kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۵۸۵
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
وزیر کشاورزی:

بازار تخم‌مرغ بهتر شده است


وزیر جهاد کشاورزی با‌ اشاره به مشکلاتی که برای مرغداری‌ها به‌وجود آمده بود، از بهبود وضعیت بازار تخم با انجام واردات خبر داد.
به گزارش خبرگزاریها، محمود حجتی روز گذشته در مراسم سی‌وسومین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی، اظهار کرد: با وجود تلاش‌ها و مراقبت‌های مرغداران در سال گذشته و امسال، با مشکل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار مواجه بودیم که در این مدت بخش عمده‌ای از تولید و گله‌های مولد را از بین برد.
وی اظهار کرد: بخشی از این خسارت با حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی و انجام فعالیت‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت تولید جبران شد اما با توجه به ادامه‌ این مشکل در سال جاری، تناسب و تعادل عرضه و تقاضا در سال جاری به هم خورد.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: براین اساس بخشی از کسری عرضه موجود در بازار در زمینه تخم‌مرغ را از محل واردات جبران می‌کنیم و بخشی دیگر نیز با کنترل و تنظیم چگونگی توزیع در بازار مصرف انجام می‌شود و در تلاشیم تولید را به جایگاه خودش برسانیم. البته امروز وضعیت بهتری در بازار تخم‌مرغ وجود دارد و شاهدیم که قیمت تمام شده تولید این محصول از نرخ‌های جهانی و محصول وارداتی ارزان‌تر است.
حجتی ادامه داد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سطح وسیعی از کشور را در بر گرفته و مشکلات عدیده‌ای برای مرغداران به وجود آورده است، چراکه آنها بیشترین آسیب را در این میان دیده‌اند و امیدواریم از طریق بیمه بتوانیم بخشی از خسارت‌های وارد شده به آنها را جبران کنیم.
وی بابت وضعیت قیمت شیر از دامداران و مردم عذرخواهی کرد و گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود که بتوانیم مصرف شیر را در کشور افزایش دهیم.
وزیر کشاورزی همچنین در مورد افزایش نرخ خرید شیر خام از دامداران، گفت: در حال حاضر قیمت خرید شیر خام از دامداران پایین‌تر از نرخ مصوب است که باید از طریق اختصاص یارانه یا روش‌های دیگری قیمت این محصول را به نفع تولیدکنندگان تغییر دهیم که البته بنده شرمنده دامداران و مردمی هستم که نمی‌توانند این محصول را (شیر) که دسترنج هموطنان خودشان است بخرند.
وی در همایش تجلیل از کشاورزان نمونه با تقدیر از عملکرد کشاورزی که 168 تن سیب درختی در هکتار برداشت کرده، گفت: من دست این کشاورز را می‌بوسم. این اقدام نشان می‌دهد که تولید کنونی نتیجه همه توان ما نیست و همواره امکان توسعه وجود دارد.
در مراسم سی و دومین دوره مراسم معرفی کشاورزان نمونه کشوری در تهران، ۱۵۳ نفر در حوزه‌های مختلف زراعت، باغبانی، شیلات و خاک‌ورزی که با کاهش مصرف آب بیشترین عملکرد را داشتند، مورد تقدیر قرار گرفتند.