kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۶۵۲
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴
از هراره تا تهران - ۵۷ رهبر انقلاب در آغاز دهه ۸۰ تأکید کردند:

خیال خام صهیونیست‌ها از ذخیره‌سازی سلاح کشتار جمعی تسلط بر تمام منطقه است



سخنرانی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۰: اين انتفاضه، قيام مردمى است که از همة روش هاى سازش‌کارانه نااميد شده و دريافته‌اند که پيروزى، صرفاً در گرو مقاومت خود آنان است. مردم فلسطين در انتفاضة قبلىِ خود، متحمل خسارت هاى فراوان شدند و شهدا و جانبازان بسيارى را در راه اسلام و آزادى سرزمين اسلامى تقديم کردند؛ اما درنهايت، مذاکرات اُسلو آن را متوقف کرد. نتيجة اسلو چه بود؟ امروز حتى طراحان و مدافعان فلسطينىِ اسلو هم ديگر از آن دفاع نمى‌کنند؛ زيرا عملاً فهميدند که اسرائيل فقط مى‌خواست مشکل خود را حل کند؛ يعنى از رويارويىِ مبارزين سنگ به دست خلاص شود و ضربه‌پذيرى خود را کم کند. اگر چيز اندکى به‌طرف فلسطينى داد و نام آن را اعطاى امتياز گذاشت، صرفاً براى خاموش کردن آتش انتفاضه و کم کردن آسيب‌پذيرىِ خودش بود. به‌محض آنکه مشکل خود را حل شده ديد و به غلط، احساس کرد که مردم فلسطين ديگر توان از سرگيرىِ انتفاضه و مقاومت و رويارويى با آنها را ندارند، اعطاى همان امتيازات اندک را هم متوقف کرد و فزون‌طلبى ذاتى خود را آشکار ساخت. فرايند روند سازش و طرح اسلو، مردم فلسطين را در حالتى قرار داد که دريافتند راهى جز قيام ندارند.
محور اصلى انتفاضة اقصى‌، بيت‌المقدس است؛ يعنى جرقه‌اى که به انفجار خشم مردم فلسطين انجاميد، اسائة ادب صهيونيست ها به مسجدالاقصى بود. مردم فلسطين با دريافت رسالت خطيرى که در حراست از يکى از مقدس‌ترين مکان هاى مذهبى مسلمانان بر دوش دارند، به صحنه آمدند و با ايثار و فداکارى، شعلة مقدس مقاومت و مبارزه عليه اشغالگران صهيونيست را برافروختند.
روند سازش ـ و به طور مشخص طرح اسلو ـ موجب تفرقة فلسطينيان گرديد؛ اما اين انتفاضة مبارک، توانست وحدت ملى را به صحنة فلسطين بازگرداند. ملاحظه مى‌فرماييد که همة اقشار مردم در اين مبارزه حضور دارند و جريانات اسلامى و ملى، در کنار يکديگر قرار گرفته‌اند. حتى کسانى که همچنان دلشان در جاى ديگرى است، ناگزير از همراهى با اين حرکت عظيم شده‌اند.
...انتفاضة اقصى توانست حتى در خارج از مرزهاى جغرافيايى فلسطين و برون از ملت فلسطين، عموم ملت هاى مسلمان و عرب را به صحنه بکشاند. تظاهرات ميليونى ملت هاى مسلمان از غرب تا شرق جهان اسلام، نشان داد که مردم فلسطين مى‌توانند بر روى حمايت هاى آنان حساب کنند و درعين‌حال، نقش قابل توجهى در ايجاد وحدت مسلمانان ايفا نمايند.
روزى که مقاومت اسلامى در لبنان، به همت دلاورمردان لبنانى و با توصيه و حمايت امام راحل شکل گرفت، اسرائيل، بيروت ـ يعنى پايتخت لبنان ـ را در اشغال خود داشت و بر مقدّرات سياسى اين کشور چنگ انداخته بود. آن روز، وقتى مقاومت اسلامى شعار «زَحفاً زَحفاً نَحوَ القُدس» را سر داد، گروهى از بى‌خبران، آنان را ساده‌انديش خواندند و به طعنه سؤال کردند: آيا مى‌شود به سوىِ قدس حرکت کرد، حال آنکه شما لبناني ها، از ورود به پايتخت کشور خود ناتوان هستيد؟ از آن تاريخ تا پيروزى تاريخى مقاومت اسلامى بر اسرائيل، فقط هجده سال به درازا کشيد. تصديق مى‌فرماييد که هجده سال، در تاريخ مبارزات ملت ها، زمان زيادى نيست.
بىترديد، مبارزه، خسارت هاى تأسف بارى را نيز به همراه دارد؛ مردم کشته مى‌شوند؛ خانه‌ها ويران مى‌گردد، فشار اقتصادى بر دوش مردم سنگينى مى‌کند و ده ها مصيبت ديگر که ملال و تأثر آن، هرگز دل هاى ما را رها نخواهد کرد؛ ولى بايد ببينيم نتيجة اين ايثار و فداکارى چيست؟ پيروزى آن قدر باارزش است که ناگزير بايد بهاى آن نيز پرداخته شود.
...الگوى مقاومت و مبارزه پيش روى ماست؛ يعنى مى‌توان با مقاومت و مبارزه و البته تحمل خسارت، به پيروزى رسيد. درعين‌حال، الگوى شکست نيز پيش روى ماست؛ و آن، دل بستن به روش هاى سازش‌کارانه و کاسة گدايى صلح در دست گرفتن است. نتيجة آن نيز تحقير، به ذلت کشاندن و درنهايت، تحميل يک طرفة خواسته‌هاى اسرائيل است که اين را نيز عيناً مشاهده کرديم.
امروز حزب‌الله و پيروزى تاريخى‌اش، پشتوانة انتفاضة مردم فلسطين‌است،‌ که البته پشتوانة بسيار نيرومندى است.
رژيم صهيونيستى، به هيچ وجه توانايى لازم براى يک رويارويى مستمر و درازمدت با فلسطيني ها را ندارد. يهوديان را فريب داده و به فلسطين آورده‌اند، با اين اميد که اعراب با آنها نخواهند جنگيد و اگر تصميم به مقابله داشته باشند، فشار غرب مانع از ايستادگى درازمدت آنها خواهد بود. افرادى که با اين اميد واهى به فلسطين آمده‌اند، آمادگى اين را ندارند که هستى خود را فداى هدف هاى سياسىِ بنيان گذاران صهيونيسم کنند. طبق گزارش ها، توريسم صهيونيست ها به‌شدت ضربه خورده و حتى روند مهاجرتِ معکوس آغاز شده است.
...دفاع از ملت مظلوم فلسطين و قيام شجاعانه و مظلومانة آنان، وظيفة اسلامى همة ماست. امروز يک ملت مسلمان، با چهرة خون‌آلود، از وسط ميدان نبرد، امت اسلامى را به يارى مى‌طلبد. من فرياد آن زن فلسطينى را که درمقابلِ دوربين خبرنگار، با صداى گرفتة خود فرياد مى‌زد: «يا للمسلمين...»، از ياد نمى‌برم.
همة مسلمانان و اعراب، بايد از مشروعيت مبارزات مردم فلسطين حمايت کنند. در مجامع بين‌المللى بايد اين نکته مورد تأکيد قرار گيرد که مردم بى‌دفاعى که حقوق آنان سلب شده و تحت اشغال قرار گرفته‌اند، حق دارند براى احقاق حقوق خود مبارزه کنند. لذا استمرار انتفاضه و مقاومت مردم فلسطين، حق مشروع آنان است و قوانين بين‌المللى نيز آن را محترم شمرده است. هرچند که متأسفانه اين قوانين، معمولاً در جهت خواستة استکبار و قدرت هاى جهانى تفسير مى‌شود.
مطمئن باشيد که رژيم اسرائيل از درون، پوسيده و نسل کنونى، به هيچ وجه آمادگى ايثار و فداکارى براى حفظ آن را ندارد.
...مردم فلسطين خوب مى‌دانند که آنچه بر اقدامات سرکوبگرانة اسرائيل در لبنان لگام زده است، توان مقاومت اسلامى در پاسخ گويى به اسرائيل و وارد آوردن ضربات سهمگين به آن است و نه اتکا به تلاش هاى مسالمت‌آميز و ميانجي گرى اين و آن.
...آنهايى که گمان مى‌کردند قضية فلسطين يک امر مقطعى و محدود به بخش کوچکى از جهان اسلام است، کاملاً اشتباه مى‌کردند. ذخاير عظيم سلاح هاى هسته‌اى و کشتار جمعىِ ذخيره‌شده در زرّادخانه‌هاى رژيم صهيونيستى، براى مقابله با مردم بى‌دفاع فلسطين نيست؛ بلکه براى برقرارى سلطه بر جهان اسلام و به خصوص منطقة خاورميانه است. اينکه حزب‌الله براى آزادى سرزمين اشغالى تلاش مى‌کند و اسرائيل در تلافى، به نيروهاى سوريه حمله‌ور مى‌شود، نشان بارزى از چنين نيّت شيطانى اسرائيل و حاميان غربى آن است.
خطِ کلى مبارزه با رژيم غاصب بايد اين باشد:
الف ـ زندانى کردن رژيم غاصب در درون مرزهاى سرزمين اشغالى و تنگ کردن فضاى تنفس اقتصادى و سياسى آن و گسستن پيوندهاى آن با محيط پيرامونش.
ب ـ تداوم بخشيدن به مقاومت و مبارزة ملت فلسطين در داخل کشورشان و رساندن هرگونه کمکى که به آن نياز دارند، تا تحقق پيروزى نهايى.
...هرچه دامنة مبارزات لبنان و فلسطين گسترده‌تر مى‌شود، برآشفتگى و عصبانيت صهيونيسم و آمريکا از نظام جمهورى اسلامى بيشتر و توطئة آنها گسترده‌تر مى‌گردد؛ ولى آنها بدانند؛ على‌رغم تبليغاتشان، ملت عظيم‌الشأن ايران و مسئولان و رؤساى کشور، همگى منسجم هستند. مردم مسلمان ايران، يکپارچه از آرمان هاى انقلاب و اسلام حمايت مى‌کنند و حمايت از فلسطين، انتفاضه و مبارزه با صهيونيسم و حاميانش، از ارکان اصلى سياست هاى راهبردى جمهورى اسلامى ايران است. ما يقين داريم، با ادامة مبارزات مردم مسلمان فلسطين و حمايت جهان اسلام، فلسطين به‌فضل الهى آزاد مى‌شود و بيت‌المقدس و مسجدالأقصى و ساير نقاط آن سرزمين اسلامى، به آغوش جهان اسلام باز مى‌گردد؛ ان‌شاءالله. وَاللهُ غالبٌ عَلى اَمرِهِ.
4/2/1380