kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶
عضو اتاق بازرگانی:

تولید 80 درصد کارخانه ها زیر 50 درصد ظرفیت است



عضو اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد از میان کارخانه‌های تولید کالاهای مصرفی، تنها 20 درصد با ظرفیت بالای 50 و بقیه زیر 50 درصد به امر تولید اشتغال دارند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسد‌ا... عسگراولادی اختصاص 50 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تسهیلات به تولیدکنندگان را که توسط قائم مقام بانک مرکزی اعلام شده بود، کمک بزرگی به اقتصاد و اشتغال کشور دانست و گفت: متاسفانه در روزگار فعلی شرکت‌ها و کارخانجات در شرایط بسیار بدی بسر می‌برند.وی افزود: بنگاه‌های اقتصادی برای خروج از این وضعیت بد فعلی و حرکت در جهت رونق تولید بر صادرات و مصرف نیازمند حمایت‌های مالی دولت هستند.عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه ضمن تاکید بر حمایت از تولید داخلی ادامه داد: روند واردات کالاهای مصرفی، خصوصا کالاهای لوکس به کشور باید قطع شود.
به گفته عسگراولادی، تولید کالاهای مصرفی و حرکت به سمت خوداتکایی در این زمینه از جمله مطالبات جدی مقام معظم رهبری و از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
وی در پاسخ به این پرسش که میزان حمایت‌های مالی به چه نحوی باید باشد تا بتوان شاخص‌های رونق تولید را بصورت ملموس در جامعه احساس کرد، گفت: هم اکنون 700 کارخانه تولید کالاهای مصرفی در کشور فعال است که از این تعداد تنها 20 درصد با ظرفیت بالای 50 و بقیه زیر 50 درصد به امر تولید اشتغال دارند.این عضو اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: برنامه‌ریزی ها و سیاست‌گذاری‌ها باید در مملکت به نحوی باشد که صنعتگران داخلی بتوانند نیاز کالاهای مصرفی را بصورت داخلی تامین کنند تا نیازی به واردات کالا از طریق رسمی و غیررسمی (قاچاق) نباشد.
عسگراولادی در بخش دیگری از سخنان خود قاچاق کالا را یک فتنه بزرگ در کشور دانست و گفت: جلوی سیل این پدیده مخرب را باید سد کرد.وی بیان کرد: متاسفانه تاکنون به نحو بایسته و شایسته جلوی قاچاق در کشور گرفته نشده است.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار و اطلاعات سالانه بیش از 10 میلیارد دلار قاچاق به کشور صورت می‌گیرد.