kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
با رای مثبت همه نمایندگان مجلس

دولت مکلف به حمایت از قدس شریف به عنوان پایتخت همیشگی فلسطین شد


نمایندگان مجلس به اتفاق آرا، دولت را مکلف کردند از همه قدس شریف به عنوان پایتخت همیشگی فلسطین حمایت کند.
به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز چهارشنبه 6 دی ماده واحده طرح دو فوریتی اعلام قدس به عنوان پایتخت همیشگی فلسطین را به تصویب رساندند.
بر اساس ماده واحده این طرح که دولت مکلف است از همه قدس شریف به عنوان پایتخت همیشگی فلسطین حمایت کند.
وکلای ملت با 207 رای موافق و بدون رأی مخالف و ممتنع این طرح را مصوب کردند.
یادآور می‌شود نمایندگان روز یکشنبه به بررسی این طرح به صورت دوفوریتی رأی داده بودند.
علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی پس از تصویب طرح دوفوریتی حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین طی سخنانی گفت: از نمایندگان برای رای قاطعی که به این طرح داده‌اند تشکر می‌کنم.
وی به اظهارات ترامپ‌اشاره کرد و افزود: اقدامی را به نظر طراحی شده از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا بود و در حقیقت توطئه‌ای بود که روند سازش آبکی را دنبال می‌کرد تا به فلسطین لطمه بزنند. البته آنها زمانی که با افکار عمومی کشورها و همچنین کشورهای اسلامی مواجه شدند دنبال سناریوی مبتذل دیگری رفتند.
لاریجانی نمایندگان را مورد خطاب قرار داد و گفت: امروز کار درستی در مجلس انجام شد و از شما تشکر می‌کنم. ان‌شاءالله دولت با این رای بالایی که به این طرح دادند آن را به جد دنبال کنند.
مصوبات نمایندگان
مجلس دستگاه‌های مشمول را مکلف کرد ساعات کار هفتگی شاغلان دارای معلولیت‌‏های شدید و خیلی شدید را حداکثر 10 ساعت کاهش دهند.
در جلسه علنی دیروز همچنین لایحه مرکز آمار ایران مکلف شد در سرشماری‌های عمومی جمعیت کشور‌ به نحوی برنامه‌ریزی کند که جمعیت افراد دارای معلولیت به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص‌شود.
با نظر مجلس، یکی از فرزندان اولیائی که هر دو یا یکی از آن‌ها‌ و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها معلول باشد از انجام خدمت‌وظیفه عمومی معاف می‌شود.
خبر دیگر اینکه در جلسه دیروز دولت مکلف به بازسازی و نوسازی قنوات و احداث سدهای معیشتی انتقال آب از طریق لوله به مزارع در چهارچوب قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه شد.
نمایندگان همچنین با یک فوریت طرح تشکیل وزارت امور شهدا و ایثارگران مخالفت کردند.
از سوی دیگر طرح اصلاح قانون نحوه نظارت بر کاهش هزینه‌های غیرضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی از سوی هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
نطق‌ها و تذکرات نمایندگان
عباس گودرزی نماینده بروجرد در جلسه علنی دیروز گفت : باید با سلاطین واردات و عوامل و مباشرین قاچاق کالا برخورد قاطع شود و بدون ملاحظه و مماشات قانون از کجا آورده‌ای اجرا شود.
 ابوالفضل سروش نماینده تهران نیز اظهار داشت : اگر روزی اختیار تصمیم‌گیری داشتم در کابینه و انتصاب مدیران کشوری استفاده از جوانان را در اولویت جدی قرار می‌دادم.
شهروز برزگر کلشانی نماینده سلماس نیز تصریح کرد :  در بودجه ۹۷ باید از ایجاد شوک‌های خطرناک مانند افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی پرهیز شود و به سمت منطقی کردن سقف بدهی‌های دولت برویم.
روح‌الله بابایی صالح نماینده بوئین‌زهرا نیز گفت: براساس گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها، میزان وابستگی بودجه به نفت ۳۶ درصد است و این وابستگی کاملاً برخلاف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی است.
حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان نیز طی تذکری شفاهی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: شما وعده دادید رونق ایجاد کنید که مردم نیازی به یارانه نداشته باشند.
وی ادامه داد: مردم تحمل گرانی بنزین و حذف یارانه را ندارند از این رو با عمل به قانون باید تنها یارانه ثروتمندان حذف شود.
ولی‌الله داداشی نماینده آستارا نیز با انتقاد از افزایش قیمت تخم‌مرغ گفت:‌ مافیای واردات شرایط اسفباری را در بازار فروش تخم‌مرغ ایجاد کرده است.
علی کُرد نماینده خاش نیز با انتقاد ازپیشنهاد افزایش قیمت بنزین از سوی دولت گفت: این افزایش قیمت ظلمی مضاعف بر مردم کم درآمد است.
تقی کبیری نماینده خوی نیز گفت: امروز در به کارگیری افراد بیکار در مشاغل کوتاهی شده و به جای آن بازنشستگانی داریم که در سمت‌های دولتی مشغول به کار هستند.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر نیز با ‌اشاره به خبر کذب افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان که موجب تشویش اذهان عمومی شد، خواهان یافتن منبع این خبر شد.
خبر دیگر اینکه نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار صدور دستور سریع مبنی بر ممانعت از سفر وزیران با هواپیمای اختصاصی شدند.
بیش از 260 نفر از نمایندگان نیز در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار حضور معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها در مجلس شدند.