد و نمی‌توان با این میزان سود بانکی، تولید را زنده نگه داشت.
وی ادامه داد:‌ اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی از تولید بر می‌خیزد. مشکل ما در برنامه‌های توسعه‌ای این است که در حد شعار به دنبال تقویت تولید بوده‌ایم و این مسئله هرگز عملیاتی نشده است.
رئیس‌اتاق اصناف ایران همچنین با اعلام این‌که بسته ۱۰ هزار میلیارد تومانی اختصاص یافته برای اصناف در سال جاری به مرحله پرداخت نرسید، تصریح کرد: هرچند که این بسته ۱۰ هزار میلیارد تومانی به اصناف اختصاص یافت، اما متاسفانه پرداختی صورت نگرفت و قرار بر این شد که این موضوع در سال آینده مدنظر قرار گیرد. ما بنگاه‌های اولویت‌دار را که حدود ۱۰۰ هزار بنگاه زنده به شمار می‌آیند مشخص کرده‌ایم و اگر بنگاهی بتواند توجیهات لازم را داشته باشد به این دسته‌بندی اضافه خواهد شد.
فاضلی همچنین از مسئولان درخواست کرد تا قیمت سود تسهیلات با نرخ تورم تطبیق یابد و اگر نرخ تورم معادل ۹ درصد است، بنابراین نرخ سود تسهیلات نیز بین ۹ تا ۱۱ درصد لحاظ شود.
از سوی دیگر رئیس‌اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه رکود در بازار پوشاک همه‌گیر و فراگیر شده است، گفت: اتحادیه‌های همگن از جمله اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان، اتحادیه پوشاک، اتحادیه خیاطان و کشباف با محوریت اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع رکود، طرح و برنامه‌‌هایی دارند.
مجتبی درودیان افزود: به دنبال تشکیل کمپین «ایرانی، ایرانی بخر» به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شده تا فروشگاه‌های عرضه‌کننده کالای ایران در تمام صنوف از جمله پوشاک، لوازم خانگی و... برای شب عید به مردم معرفی شوند.