kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶
طی روز گذشته رخ داد

افزایش قیمت سکه و ریزش شاخص بورس



گروه اقتصادی-
در حالی که بازار طلا در روز گذشته با افزایش 25 هزار تومانی قیمت سکه کامل طرح جدید رو به شد، بازار سهام بیش از هزار و 600 واحد کاهش شاخص کل را تجربه کرد، تا نوسانات قابل توجهی در این دو بازار رخ دهد.
قیمت سکه تمام بهار آزادی که روز شنبه یک میلیون و 425 هزار تومان قیمت داشت، به رقم یک میلیون و 450 هزار تومان افزایش پیدا کرد.
نکته قابل توجهی که در این میان وجود دارد، تلاش ناموفق دولت برای از بین بردن حباب سکه بود.
بانک مرکزی از اوایل آذر ماه، با شروع «حراج سکه» در بانک کارگشایی تصمیم گرفت تا حباب 200 هزار تومانی قیمت سکه را از بین ببرد؛ اما با گذشت یک ماه از این حراج که هنوز هم ادامه دارد، قیمت سکه که در روز نخست این حراج یک میلیون و 400 هزار تومان بود، نه تنها کاهش نیافته و حبابش تخلیه نشده؛ بلکه 50 هزار تومان هم افزایش قیمت داشته است!
جالب اینجاست که بزرگ‌ترین متقاضیان سکه در این حراج‌ها دلالان هستند و سود این خرید‌ها عمدتا به جیب این دلالان می‌رود. ضمن اینکه در همان هفته نخست 20 هزار سکه فروخته شد، سکه‌هایی که زمانی ذخایر طلای کشور محسوب می‌شدند و حالا وسیله سودجویی دلالان.افزایش 25 هزار تومانی قیمت سکه تنها در یک روز، این پیام را به بانک مرکزی می‌دهد که راهکار حراج سکه موفق نبوده و باید راهکار دیگری را در نظر گرفت.  
نکته قابل تامل اینکه قیمت سکه در 10 آذر (یک ماه پیش) یک میلیون و 385 هزار تومان بود که طی این مدت 65 هزار تومان زیادتر شده است!
از سوی دیگر شاخص بورس هم طی روز گذشته نزدیک به هزار و 650 واحد سقوط کرد تا یک سقوط قابل ملاحظه را ثبت کند. شاخص بورس که در پایان معاملات روز شنبه روی رقم 97 هزار و 200 واحد ایستاده بود، روز گذشته به 95 هزار و 560 واحد ریزش کرد تا افزایش قیمت سکه، تنها خبر بد اقتصادی دیروز نباشد! البته باید بیان کرد که شاخص بورس طی هفته‌های اخیر به اذعان کارشناسان به صورت حبابی افزایش یافته بود، چنان که طی 20 روز منتهی به 9 دی امسال تقریبا شش هزار واحد رشد کرده بود.
پیش‌تر برخی سهامداران با ‌اشاره به رشد حبابی شاخص؛ در گفت‌وگو با کیهان عنوان کرده بودند که چگونه می‌شود وقتی بسیاری از سهامداران در حال ضرر می‌باشند، شاخص بورس رشد می‌کند؟!
در همین راستا، نوید خاندوزی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، دلیل افت قیمت سهام در بازار را ناشی از دو متغیر عنوان کرد و گفت: پس از ثبت رکوردهای جدید برای شاخص کل بورس و رشد پرهیجان قیمت سهام که چندین برابر روند عادی بازار بود، معامله‌گران بورس تهران به دنبال بهانه‌ای بودند تا اصلاح قیمتی سهام آغاز شود.
وی افزود: اعتراض‌های پراکنده به وضعیت اقتصادی و اجتماعی در کنار اجرای زود هنگام بخشنامه جدید نحوه انجام معاملات در بورس و فرابورس ایران، باعث شده تا بازار سهام به آنچه که پیش از این در مورد اصلاح قیمت‌ها نیاز داشت، دست یابد.
این کارشناس بازار سهام با بیان اینکه بازار سهام دچار وحشت‌زدگی نیست، بیان کرد: در حال حاضر هیجان فروش سهام باعث شده تا عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد که انتظار می‌رود، طی چند روز آینده این روند تمام شود.