kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۶۲۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴

جنجال مشترک اروپا و آمریکا علیه برنامه موشکی ایران در شورای امنیت



سرویس سیاسی-
نمایندگان سه کشور موسوم به تروئیکای اروپایی در نشست سه‌شنبه شب شورای امنیت با موضوع اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، به تکرار ادعاها علیه برنامه موشکی ایران پرداختند.
نمایندگان آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا در نشست شورای امنیت با موضوع اجرای قطعنامه 2231 در تأیید برجام، نیکی هیلی، نماینده آمریکا را در انتقاد از برنامه موشکی ایران همراهی کردند.
هیلی در این نشست با متهم کردن ایران به «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده» از اعضای شورای امنیت خواست ایران را بابت فعالیت‌های موشکی هدف تحریم قرار دهد. او همچنین خواستار تصویب قطعنامه‌ای برای ممنوع کردن تمامی فعالیت‌های موشک‌های بالستیک ایران شد.
نماینده روسیه ضمن مخالفت با طرح برنامه موشکی ایران در شورای امنیت اظهار داشت: سازمان ملل نباید به گزارش برخی کشورها که اساساً قابل صحت‌سنجی نیست توجه کند و ما از شورا می‌خواهیم چنین گزارش‌هایی را به‌عنوان منبع اطلاعات خود در نظر نگیرد.
«فرانسوا دلاتره» نماینده فرانسه، فعالیت‌های موشکی ایران را منشأ «نگرانی‌های فزاینده» خواند و مدعی شد آزمایش‌های موشکی اخیر ایران و پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ با قطعنامه 2231 شورای امنیت مغایرت دارند.
«ماتیو جان ریکفرات» نماینده انگلیس ایران را به انتقال موشک به ارتش یمن برای حمله به ریاض متهم کرد و گفت که این اقدام خطر افزایش تنش‌ها و تهدید ثبات در منطقه را به همراه دارد. او همچنین از آزمایش‌های موشکی ایران هم انتقاد کرد و آن را با قطعنامه 2231، ناسازگار دانست.
به گزارش تسنیم، «کریستوف هیوسگن» نماینده آلمان نیز با متهم کردن ایران به انتقال سلاح برای ارتش یمن، آن را منشأ نگرانی خواند و خواستار تحقیقات مقتضی درباره آن شد. نماینده آلمان همچنین با اعلام نگرانی از فعالیت‌های موشکی ایران از این کشور خواست از انجام اقداماتی که باعث «تشدید تنش‌ها، وخاومت درگیری‌ها و تعمیق بی‌اعتمادی» می‌شود خودداری کند.
«خوآنه آدامسون» معاون هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا  در سازمان ملل نیز مدعی شد: اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته از انجام اقدام‌هایی که ممکن است به تشدید بی‌اعتمادی‌ها منجر شود،از جمله آزمایش موشک‌های بالستیک که با قطعنامه 2231 و بیانیه‌های مرتبط با آن ناسازگار است خودداری کند.
او در ادامه گفت که وضعیت منطقه و موضوع موشک‌های بالستیک بایستی به عنوان موضوعاتی که دارای اولویت هستند خارج از چارچوب توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) مورد بررسی قرار بگیرند.
همصدایی اروپا با ترامپ
در ماههای گذشته،برخی دولتمردان و رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی شدند که به واسطه برجام میان اروپا و آمریکا شکاف ایجاد شده است.
کشورهای اروپایی عضو 1+5 تاکنون نه‌ تنها به‌هیچ‌عنوان اعتراض ایران نسبت به نقض برجام از سوی آمریکا را نپذیرفته‌اند، بلکه صریحاً از تحریم‌های ضدایرانی هم حمایت کرده‌اند. برای نمونه، «زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان-بهمن ۹۵- در اظهار نظری گستاخانه از رویکرد آمریکا در قبال ایران حمایت کرده و تحریم‌های جدید تصویب شده علیه تهران از طرف واشنگتن را قابل درک ارزیابی کرد. همچنین در ماههای گذشته سه کشور اروپایی-انگلیس، فرانسه و آلمان- هم‌راستا با آمریکا، آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ توسط ایران را محکوم کردند.
«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در روزهای گذشته در مصاحبه با روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: ما می‌خواهیم با مشکل نقش ایران در منطقه با کمک آمریکا مقابله کنیم و این اقدام را بدون آسیب زدن به توافق هسته‌ای صورت دهیم. به همین دلیل ما به وضوح محکوم کردن برنامه موشکی ایران را اعلام کرده‌ایم و چنین اقدامی با قطعنامه 2231 سازگاری ندارد.
در روزهای گذشته، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه  بعد از دیدار با مقامات آمریکایی در واشنگتن مدعی شد فرانسه و آمریکا مصمم هستند «به شدت» فشارها بر ایران به دلیل برنامه موشک بالستیک را افزایش دهند و احتمالاً این اعمال فشار از طریق تحریم‌ها باشد.
دیروز هسته‌ای،امروز موشکی
در تجزیه و تحلیل اندیشکده‌های آمریکایی، برجام هسته‌ای اگر مقدمه‌ای برای برجام منطقه‌ای و موشکی نباشد، ارزشی ندارد چرا که هسته‌ای تنها یک جزء تجدیدپذیر از قدرت ایران است.
روزنامه القدس العربی- مهر ۹۶- در گزارشی نوشت:«آمریکا همیشه ایران را دشمن خود دانسته است؛ خطر ایران برای واشنگتن تنها توان هسته‌ای ایران نیست، بلکه به این دلیل است که ایران کشوری دارای قدرت‌های چندگانه و رو به پیشرفت است و این کشور مقتدر و توانمند می‌تواند در آینده نفوذ آمریکا را محدود و این کشور را از حاشیه دریای مدیترانه و سواحل خلیج (فارس) بیرون کند».
مقامات آمریکایی ظرف 4 سال اخیر بارها تاکید کرده‌اند که مذاکرات هسته‌ای با ایران مانند بازی روبیک است، بازی مکعبی که هر کدام از 6 مربع (وجه) آن از 9 قسمت قابل جابه‌جایی تشکیل شده و این قسمت‌ها باید به نحوی جابه‌جا شوند که هر 9 قسمت یک مربع- با یک رنگ خاص- کنار هم قرار گیرند. آنها البته تلاش کردند این جورچین پیچیده را طبق منافع خود سرهم کنند. اما فراتر از سرانجام مذاکرات که به «برجام» منتهی شد، واقعیت این است که ماجرای هسته‌ای با همه ابعاد و پیچیدگی‌هایش تنها یک وجه و یک مربع از مکعب چالش آمریکا و غرب با ایران است.
مقامات غربی به دنبال آن هستند تا مجددا با ابزار مذاکره و با کمترین هزینه محدودیت‌ها و بازرسی‌های بی‌سابقه برجام دائمی شده و مسائلی مانند نابودی یا مهار توان موشکی ایران و قدرت منطقه‌ای کشورمان نیز به آن اضافه شود.
آمریکا با همراهی کشورهای اروپایی با ژست دروغین مخالفت با برجام و نمایش مضحک «پلیس خوب-پلیس بد» به دنبال ایجاد اختلال محاسباتی در افکار عمومی و مجموعه تصمیم‌گیر در دستگاه دیپلماسی است.برنامه اصلی این است که ایران را به مسیری هدایت کند که آن سرش برجامی دیگر است. برجامی که هدف از آن تعمیم «اقدامات نقد در مقابل وعده‌های نسیه» در دیگر مولفه‌های قدرت ایران است.