kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۶۶۸
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰

اعتراض گسترده مردم کردستان عراق علیه بارزانی وارد پنجمین روز شد


در پی تشدید ناآرامی‌ها در منطقه کردستان عراق و کشیده شدن اعتراضات مردمی به روز پنجم، مقامات مسئول این منطقه انگشت اتهام را به سمت بغداد نشانه رفتند.
 این در حالی است که شهروندان کرد به شدت از اقدام «مسعود بارزانی» در مورد برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی، خشمگین هستند و خواستار استعفای نخست‌وزیر اقلیم هستند.
 به گزارش خبرگزاری‌ها از منطقه کردستان عراق، نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر منطقه کردستان اعلام کرد که دست‌‌هایی پشت پرده ناآرامی‌ها و خشونت‌های جاری در این منطقه قرار دارند. نیچروان با مرتبط دانستن آغاز ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی با اقدامات نیروهای بغداد در منطقه مخمور، هشدار داد که منطقه کردستان با یک تهدید جدی مواجه است.
همچنین شورای امنیتی منطقه کردستان عراق نیز با نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت بغداد، دولت عراق را به فرار از انجام مذاکرات با مقامات دولت کردستان متهم کرد. این شورا همچنین برخی احزاب و طرف‌های سیاسی را نیز به بهره‌برداری از شرایط و اعتراضات مردمی متهم کرد.
این در حالی است که تظاهرات علیه «مسعود بارزانی رئیس سابق اقلیم کردستان و علیه دولت اربیل، برای پنجمین روز متوالی ادامه دارد. تظاهرکنندگان در شهر «راینه» از توابع سلیمانیه خواستار استعفای دولت و تسریع در حل مشکلات خودشدند. در شهرهای «چمچمال»، «کویته» و «حلبچه» نیز دولت خودمختار نیروی امنیتی و نظامی مستقر کرده است.
در شهر سلیمانیه نیز معلمان معترض با برگزاری تظاهرات و صدور بیانیه خواستار استعفای دولت و حل مشکلات جاری شدند. معترضان مقامات اربیل را به فساد متهم می‌کنند و خواستار پرداخت حقوق و معوقات کارکنان دولت خودمختار هستند.
گفتنی است روز چهارشنبه نیز با خروج دو گروه اپوزیسیون از دولت منطقه کردستان و استعفای رئیس پارلمان، بحران این منطقه عمیق‌تر و پیچیده‌تر گردید. بر پایه این گزارش، جنبش تغییر و جماعت اسلامی تصمیم گرفتند از دولت کردستان عراق خارج شوند و «یوسف محمد» که از جنبش تغییر ریاست پارلمان را برعهده داشت از سمت خود کناره‌گیری کرده است.
«کاروان هاشم» عضو رهبری جنبش تغییر، در این خصوص گفت: این تصمیم به صورت مشترک با جماعت اسلامی در پی بی‌توجهی مسئولان کردستان عراق به تلاش‌ها برای اصلاحات، صورت گرفته است.
جنبش تغییر همچنین از تعلیق توافق خود با اتحادیه میهنی کردستان خبر داد. وی افزود: شهروندان کردستان اوضاع کنونی را تحمل نخواهند کرد. دولت کنونی (در اربیل) شکست خورده و باید کنار برود.
مسعود بارزانی سوم مهر ماه گذشته، در اقلیم کردستان عراق همه‌پرسی غیرقانونی جدایی برگزار کرد و از آن زمان تاکنون روابط میان اربیل و بغداد تیره است.