kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۲۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۹
الجزیره:

عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل ایران را به قهرمان جهان اسلام تبدیل می‌کند




الجزیره نوشت: عادی‌سازی سبب می‌شود دولت‌های عربی که وارد این مسیر شده‌اند، اندک محبوبیت خود در جهان عربی اسلامی را نیز از دست بدهند. در مقابل، ایران طی سال‌های اخیر در دو جهان عربی و اسلامی از مقبولیت و اعتبار زیادی برخوردار شده است و در آینده به قهرمان تبدیل خواهد شد.
وبسایت الجزیره نوشت: با وجود تلاش‌های دولت‌های عربی برای استفاده از مسئله عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، در جریان مبارزه با ایران، این موضوع برای ایران و هم پیمانش، حزب‌الله لبنان فواید زیادی داشته است که از آن جمله می‌توان به نفوذ عمیق آنها در بین ملت‌های عربی و اسلامی‌اشاره کرد که نتیجه موضع این دو در قبال مسئله فلسطین است.
در حالی‌که عملیات عادی‌سازی تقریبا مسیر رو به جلویی را پیموده است، این نزدیکی روابط برخی دولت‌های عربی با اسرائیل، به همان اندازه که می‌تواند دربردارنده زیان‌هایی برای ایران و محور مقاومت باشد، منافع و دستاوردهای بزرگی را نصیب آنها می‌کند، بی‌آنکه برای کسب این منافع تلاشی کرده باشند.
به گزارش انتخاب، مهم‌ترین این دستاوردها، بدین قرار است: 1- عادی سازی سبب می‌شود دولت‌های عربی که وارد این مسیر شده‌اند، اندک محبوبیت خود در جهان عربی اسلامی را نیز از دست بدهند. در مقابل، ایران طی سال‌های اخیر در دو جهان عربی و اسلامی از مقبولیت و اعتبار زیادی برخوردار شده است و در آینده به قهرمان تبدیل خواهد شد.
2 ـ عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل، تحلیل ایران در مورد اسباب حوادثی که از سال 2011 در منطقه به وقوع پیوسته است را محقق می‌کند. بدین معنا که تمام اتفاقات منطقه، پیامد توطئه اسرائیل و هم پیمانان آن علیه محور مقاومتی است که هدف آن آزادی فلسطین است.
3 ـ تقویت قدرت ایران در منطقه در سایه استمرار سیاست‌های خاورمیانه‌ای اوباما در دوران ریاست ترامپ است؛ هر چند که زبان این دو به ظاهر با یکدیگر متفاوت می‌باشد؛ اما به لحاظ مضمون و نتیجه تا به امروز یکی بوده است.
امروز به همان اندازه که تهران از نقاط ضعف آمریکا در خاورمیانه به نفع خود استفاده می‌کند، مخالفان و دشمنان منطقه‌ای ایران نیز با‌اشتباهات فاحش خود باعث افزایش نفوذ این کشور در منطقه شده‌اند؛ بویژه با غرق شدن آنها در باتلاق عادی‌سازی.
4 ـ عملیات عادی‌سازی که در درجه اول، فلسطینی‌ها و مقاومت آنها را هدف قرار داده، نزدیکی بی‌سابقه‌ای را بین تهران و جنبش‌های بزرگ مقاومت فلسطین محقق نموده است.
اکنون با همان سرعتی که دولت‌های عربی به اسرائیل نزدیک می‌شوند، ایران در حال نزدیکی به گروه‌های مقاومت فلسطینی است و این مسئله در تماس تلفنی سردار سلیمانی با نیروهای قسام، به خوبی نمایان می‌شود.
خلاصه مطلب آنکه عادی‌سازی، تمام محرمات و موارد ممنوع دینی، سیاسی و تاریخی را در هم شکسته و با اینکه خطری برای امنیت ملی ایران و طرح منطقه‌ای آن است، در دامنه‌ای وسیعتر، زمان مناسبی را به آن می‌دهد تا از این موضوع در حوزه سیاست بهره گیرد. بنابراین، اگر ایران پیش از این، در زمینه‌های تبلیغاتی، سیاسی و فرهنگی، در راستای کشف حقیقت و واقعیت توجه دولت‌های عربی به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل، تلاش می‌کرد، اکنون رفتار خود این دولت‌ها نیازی به صرف مال و زمان بیشتری از سوی تهران، برای اثبات این واقعیت باقی نمی‌گذارد.
در مجموع باید گفت میزان سود و زیان دولت‌های منطقه در گرو اعتبارهای متعددی قرار دارد که یکی از آنها، قدرت محور ایران و باقی مخالفان عادی‌سازی، یعنی دیگر دولت‌ها، جنبش‌ها و ملت‌ها، در عبور از موانع است؛ این جبهه، از حمایت مردمی وسیعی برخوردار است، در حالی که طرف دیگر، با وجود داشتن توانایی‌ها و ظرفیت‌های گسترده، از چنین عنصری محروم است.