kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۴۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸

کودتای امارات و عربستان علیه پادشاه اردن شایعه یا واقعیت؟



به دنبال انتشار اخباری درباره کودتای چند ژنرال و شاهزاده علیه پادشاه اردن، مقامات رسمی این کشور اعلام کردند، صرفا 3 ژنرال بازنشسته شده‌اند و کودتایی در کار نیست.
در بیانیه دفتر پادشاهی اردن آمده: «برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی شایعات و ادعاهای نادرستی را پخش کرده‌اند که توهین به شاهزادگان اردنی شامل «فیصل بن حسین»، «علی بن حسین» و «طلال بن محمد» محسوب می‌شود.» این افراد به ترتیب دو برادر پادشاه و برادرزاده ایشان هستند که گفته شده بود با کمک عربستان و امارات قصد کودتا علیه پادشاه اردن را داشتند.
به گزارش ایسنا، در این بیانیه همچنین تأکید شده که «دفتر پادشاهی تمامی کسانی را که این اکاذیب را منتشر کرده و به شاهزادگان توهین کرده‌اند تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد. چنین اخبار دروغینی با هدف توهین به اردن و نهادهای آن منتشر شده، اما هرگز وحدت ملی و ارتباط مستحکم میان خاندان حاکم با مردم را از بین نخواهد برد.»
یک منبع رسمی اردنی صبح شنبه اعلام کرده بود که دستور ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن برای بازنشستگی سه شاهزاده در ارتش یک مسئله طبیعی است لیکن صحبت درباره برکناری و اخراج این شاهزادگان درست نیست... اردن روابط ممتازی با کشورهای عربی دارد، اما برخی طرف‌های ناشناخته می‌خواهند این موضوع را سیاسی کنند. چه چیزی باعث شده که برخی به یک مسئله داخلی در این زمان ورود پیدا کنند. ما همگی می‌دانیم که برخی برای تضعیف تلاش‌های اردن در قبال قدس تلاش می‌کنند. چرا که اردن نقش جدی در متحد کردن جهان عرب و اسلام داشت. اردن به موضع ثابت خود در قبال قدس و مسئله فلسطین با هماهنگی کشورهای عربی ادامه می‌دهد. اردن از جمله کشورهایی است که با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالفت کرده است.»