kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
ظریف در دومین کنفرانس امنیتی تهران:

دخالت‌های آمریکا به بحران‌های کنونی در منطقه دامن زده است



وزیر امور خارجه ایران در دومین کنفرانس امنیتی تهران گفت: دخالت‌ها و سیاست‌های آمریکا در منطقه یکی از اساسی‌ترین چالش‌هایی است که به بحران‌های کنونی در این منطقه دامن زده و موجب پیچیدگی بیشتر شرایط شده
است.
دومین کنفرانس امنیتی تهران با موضوع «امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا، چالش‌ها و روندهای نوظهور» دیروز (دوشنبه) در سالن اجلاس سران آغاز شد.
در این کنفرانس که تعدادی از مقامات عالی رتبه کشورمان و مقامات خارجی حضور دارند ،محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به‌عنوان سخنران افتتاحیه سخنرانی  کرد.
ظریف با تاکید بر این‌که دخالت‌ها و سیاست‌های آمریکا در منطقه یکی از اساسی‌ترین چالش‌هایی است که به بحران‌های کنونی در این منطقه دامن زده و موجب پیچیدگی بیشتر شرایط شده است افزود: آمریکا هنوز نسبت به واقعیات عینی در سطح  منطقه بی‌توجه است.
وی به تجاوز عربستان به یمن و کشتار مردم این منطقه‌اشاره کرد و گفت: ادامه تجاوز علیه مردم مظلوم یمن و تداوم حملات کور هوایی و جنایات جنگی گسترده علیه غیرنظامیان در این کشور یکی دیگر از عوامل تنش‌زا در منطقه است. پس از 33 ماه جنگ بی‌حاصل باید مهاجمان به این درک رسیده باشند که این بحران راه‌حل سیاسی ندارد و طرف‌ها چاره‌ای جز گفت‌وگو و اجماع ملی برای حل این بحران در پیشرو ندارند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ادامه‌اشغال فلسطین همچنان حادترین مسئله‌ای است که منطقه و جهان با آن دست به‌گریبان است خاطر نشان کرد: همه مسائل منطقه مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر این معضل اصلی و ستمی است که طی هفتاد سال گذشته بر مردم فلسطین رفته است. شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی توسط آمریکا، اعلام دشمنی آشکار با مسلمانان و دولت‌های اسلامی و ایجاد فرصت برای افراطی‌گری و تروریسم است.
ظریف با بیان اینکه مردم نشان دادند ضمن اینکه اعتراض را حق خود می‌دانند خشونت را بر نمی‌تابند گفت: آمریکایی‌ها تلاش کردند از این حرکت یک سوءاستفاده سیاسی برای اهداف خود کنند.
اشغال سرزمین فلسطین
امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دومین کنفرانس امنیتی تهران اظهار داشت: از منظر ما مشکل اصلی منطقه تروریسم و اختلافات درونی است که ریشه در دخالت‌های فرامنطقه‌ای دارد.
حاتمی تاکید کرد: مصداق این دخالت‌های فرامنطقه‌ای‌اشغال 7 دهه‌ای سرزمین فلسطین است.
وی تصریح کرد: معتقدیم قدرت‌های غربی که در منطقه حضور دارند واقعیت‌های منطقه را بخوبی درک نمی‌کنند.
وزیر دفاع گفت: ما در دوران پوست‌اندازی راهبردی در منطقه هستیم.
جلوگیری از تجزیه کشورهای منطقه
کمال خرازی رئیس‌شورای راهبردی روابط خارجی نیز در دومین کنفرانس امنیتی تهران گفت: سیاست جمهوری اسلامی جلوگیری از فروپاشی نظام‌های مستقر و تجزیه کشورهای منطقه است و البته برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها و ایجاد ثبات و امنیت بیشتر هم آماده هستیم.
خرازی افزود: دخالت‌های غیرقانونی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در امور داخلی کشورهای منطقه از جمله در سوریه و عراق و در بحرین و یمن تحولات زیادی را موجب شد و شرایط ناگواری را در منطقه فراهم کرد.
امید به مذاکره، درس برجام!
عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس‌ستاد پیگیری اجرای برجام نیز در دومین کنفرانس امنیتی تهران با بیان اینکه مشکلات منطقه غرب آسیا مشکلات پیچیده‌ای است، گفت: برجام تجربه موفقی در این زمینه است چراکه تنها تجربه حل و فصل مسالمت‌آمیز یک بحران است. مهم‌ترین درس برجام این است که هنوز می‌توان به مذاکره امید داشت.
گفتنی است رویکرد «توافق به هر قیمت» و «حفظ برجام به هر قیمت» موجب شد تا تقریبا هیچ دستاوردی از برجام عاید کشورمان نشود.
عراقچی با بیان اینکه بیش از یک‌سال است که رئیس‌جمهور آمریکا تمام توان خود را برای نابودی برجام با نقض مکرر آن به کار بسته است، گفت: این تلاش‌ها در روزهای آتی که موعد تایید برجام از سوی آمریکا است ممکن است باعث خروج ایالات متحده از برجام شود.
وی افزود: جامعه بین‌الملل باید برای خروج آمریکا از برجام آمادگی داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران خود را برای همه شرایط و سناریوها آماده کرده است.
مبارزه با تروریسم
به گزارش مهر، حسام‌الدین آشنا رئیس‌مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و مشاور رئیس‌جمهور نیز در دومین کنفرانس امنیتی تهران گفت: به این باور رسیده‌ایم که هیچ کشوری نمی‌تواند با ناامن کردن کشور دیگری برای خود امنیت را به ارمغان بیاورد و این موضوع در اتفاقات چند سال اخیر در منطقه به خوبی مشخص شد.
آشنا افزود: جمهوری اسلامی ایران درخصوص مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، همکاری‌های زیست محیطی و سایر حوزه‌ها، اولویت را به همکاری‌های منطقه‌ای می‌دهد.
کمال خرازی ، حسام‌الدین آشنا، علی لاریجانی، امیرسرتیپ امیر حاتمی  وزیر دفاع ، حسین دهقان وزیر سابق دفاع ،یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان، جک استراو وزیر امور خارجه پیشین انگلیس ، سیدعباس عراقچی  معاون وزیر خارجه،  نخست‌وزیر سابق ایتالیا ، معاون وزیر خارجه تاجیکستان، مشاور رئیس‌جمهور لبنان، رئیس‌مجلس اعلای اسلامی عراق و... از سخنرانان این نشست هستند.
تعدادی از سفرای خارجی مقیم تهران و اساتید دانشگاه در رشته روابط بین‌الملل  نیز در این نشست حضور دارند.
این کنفرانس با شعار امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا، چالش‌ها و روندهای نوظهور و در سه بخش سیاست خارجی و امنیت منطقه‌‌ای ،اقتصاد و امنیت منطقه‌ای و دفاع و امنیت منطقه‌ای در حال برگزاری است.