kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۱۹۰
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
هیئت پارلمانی مصر:

آل‌سعود برای امت عربی خطرناک‌تر از اسرائیل است


رئیس هیئت پارلمانی مصر در دیدار با رئیس پارلمان سوریه در دمشق گفته،‌ عربستان و رژیم‌های مرتجع عربی، برای امت عرب، خطرناک‌تر از اسرائیل هستند.
«جمال زهران» معاون دبیرکل مجمع عربی و اسلامی که ریاست یک هیئت پارلمانی مصری را در سفر به سوریه، بر عهده داشت، دیروز در دیدار با «حموده صباغ» رئیس پارلمان سوریه، در دمشق گفت: «رژیم‌های عربی مرتجع مانند رژیم عربستان و شماری از کشورهای (حاشیه) خلیج (فارس) برای امت عرب، از رژیم صهیونیستی خطرناک‌ترند».
این مقام پارلمانی و سیاستمدار مصری با بیان اینکه «از سال‌ها پیش می‌دانست رخدادهای سوریه، توطئه از پیش طراحی شده است، تصریح کرد که «این توطئه توسط غرب، صهیونیست‌ها و کشورهای مرتجع عرب طراحی شده بود.»زهران همچنین تاکید کرد، «ملت مصر برای مقابله با طرح‌های اسرائیلی و آمریکایی که  تجزیه کشورهای عرب را نشانه رفته‌اند، در کنار ملت، ارتش و رهبری سوریه قرار دارد.»به گزارش فارس، این سیاستمدار مصری که حامی مقاومت است این را هم اضافه کرد که «مردم مصر با شادی و دقت، خبرهای مربوط به پیروزی‌های ارتش سوریه را دنبال می‌کنند. روابط مصر و سوریه سابقه طولانی دارد و از سران مصر نیز می‌خواهیم سطح مناسبات دیپلماتیک خود را از کاردار به سفیر ارتقا دهند.» این اظهارات شفاف علیه حامیان تروریسم توسط یک چهره سیاسی مصری در حالی صورت می‌گیرد که مدتی است شبه جزیره سینا در شرق این کشور جولانگاه تروریست‌های وابسته به داعش شده است.
در ادامه این ناآرامی‌ها و حملات داعش، دیروز نیز ایسنا گزارش داد، یک مرکز «ایست و بازرسی» در شهر «العریش» واقع در شمال شبه جزیره سینا، هدف حمله عناصر داعش قرار گرفت. این حمله ظاهرا تلفاتی نداشت.
اعدام 15 تروریست
مقامات مصری اعلام کردند 15 متهم به عضویت در گروه تروریستی داعش را که در حملات تروریستی سال‌های اخیر در شبه جزیره سینا نقش داشته‌اند،‌ سه‌شنبه اعدام کردند. به گزارش تسنیم، افراد اعدام شده، اعضای مصری داعش بوده‌اند. عناصر داعش چند هفته قبل با حمله به مسجد در العریش، بیش از 300 غیرنظامی را کشتند.
دیروز نیزدادگاهی در مصر ۱۱ نفر را هم به اتهام پیوستن به یک باند مرتبط با داعش، به ۱۰ سال حبس محکوم کرد.
دادگاه مصر اتهاماتی مثل پیوستن به داعش در سوریه و دریافت آموزش‌های نظامی پیشرفته و سپس بازگشت به کشور جهت اجرای عملیات‌های تروریستی را به آنها وارد کرده است.