kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳

اعتراض روزنامه حامی دولت/معیار تورم، دیگر جیب مردم نیست؟!(خبر ویژه)



یک روزنامه حامی دولت اذعان کرده شگردهای دولت برای گران کردن قیمت‌ها، صادقانه نیست و دولت با مردم صادقانه برخورد نمی‌کند.
روزنامه اصلاح‌طلب قانون نوشت: گویا قيمت كالاها با هم كورس گذاشته‌اند. از گراني برنج گرفته تا لبنيات و حتي لوازم‌خانگي را اين روزها به شكل ملموسي احساس مي‌كنيم. در اين ميان اگرچه برخي اقلام هنوز دستور افزايش قيمت را نگرفته‌اند اما با توجه به لايحه بودجه 97 دولت با افزايش حامل هاي انرژي، بلاي گراني بر سر بسياري از كالاهاي مصرفي خانوارها آوار مي‌شود.
تابستان 92 دكتر حسن روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت اقتصاد و معیشت مردم گفته بود: همکارانم در بخش‌های مختلف آمار و ارقام را صادقانه به مردم خواهند گفت. البته کم و بیش نخبگان و مردم از آمار خبر دارند. «معیار اصلی تورم، جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار» اما اين صحبت‌ها به‌آرامي در سا‌ل‌هاي بعد در صحبت‌هاي دولتمردان كمرنگ و سرانجام محو شد. به طوري كه برخي از آن‌ها به صراحت اعلام كردند كه ملاك گراني، جيب مردم و سفره‌هاي‌شان نيست. تورم كاهش پيدا كرده و تا اين اتفاق در سفره ايرانيان احساس شود، زمان مي‌برد اما حالا با گذشت بيش از چهار سال از دولت روحاني، افزايش فشار تورم بيش از پيش شده است؛ به طوري كه به راحتي مي‌توان آن را در ميان اقشار كم درآمد جامعه احساس كرد زيرا اكنون ديگر ميزان مصرف خانوارها، قدرت خريد آنها را نشان مي‌د‌هد. با افزايش قيمت اقلام اساسي سبد غذايي خانوارها ميزان تقاضا نيز كاهش پيدا مي‌كند. به اين ترتيب با هجوم گراني، شاهد تغيير رفتار مردم در خريد مواد خوراكي هستيم. در اين ميان برای اولین بار تورم دهک‌های درآمدی از سوی مرکز آمار ایران محاسبه شده و آمار حاکی از آن است که فشار تورمی بر دهک‌های پایین جامعه بیشتر شده است؛ یعنی درست برعکس آنچه رئیس دولت می‌گوید.
اگرچه یکی از برنامه‌های جدی دولت کاهش فاصله طبقاتی، افزایش قدرت خرید مردم و برچیده شدن فقر بوده و به دفعات نيز از سوي دولتمردان عنوان شده است؛ اما اکنون مرکز آمار ایران به عنوان یک مرکز قابل اطمينان به صراحت اعلام کرده که قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی، بسیار کمتر از دهک‌های بالای درآمدی است و تورمی که گروه کم‌درآمد متحمل می‌شوند، به مراتب بسیار بالاتر از اقشارپردرآمد و مستقر در دهک‌های بالای درآمدی است.
بررسی نتایج شاخص قیمت مصرف‌کننده در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بر اساس دهک‌های هزینه‌ای، نشان‌دهنده آن است که بیشترین عدد شاخص این گروه در آذر ۱۳۹۶ عدد 115/3 متعلق به دهک دهم و کمترین آن عدد 113/9 متعلق به دهک اول است. این در حالی است که بیشترین افزایش ماهانه شاخص این گروه معادل سه درصد، متعلق به دهک اول و کمترین آن معادل 2/1 درصد بوده که متعلق به دهک دهم است.
به گفته کارشناسان اقتصادی، تغییر رفتار مصرف‌کنندگان در مقابل تغییر قیمت‌های نسبی از جمله عواملی است که رفتار عقلایی مصرف کنندگان را تعیین می‌کند؛ به این معنا که با افزایش شدید قیمت‌ها، خانوارها سعی می‌کنند کالاهایی را که افزایش قیمت کمتری دارند، جایگزین کالاهای گران‌تر کنند. دولت در سياست‌هاي هميشگي خود سعي داشته كه ابتدا افزايش قيمت را به صورتي اعمال كند كه مورد تعجب و حيرت زدگي مردم ‌شود و سپس با كاهش قيمتي جزيي سعي مي‌كند مردم را به اين افزايش قيمت‌ها راضي نگه دارد.