kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۲۱۳
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
مشاور رئیس‌سازمان برنامه و بودجه:

دولت برنامه‌های پنج ساله را قبول ندارد


 
 
 مشاور رئیس‌سازمان برنامه و بودجه گفت:دولت برنامه‌های پنج ساله را قبول ندارد.
محمدکردبچه در گفت‌وگو با فارس اظهارداشت:برنامه‌های 5 ساله‌ای که نوشته می‌شود، نه دولت قبول دارد و نه ابلاغ می‌شود، اینها برنامه‌ریزی نیست.
وی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی به بودجه شرکت‌ها و مؤسسات دولتی ورود می‌کنید؟ افزود: سال 81 قسمتی از کاری که انجام شد، راجع به بودجه شرکت‌های دولتی بود منتها مثل بودجه عمومی پیگیری نشد. بودجه شرکت‌ها چند‌اشکال دارد. مجامع باید گزارش عملکرد بدهند. چند ضابطه گذاشتند، مثلاً حقوق‌ بیش از 10 درصد افزایش نداشته باشد، یا به گونه‌ای بودجه آنها بسته شود که سود آن نسبت به سال قبل کم نشود. اما از نظر ماهیت و محتوا متفاوت است. در مجلس هم می‌گویند بودجه شرکت‌های دولتی را باید دقیق بررسی کنیم، اما در نهایت زمان پایان می‌یابد و باز هم بودجه شرکت‌ها به نتیجه نمی‌رسد. آن طور که باید و شاید نیاز است، به آن ورود نمی‌شود.
کردبچه ادامه داد:بررسی بودجه شرکت‌ها سخت نیست 170 تا 180 شرکت داریم که 10 شرکت 90 درصد بودجه آنها را تشکیل می‌دهند. از نظر تسهیلات، گردش شرکت نفت، گاز، پالایش بخش و بانک مرکزی و ملی و سایر است. بارها گفتیم که فقط این 10 شرکت بررسی شود، اما خبری نیست. باید برای آن وقت گذاشت که زمان بررسی در طول سال است.
وی درباره بریز و بپاش منابع بودجه شرکت‌های دولتی هم مدعی شد:برآوردی ندارم. دو سوم منابع مربوط به این شرکت‌ها بوده و یک سوم، سهم منابع عمومی بودجه دولت است، اما توجه کمتری به آن می‌شود و فقط روی یک سوم تمرکز وجود دارد. در اجرای سیاست‌های اصل 44 گفته شده که باید نظارت کرد و جا دارد در بحث بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد بیشتر توان را روی بودجه شرکت‌ها بگذاریم و شاید خیلی حرف و حدیث داشته باشد.مشاورنوبخت درخصوص اینکه شمول بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد چه زمانی 100 درصد می‌شود؟گفت:طبق قانون برنامه ششم تا سال 1400 باید تمام شود. آنچه در پیوست 4 است را می‌شود تا دو سال دیگر انجام داد، اما مرحله آخر یعنی نظارت و مدیریت عملکرد، اصل است.یکی از مدل‌های کنونی بودجه‌ریزی در دنیا ارائه بودجه دو سالانه به جای سالانه است. سال اول را مجلس تصویب می‌‌کند، سال دوم برای اطلاع است و با قانون محاسبات عمومی منطبق است و به صورت غلتان جلو می‌رود.وی افزود: برنامه‌های 5 ساله‌ای که نوشته می‌شود، نه دولت قبول دارد و نه ابلاغ می‌شود، اینها برنامه‌ریزی نیست. از سال 84 بحث بودجه دو سالانه را مطرح کردیم و مشکلات نظام بودجه‌ریزی را گفتیم. اما هیچ کدام به نتیجه نرسید.