kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۸۹۲
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
صمصامی:

تهاتر بدهی ۱۱۰هزار میلیاردی دولت تسویه از جیب مردم است





استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی درباره تهاتر بدهی ۱۱۰هزار میلیاردی تأکید کرد: با این کار یاد می‌گیریم که ناکارآمدی‌مان را ماست‌مالی کنیم.
حسین صمصامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه «پیشنهاد ارائه ‌شده در لایحه بودجه 97 مبنی بر تهاتر 110 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به اشخاص خصوصی و تعاونی یا شرکت‌های دولتی یارانه‌بگیر اظهار کرد: از یک‌سو این اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی به سیستم بانکی بدهی دارند و‌ از سوی دیگر سیستم بانکی حدود 112هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار شده (تا مهر 97)، البته الآن بیشتر هم شده است؛ که در چهارچوب این پیشنهاد بدهی‌های دولت به این اشخاص تا سقف 110هزار میلیارد تومان تسویه می‌شود.
وی به آثار و تبعات این فرایند اشاره کرد و گفت: اولاً سیستم بانکی از بانک مرکزی اضافه‌برداشت داشته است، بانک مرکزی با تبدیل این اضافه ‌برداشت به خط اعتباری، به این بانک‌های متخلف چراغ سبز نشان می‌دهد که سیستم بانکی همین‌طور که ناکارآمد هست، عمل کند و اگر بعدها هم کسری آورد، به‌جای جریمه، امید رتق‌‌وفتق اشکالاتش را داشته باشد؛ بانک‌ها هم من‌بعد به همین طریق عمل خواهند کرد که این خیلی خطرناک است.این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که «این ناکارایی کجا خودش را نشان می‌دهد؟» تصریح کرد: افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به‌‌معنی افزایش پایه پولی است و این یعنی افزایش حجم پول، که طبعاً اگر متناسب با تولید نباشد کاهش ارزش پول و تورم را در پی خواهد داشت.
این بار به‌زودی روی دوش مردم خواهد افتاد، یعنی یک مؤسسه‌ای ناکارآمد است و سوء مدیریت دارد؛ مدیر نالایق دارد؛ بعد با یک تدبیر اشتباه بارش روی دوش مردم می‌افتد. صمصامی ادامه داد: نقدینگی مهر 93 حدود 716 هزار میلیارد بوده و ظرف سه سال (مهر 96) دو برابر شده و به 1400 هزار میلیارد رسیده است، به همین ترتیب و در همین دوره زمانی، بدهی دولت به سیستم بانکی 94 هزار میلیارد بوده که به 180 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 73 هزار میلیارد بوده که در مهر سال جاری به 112 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.وی با اشاره به ناکارآمدی بخش دولتی که به افزایش مطالبات بخش غیردولتی منجر شده، گفت: چرا دولت تا این اندازه بدهکار شده؟ مگر قرار نیست دولت بر اساس بودجه رفتار کند؟ بودجه عمرانی دولتی کجا رفته؟ چرا تخصیص پیدا نکرده تا این حجم بدهی ایجاد شده است؟ مگر برنامه نداریم؟ یعنی مسائل مالی کشور این‌قدر بی‌نظم است؟ تمام دخل‌وخرج دولت باید در چهارچوب بودجه انجام شود؛ این 110 هزار میلیارد تومان در بودجه دیده نشده و در واقع استقراض دولت از بانک مرکزی است. این رقم که دولت دارد تسویه می‌کند از جیب مردم تسویه خواهد شد.
این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که «این فرایند از این جهت که هم بانک‌ها و هم دولت و هم پیمانکارها از قفل بودن درمی‌آیند به‌نظر شما خوب نیست؟» گفت: مثل این است که بیمار شما برای درمان تومور به عمل جراحی سنگینی نیاز داشته باشد و شما مسکن قوی بزنی تا بخوابد و بعد هم رهایش کنی. با این کار آثار ناکارآمدی نظام بانکی و دولت را پاک کرده‌اید و با نشان دادن چراغ سبز این ناکارآمدی
تداوم می‌یابد.
صمصامی تأکید کرد: با این کار یاد می‌گیریم که ناکارآمدی‌مان را ماست‌مالی کنیم. این رقم تقریباً دو برابر بودجه عمرانی است و بالاترین رقمی است که دولت در سال‌های اخیر از بانک مرکزی استقراض می‌کند، این باعث می‌شود که ناکارآیی دولت و نظام بانکی تداوم پیدا کند و ابزارهای نظارتی از
 بین برود.