kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۲۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

به بن‌بست رسیدن برجام قابل پیش‌بینی بود/اصلاح‌طلب‌ها نعل وارونه نزنند!


سرویس سیاسی-
روزنامه بهار در یادداشتی با عنوان «نعل وارونه مدعیان» نوشت: «اینکه دولت روحانی با کلی وعده آمد؛ همچون کاهش نرخ تورم، کنترل تورم، حل مشکلات اقتصادی از طریق رفع تحریم‌ها، آزادی بیشتر، حضور پررنگ‌تر زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی در تصمیم‌گیری‌های کلان مدیریتی، حل مشکلات محیط زیستی و اولویت‌بندی بودجه براساس نیازهای واقعی کشور و... بر کسی پوشیده نیست. ولی از آنجا که به قول سعدی: عالم بی‌عمل به زنبور بی‌عسل می‌ماند، دولت تدبیر و امید نیز در عمل از شیرین کردن کام این مردم ناکام مانده... از رهاورد همین‌گونه کنش‌هاست که به بن‌بست رسیدن برجام قابل پیش‌بینی بود. آشکار نیست که چرا برخی اصلاح‌طلبان انتقاد از روحانی را در راستای یادآوری وعده‌هایی که داد و عمل نکرد برنمی‌تابند! با این کارنامه بی‌شک اصلاح‌طلبان پشتوانه مردمی خود را در انتخابات بعدی از دست خواهند داد و حق ندارند نعل وارونه بزنند و مدعی شوند تندروی در طرح مطالبات، آب به آسیاب اصولگرایان ریخته!..راستش این روزها اصلاح‌طلبی بیشتر از اینکه یک تفکر و روش برای آباد ساختن میهن باشد، تبدیل شده به سکویی برای اینکه عده‌ای پست و مقام بگیرند.جالب آنکه هنوز گمان می‌کنند حرف زدن از خرابکاری‌های دولت قبل ، برگی نسوخته است که می‌شود برای بازی سیاسی روی آن مانور داد!.»
گفتنی است روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی که تا دیروز برجام را فتح‌الفتوح! و مردم را به سیب و گلابی باغ برجام وعده می‌دادند و هر گونه نقد کارشناسانه و دلسوزانه‌ای را با برچسب و توهین پاسخ می‌دادند، امروز به جمع منتقدان این توافق پیوستند. این جریان اما باید به این موضوع توجه داشته باشند که دیگر برای ژستِ منتقدِ برجام گرفتن، خیلی دیر شده است.روزنامه‌های اصلاح‌طلب اکنون باید درباره بزک خسارت محض برجام به افکار عمومی پاسخگو باشند. دو روز پیش بود که محمود سریع‌القلم از حامیان اصلی برجام گفته بود: «مذاکرات برجام توسط ایران براساس دانش بین‌المللی نبود، چراکه این مذاکرات دچار هیجان و احساس بود و باید مطالعات بیشتری صورت می‌پذیرفت».

فردی که سودای وزارت خارجه داشت ارتباط با روحانی را سخت کرده!
روزنامه شرق در گزارشی به عملکرد محمود واعظي رئیس ‌دفتر روحانی پرداخت و به نقل از اصلاح‌طلبان نوشت: او ارتباط با رئیس‌جمهور را محدود کرده است!
در بخشی از این گزارش آمده است : از جمله افراد حلقه نخست اطراف «حسن روحاني» است؛ خيلي‌ها ترکيب کابينه دوازدهم را حاصل لابي‌هاي او مي‌دانند؛ «محمود واعظي». رئيس‌جمهوري معتقد است که براي انتخاب وزرايش تحت هيچ‌گونه فشاري نبوده است؛ درست هم مي‌گويد، چراکه افراد مشاور روحاني همه همسوي خودش بودند، مانند واعظي؛ يعني رئيس دفترش در دولت دوازدهم و وزير ارتباطاتش در دولت يازدهم، سوداي وزارت خارجه براي دولت يازدهم داشت؛ البته با توجه به سوابقش هم با ارفاق مي‌شد او را جزء گزينه‌ها در نظر گرفت، اما وقتي نام ديپلماتي مانند «محمدجواد ظريف» در ميان باشد، قطعا بقيه نام‌ها با هر سابقه‌اي در وزارت خارجه کمرنگ مي‌شوند.
در ادامه این گزارش آمده است : محمود واعظي از سال ٩٢ و با پيروزي حسن روحاني، نقش بيشتري در سياست پيدا کرد؛ هرچند براي وزارت خارجه انتخاب نشد ولي به وزارت ارتباطات رفت.
شرق در گزارش خود آورده است : حالا عده‌ای از نمايندگان از برخي رفتارهاي واعظي پس از انتصابش به رياست دفتر رئيس‌جمهوري گلايه دارند؛ همچنان‌که از برخي دخالت‌ها در جريان انتخابات هيئت‌رئيسه سال دوم مجلس دهم گلايه داشتند. در‌عين‌حال برخي اصلاح‌طلبان مجلس هم حاضر به صحبت در اين زمینه نيستند!
این گزارش می‌افزاید : ميرزايي‌نکو، نماينده دماوند، از دستور واعظي برنامه‌اي که مخاطبش رئيس‌جمهوري بوده گلايه دارد. او همچنين از کاهش ارتباطات رئيس‌جمهوري گلايه دارد، آن هم پس از اينکه وزير ارتباطات دولت يازدهم در دولت دوازدهم رئيس دفتر رئيس‌جمهوري شده است. رحيمي، نماينده تهران، هم از لزوم جلوگيري از موازي‌کاري‌ها با وزارت خارجه سخن مي‌گويد.

افزایش وابستگی به نفت در بودجه
روزنامه قانون در گزارشی به افزایش وابستگی ایران به صادرات نفت در بودجه تقدیمی رئیس‌جمهور به مجلس خبر داد. در این گزارش آمده است: اگرچه كاهش سهم نفت در اقتصاد كشور در صحبت‌هاي دولت‌مردان بسيار شنيده مي‌شود و به شعاري تبديل شده اما هنوز اين شعار به واقعيت نزديك نشده است و هر سال ميزان وابستگي درآمدهاي نفتي نسبت به سال گذشته افزايش مي‌يابد. با اين حال راهكارهایي توسط اقتصاددانان و كارشناسان به دولت پيشنهاد مي‌شود تا روند كاهشي ميزان سهم نفت در بودجه را در پيش داشته باشيم اما دولت هنوز اين پيشنهادات را عملياتي نكرده است و همچون دولت‌هاي گذشته چندان عقيده‌اي به فعال شدن بخش خصوصي ندارد. در ادامه این گزارش تصریح شده است : در اين ميان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد برخلاف ادعای دولت، میزان وابستگی لایحه بودجه ۹۷ به درآمدهای نفتی نسبت به بودجه سال ۹۶ افزایش یافته است.
گفتنی است در روزهای گذشته اعتراضات به دولت از سوی اصلاح‌طلبان و حامیان سابق افزایش پیدا کرده است، این اعتراضات تا به حدی است که برخی حامیان روحانی منتقدان را نفوذی دانسته و انتقادات را دسیسه خوانده‌اند. با این وجود تهدید و توهین حامیان دولت به منتقدان از شدت انتقادات نکاسته و روزنامه‌های زنجیره‌ای هر روز بخشی از این انتقادات را پوشش می‌دهند.

نباید از روحانی انتظار بیش از حد داشت، پشیمان‌ها سخت در‌ اشتباهند!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «باید توجه داشت که در تمام انتخابات‌ها، نامزدهای انتخاباتی، موظف هستند تا به تمام آنچه وعده داده بودند، عمل کنند. به‌ویژه در دولت آقای روحانی که ایشان از ابتدا با شعارهای قابل توجه خود و شاید بلندپروازانه در برخی موارد، رقبا را از میدان بیرون راند. ولی به هرحال در یک جامعه یک شخص زمانی می‌تواند به همه شعارهای انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند که تمامی ارگان‌ها مثل قوه قضائیه، مجلس و... با او همکاری کنند. ولی در کشوری همچون کشور ما حوزه اختیارات محدود است، به‌ویژه در حل بحران‌ها و در مسائل سیاست خارجی... سیاست خارجی و داخلی با هم رابطه مستقیم دارد و اگر یکی از آنها آسیب ببیند دیگری هم از پا در می‌آید. به این صورت که حد مسائل داخلی، اجتماعی و اقتصادی ما مثل حل مسائل سیاسی ماست و مسائل سیاسی زمانی حل می‌شود که دولت اختیارات تام و صد‌درصدی داشته باشد که متاسفانه در این دولت نه سیاست خارجی و نه دولت اختیارات تام ندارند به این دلیل است که معتقدیم نباید از آقای روحانی انتظاراتی بیشتر از حد داشت و البته کسی که ابراز پشیمانی می‌کند سخت در ‌اشتباه است».
در روزهای گذشته روزنامه ایران«ارگان رسانه‌ای دولت» نیز در مطلبی نوشته بود:«اینکه توقع داشته باشیم روحانی بتواند به تمامی شعارهای انتخاباتی عمل کند، انتظار غیرواقعی است. زیرا می‌دانیم که اداره و مدیریت کشور تنها حاصل اراده رئیس‌جمهوری نبوده و نیست».
در روزهای گذشته مدعیان اصلاحات در واکنش به اظهار پشیمانی افراد از رای دادن به دولت روحانی از تعابیر توهین‌آمیزی همچون «دسیسه‌گر»، «نادان»، «جوگیر» و... استفاده کرده و تشکیل کمپین «از رأی به روحانی پشیمانم» را به منتقدان دولت نسبت دادند.
اما در این میان، روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد با انتقاد از رفتار مدعیان اصلاحات، اعتراف کرد که کمپین «پشیمان هستیم» مردمی است. این روزنامه زنجیره‌ای با ‌اشاره به تشکیل کمپین پشیمان نیستیم تاکید کرد: «این کمپین هرگز به مانند «ما پشیمان هستیم» فراگیر نشد. نکته‌ای که می‌توانست بیانگر یک موضوع باشد؛ اینکه حتما مردم پشت این کمپین مخالف روحانی بوده‌اند تا دسیسه».
گفتنی است با گذشت بیش از قریب به 5 سال از آغاز به‌کار دولت روحانی، تقریبا هیچ یک از وعده‌های داده شده از سوی رئیس‌جمهور محقق نشده و به اذعان روزنامه‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای دست دولت در عمل و اقدام به وعده‌ها و مطالبات مردم خالی است.

افراطی علیه افراطی‌گری!
روزنامه اعتماد سرمقاله دیروز خود با عنوان «چرا گفت‌و‌گو» را به موضوعی که این روزها از آن با عنوان «گفت‌و‌گوی ملی» یاد می‌شود اختصاص داد و نوشت: «همان‌گونه كه در طيف راست مي‌توان انتظار داشت و در طيف چپ به چشم مي‌خورد واقعيت آن است كه مجموعه‌اي از نيرو‌هاي سياسي با ديدگاه‌هاي متنوع در ميان آنها قرار گرفته‌اند كه در ميان آنها طيف راديكال تاكنون هزينه‌هاي گزافي را بر كشور تحميل كرده‌اند.»!
نویسنده همچنین در انتهای یادداشت خود نوشته است: «جريان‌هاي سياسي بايد پيش از هرچيز اولويت خود را در فضاي سياسي كشور پاسخ به مطالبات مردم به ويژه در عرصه اقتصادي و حوزه‌هاي گوناگون قرار دهند و اجازه ندهند جريان‌هاي تندرو در هر دوطيف با تيره كردن فضاي سياسي، راه را بر آشتي ملي ببندند.»
نکته جالب اینجاست که نویسنده این یادداشت یکی از نمایندگان افراطی مجلس ششم است که به جای توجه به مشکلات مردم و اهتمام به امر قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد دولت ، با تحصن و ایجاد تنش در مجلس، خود به معضل و مشکلی بدل شده بودند.

حتی اعلام برائت نکرده‌اید
اعتماد همچنین مصاحبه‌ای با وزیر کشور دوره اصلاحات منتشرکرد که در ابتدای این گفت‌و‌گو آمده بود : «هنوز هم برخي رسانه‌هاي تندرو اين جريان در تلاشند تا با نبش ‌قبر اظهارات برخي اصلاح‌طلبان در سال ٨٨ آب را گل‌آلود كنند.»! این در حالی است که در جای جای این مصاحبه به رئیس‌جمهور دوره‌های نهم و دهم و حمایت طیف اصولگرا از او پرداخته شده است! همین موضوع کافی است که به تضادی عمیق بین گفتار و کردار طیف موسوم به اصلاح‌طلب پی برد. اما نکته مهم آنجاست که وزیر کشور دوره اصلاحات می‌گوید: «برخي از افراد اين جريان مي‌گويند از احمدي‌نژاد تبري جسته‌ايم. اين تبري جستن چيزي را عوض نخواهد كرد. برخي از اين افراد هشت سال با جان و دل از اين آقا حمايت كردند حال اين تبري جستن چه نتيجه‌اي خواهد داشت؟»
گفتنی است تا زمانی که رئیس‌ دولت‌های نهم و دهم در مسیر شعارهایش حرکت می‌کرد از او حمایت شد و همین که کج‌روی و انحراف از جانب آن دولت آغاز شد نقدها و موضع‌گیری‌ها علیه او شروع شد اما مدعیان این جریان هنوز از آشوبگران فتنه 88 اعلام تبری نکرده‌اند.

خائن اما محور وفاق!
روزنامه ایران دیروز گفت‌وگویی را با یکی از مدعیان اصلاحات با عنوان «جریان اصلاحات همیشه از گفت‌وگو استقبال می‌کند» منتشر کرد و نوشت: «با اختلاف داخلی اصولگرایان، حرف زدن از گفت‌وگو رؤیا بافی است.»
در این گفت‌وگو آمده است: «به نظرم فاصله‌هایی در میان اصلاح‌طلبان است اما به‌شدت اصولگرایان نیست و همین‌طور اینکه روی مسائل اساسی و محوری هم نیست. این فاصله‌ها تا وقتی وجود داشته باشد حرف از گفت‌وگوی متقابل بیشتر شبیه شعار است.»
گفتنی است، افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی که در فتنه 88 با انواع و اقسام ترفندها و نقشه‌ها علیه اسلامیت و جمهوریت نظام شورش کردند و با خروش مردمی یوم‌الله 9 دی رسوا و ناکام شدند، هر از گاهی با ژست‌هایی همچون «آشتی ملی» و «گفت‌و‌گوی ملی» به دنبال پاک‌کردن صورت مسئله و ماست‌مالی گناه نابخشودنی فتنه ۸۸ هستند. اما کارنامه این طیف با تهمت تقلب به نظام، آشوب و اغتشاش، تحمیل خسارات سنگین به کشور و دادن گرای تحریم به دشمن به حدی ناپاک و چرک‌آلود است که با چنین ژست‌ها و لفاظی‌هایی قابل تطهیر نیست.
در بخشی از این گفت‌وگو آمده است: «در جریان اصلاحات «به دلیل» وجود شخص آقای خاتمی و اقبال عمومی به اصلاحات، امکان ایجاد وفاق راحت‌تر است اما این‌گونه نیست که در میان اصلاح‌طلبان هم چهره‌های بدون اصالت وجود نداشته باشند.»
لازم به یادآوری است که همین شخص در دادگاه محکومان فتنه 88 گفته بود: آقای خاتمی از سر خیانت وارد ماجرا «فتنه 88» شد.