kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس:

وضع ایران در برداشت از میادین مشترک پارس جنوبی خوب است


نایب رئیس کمیسیون انرژی وضعیت برداشت ایران از میدان مشترک با قطر را مناسب ارزیابی کرد.
هدایت‌الله خادمی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان در تشریح وضعیت میدان‌های مشترک نفتی کشور، درباره وضع برداشت ایران از میدان مشترک پارس جنوبی اظهار کرد: خوشبختانه هم اکنون در این میدان وضع خوبی داریم و میزان تولیدمان با قطر برابر شده است، حتی اعلام می‌شود که در برخی موارد بیشتر از قطر در حال برداشت هستیم.
وی افزود: باید به این مسئله توجه داشت که قطر خیلی پیش‌تر از ایران شروع به برداشت از میدان پارس جنوبی کرده است، به عبارتی قطر اوج برداشت و تولید خود را گذرانده و اکنون در سرازیری افتاده است.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: امیدواریم عملیات توسعه‌ای فاز 11 پارس جنوبی به عنوان مرزی‌ترین فاز ایران، هرچه زودتر کارش را آغاز کند.
خادمی گفت: در میدان‌های نفتی جنوب  کشور مانند آزادگان و یاران، شرکت‌های ایرانی در حال اجرای عملیات توسعه‌ای به شکل مناسبی هستند. در این میدان‌ها بخشی از توسعه صورت گرفته و وضعیت بدی نداریم ولی نسبت به کشورهای همسایه عقب هستیم.
وی نبود منابع مالی را مهمترین عامل تاخیر در توسعه میدان‌های نفتی مشترک دانسته و تشریح کرد: منتظر ورود سرمایه خارجی به کشور شدیم و از منابع داخلی برای تامین نیاز بهره نگرفتیم، چرا که فکر می‌کردیم خارجی‌ها حتما برای سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی وارد عمل خواهند شد، اما تاکنون این انتظار به شکل قابل توجهی به ثمر ننشسته است.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نیاز 200 میلیارد دلاری صنعت نفت در برنامه ششم توسعه، افزود: بخش عمده‌ای از این نیاز مدون شده باید از منابع داخلی و بخش دیگر نیز از طریق سرمایه خارجی تأمین شود.
خادمی گفت: بعد از برجام شرکت‌های خارجی بسیاری  برای سرمایه‌گذاری در  ایران اعلام آمادگی کرده‌اند که قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با توتال فرانسه نتیجه آن است.
وی با بیان اینکه بعد از انعقاد قرارداد با توتال، اتفاق خاصی در فاز 11 پارس جنوبی نیفتاده است، اضافه کرد: همه این مسائل در شرایطی پیش آمده که به نظر می‌رسد وزارت نفت مذاکرات خوبی انجام داده است.
خادمی افزود: امیدواریم وزارت نفت در این زمینه کار جهادی انجام دهد، یعنی در صورت تحقق نیافتن سرمایه‌گذاری خارجی از داخل کشور کمک بگیرد.
این نماینده مجلس ادامه داد: بهبود فضای سیاسی باعث علاقمندی توتال برای ورود به کشور به منظور سرمایه‌گذاری در فاز 11 پارس جنوبی شده است، البته امیدواریم حضورش در ایران ادامه‌دار باشد. با این حال تجربه تلخ به جای مانده از این شرکت و تهدیدهای مکرر آمریکا، نگرانی‌هایی را مبنی بر ترک دوباره توتال به وجود آورده است. چرا که این شرکت سال‌ها قبل، بر اثر فشار تحریم‌های بین‌المللی به ترک  قرارداد منعقد شده خود  با ایران اقدام کرده و با قطری‌ها در آن سوی میدان  مشترک شروع به اجرای عملیات توسعه ای کرد.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: اکنون هم معلوم نیست که می‌ماند یا می‌رود. وزیر نفت می‌گوید توتال کارش را شروع کرده ولی از نظر ما این موضوع مشخص و هویدا نیست. همچنین در صورت ترک قرارداد هیچ  پنالتی و جریمه‌ای برای او دیده نشده است.