kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۵۸۶
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
رئیس‌انجمن صنفی واردکنندگان خودرو خبر داد

واردات ۲۷۸ هزار خودرو خارجی به کشور طی ۳ سال


رئیس‌انجمن صنفی واردکنندگان خودرو از واردات ۲۷۸ هزار خودرو خارجی به کشور طی ۳ سال 93 تا 95 خبر داد.
میثم رضایی با‌اشاره به روند کاهشی واردات خودرو طی سه ساله گذشته در مصاحبه با رادیو اظهار کرد: واردات خودرو در سال‌های 93، 94 و 95 به ترتیب 130، 80 و 68 هزار دستگاه بوده است.
وی افزود: بخشی از ذائقه مردم در طول این سال‌ها بصورت سی کی دی تامین شد یعنی خودروسازان قطعات خودرو را بصورت سی کی دی وارد و پس از مونتاژ کاری به بازار مصرف عرضه می‌کردند.
رئیس‌انجمن صنفی واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد: میزان واردات خودرو در کشور بستگی به میزان تقاضا در بازار دارد.
رضایی در ادامه ضمن‌اشاره به دو شرکت خودروسازی بزرگ در ایران افزود: این مجموعه‌ها سهم زیادی در‌اشتغالزایی مملکت دارند.
وی اظهار کرد: صنعت خودروسازی در راستای تولید ملی و اقتصاد مقاومتی همواره مشمول حمایت‌های دولت‌های مختلف بوده است.
رئیس‌انجمن صنفی واردکنندگان خودرو همچنین گفت: تولید خودروی با کیفیت و مبتنی بر استانداردهای روز دنیا در یک فضای رقابتی نمود عملی پیدا می‌کند.
گفتنی است یک ماه پیش نیز رئیس‌ سازمان توسعه تجارت از افزایش 26 درصدی واردات خودرو در هشت ماهه نخست امسال خبر داد و رقم واردات خودرو و قطعات جداگانه آن را نسبت به کل واردات کشور رقم بالایی دانست.
مجتبی خسروتاج گفته بود که در هشت ماهه امسال نزدیک به 54 هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده است که نسبت به 45 هزار دستگاه مدت مشابه سال گذشته نزدیک 26 درصد افزایش واردات صورت گرفته و ارزش واردات آن در هشت ماهه امسال یک میلیارد و 460 میلیون دلار که نسبت به مدت مشابه سال قبل 260 میلیون دلار ارزش واردات بیشتر بوده است.در این بین آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد شرکت فرانسوی رنو که تاکنون قراردادهای تولید مشترکش با ایران به مرحله اجرایی نرسیده، پول هنگفتی از طریق واردات 144 هزار خودرو به ایران به جیب زده است.
شرکت خودروسازی رنو دو هفته قبل اعلام کرد در 11 ماهه سال 2017 میلادی 144 هزار و 862 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است. فروش رنو فرانسه به ایران در این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 54 درصدی داشته است.بر اساس این گزارش فروش رنو به ایران در 12 ماهه سال 2016 نسبت به سال قبل از آن، رشد 110 درصدی داشت و به 108 هزار و 536 دستگاه رسید. رنو در سال 2015 بالغ بر 51 هزار و 500 دستگاه و در سال 2014 نیز بالغ بر 33 هزار دستگاه و در سال 2013 بالغ‌ بر 39 هزار و 600 دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود.
از آنجا که خودروی خارجی معمولا جزء محصولات لوکس و گرانقیمت محسوب میگردد، واردات گسترده آن موجب خروج ارز بسیار زیادی از کشور و در شرایط فعلی تنگنای مالی، باعث تشدید مشکلات موجود خواهد شد.