برخلاف سیاستهای اقتصاد مقاومتی صورت میگیرد
تلاش خارجیها برای تسخیر بازار اغذیهفروشیهای کشورمان!
بنابرگزارشها، کرهایها تلاش بسیاری را برای تسخیر بازار اغذیهفروشیِ ایران در دستور کار قرار دادند، طرح یا نسخهای خارجی که با سیاستهای اقتصاد مقاومتی همخوان و همسو به نظر نمیرسد.
پس از گسترش قابل توجه فروشگاههای زنجیرهای همچون جامبو، هایپر استارها و تعطیلی بخش قابل توجهی از مراکز فروش و توزیعکننده داخلی اقلام شوینده، خوراکی و... ، گزارشها نشان میدهد، کرهایها نیز درصددند با راهاندازی فروشگاههایی خاص، بازار اغذیهفروشی ایران را هم قبضه نمایند.
آنچنانکه در اخبار رسانهها و جراید قید شده، مدیران شعب اشاره شده در نظر دارند تا پایان امسال، تعدد و تکثر تعداد شعب خود را تا ۴۰۰ واحد افزایش دهند.
به واقع، امتیازات و برخی از خدماتی که قرار است در شعب مذکور ارائه شود موید برنامهریزی دقیق کرهایها برای نفوذ در این حوزه فعالیتی است و به تبع، نتیجه این اقدامات و تحرکات اقتصادی برای صنوف فعال داخلی در کشور مبارک به نظر نمیرسد.
علی روحالامین، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، بااشاره به لزوم جلوگیری از اقداماتی که منجر به تعطیلی اصناف میشود، اظهار کرد: در شرایطی که بیکاری و معضلاشتغال به یکی از جدیترین دغدغههای اقتصادی و اجتماعی کشور مبدل شده، گسترش چنین فروشگاههایی تحت هر عنوانی، به مصلحتِ اقتصاد کشور به نظر نمیرسد.وی گفت: نه تنها در حوزهاشتغال، بلکه در بخش تولید نیز صنوف نقش مکمل را ایفاء میکنند، زیرا عرصه محصولات تولیدی بر عهده اصناف است و به تبع حمایت از صنوف به مثابه حمایت از تولید، اشتغال و در نهایت تلاش برای تحقق هر چه مطلوبتر سیاستهای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
فروشگاههای زنجیرهای خارجی
سبک زندگی را تغییر میدهند
برخی از صاحب نظران اقتصادی همچون محمد صادق مفتح، معاون اسبق بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم معتقد است فارغ از مشکلات و نارساییهای اقتصادی چنین فعالیتهایی از حیث فرهنگی، توسعه و افزایش مراکز مذکور مطلوب به نظر نمیرسد.وی در گفتوگو با رسانهها عنوان داشته باید نگران تغییر ذائقه و سبک زندگی مردم از سوی چنین فروشگاههایی بود، چون فروشگاهها و این مراکز، میتوانند با نحوه دکوراسیون و استفاده از شیوههای مدیریتی خاص، تقاضا و خرید مردم، مشتریان خود را به نقطه مورد نظر خود هدایت کنند و سوق دهند.
مفتح، از حیث اقتصادی نیز معتقد است، با افزایش فعالیت چنین مراکزی، بازار خردهفروشی از دست فعالان داخلی این عرصه خارج خواهد شد.
وی تصریح کرد: طرح این موضوع که این مراکز، سرمایه به داخل ایران آوردهاند نیزاشتباه است، زیرا خردهفروشی و شبکه توزیع صرفا نیازمند سرمایه در گردش است که این نوع سرمایه در کشور درگیر نشده و به سهولت امکان خروج آن وجود دارد و حتی ارزش افزوده مستغلاتی که توسط فعالان این عرصه خریداری میشود نیز میتواند از کشور خارج شود.
سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپرمارکتداران و مواد پروتئینی نیز در گفتوگو با رسانهها عنوان داشته، در صورت افزایش فعالیت فروشگاههای زنجیرهای مذکور، روند تعطیلی واحدهای صنفی که در عرصه مشابه فعالیت میکنند تسریع میشود.
وی معتقد است، به دلیل رکود بازار و تراکم فراتر از معمول واحدهای صنفی، روند تعطیلی صنوف مربوطه در دو سال اخیر حدود ۱۵ درصد افزایش داشته و در صورت فعالیت چنین مراکزی احتمال رشد ۵۰ درصدی تعطیلی آنها دور از ذهن نخواهد بود.
درخشانی میگوید: برآوردهای اتحادیه نشان میدهد هیچ نیاز و ضرورتی برای حضور خارجیها در سیستم خردهفروشی وجود ندارد و فعالان داخلی این بخش و فروشگاههای زنجیرهای داخلی میتوانند پاسخگوی نیاز موجود باشند.
وی در ادامه میافزاید: با عنایت به سرمایه قابل توجه فروشگاههای خارجی، به سهولت و روشنی شاهد تعطیلی اصناف و واحدهایی خواهیم بود که بعد از گذشت چندین سال فعالیت، ناچار به پایان فعالیت خود هستند.امید آن میرود دستگاههای ذیربط تصمیمگیر با مطالعه و بررسی هر چه بیشتر نسبت به اتخاذ تصمیمات مربوطه در ارتباط با حضور و فعالیت فروشگاههای خارجی در کشور اقدامات لازم را عملیاتی کنند، زیرا در صورت صحت استدلالات مخالفان چنین طرحهایی، بدون تردید، حوزه اقتصادی و اشتغال کشور با بحرانها و مشکلات عدیدهتری مواجه خواهد شد.