kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
در مجلس عنوان شد

اکنون که مدیریت عوض شده و بنزین وارد می‌کنید چرا آلودگی هوا وجود دارد؟!



یکی از نمایندگان مجلس در مورد آلودگی هوا گفت قبلاً می‌گفتید که آقای فلانی و بنزین تولید داخل موجب آلودگی هوا شده است اما الان که مدیریت تغییر کرده و بنزین را هم وارد می‌کنید وضعیت بدتر شده است و نمایندگان دیگری از ضعف وزارتخانه جهادکشاورزی و اقتصاد و ورزش و جوانان و بانک مرکزی انتقاد کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در نشست علنی 29 آذر و در جریان بررسی ادامه جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس را با تصویب ماده 7 این طرح، ماده 31 قانون مزبور را اصلاح کردند.
بنابر این گزارش در این مصوبه، شعب بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان ملت در مجلس موظف شدند حداکثر ظرف مدت سه روز کاری گزارش تایید آن دسته از اعتبارنامه‌های واصله را که معترض ندارند به صورت یکجا به هیئت‌رئیسه مجلس ارسال کنند تا در جلسه  علنی گزارش‌ آن قرائت شود و رئیس‌جلسه تصویب آن را اعلام کند.
با موافقت نمایندگان اعتبارنامه‌هایی که مورد اعتراض قرار گرفته است حداکثر ظرف مدت 5 روز کاری توسط شعبه رسیدگی می‌شود و در صورتی که نظر شعبه تایید اعتبارنامه باشد گزارش تایید آن به مجلس ارائه و چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد گزارش آن از طریق هیئت‌رئیسه مجلس به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود.
چرا مشکل آلودگی هوا حل نشد؟
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس طی تذکری شفاهی گفت: مشکل آلودگی هوا منجر به تعطیلی پی‌در‌پی و آسیب‌های جانی، روانی و مالی به کشور شده است.
وی ضمن انتقاد از مسئولان مربوطه و عدم چاره‌اندیشی آنان برای حل این معضل خاطرنشان کرد: جالب است که فقط برخی از آقایان به جای آنکه مشکل آلودگی هوا را مدیریت کنند می‌گویند که باید دعا کنیم.
سلیمی گفت: باید به این مسئولان گفت که ما این دعا را از قبل هم بلد بودیم؛ چطور قبلاً می‌گفتید که آقای فلانی و بنزین تولید داخل موجب آلودگی هوا شده است اما الان که مدیریت تغییر کرده و بنزین را هم وارد می‌کنید به طوریکه روزانه 10 میلیون لیتر وارد می‌شود باز هم شاهد آلودگی هوا هستید.
نماینده محلات در مجلس از علی لاریجانی رئیس‌مجلس خواست که دستور دهد مسئولان پاسخگو باشند و نشستی فوق‌العاده برای حل مشکل آلودگی هوا برگزار کنند.
گزارش دستگاه‌هایی که به وظایفشان عمل نکردند
محمدرضا امیرحسنخانی نماینده مردم طبس در گفت‌وگو با فارس گفت: گزارش کمیسیون اصل نود درباره آلودگی هوا تا 3-4 هفته آینده نهایی و به هیئت‌رئیسه مجلس ارسال می‌شود.
وی افزود: بر اساس این گزارش دستگاه‌های مربوطه به مسئولیت خود در حوزه آلودگی هوا عمل نکردند که از جمله آنها می‌توان به سازمان محیط زیست، شهرداری‌ها، وزارت راه و شرکت‌های خودروسازی‌اشاره کرد.
نائب‌رئیس‌کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: با وجود اینکه جلسات مختلفی با مقامات دستگاه‌های مسئول گذاشته شده و تعهد دادند که به وظایف خود در این باره عمل کنند اما متاسفانه ما شاهد این موضوع نیستیم یا این عدم انجام وظایف به خاطر نبود عزم جدی بوده و یا اعتبارات و امکانات لازم برای آنها فراهم نبوده است که بالاخره باید فراهم می‌شده است.
امیرحسنخانی در پایان خاطرنشان کرد:‌ ما حتی معتقدیم مجلس هم به وظایف خود در حوزه آلودگی هوا عمل نکرده که اگر عمل می‌کرد ما نباید با این وضعیت مواجه می‌بودیم.
مطالبات شهرداری‌ها
مجلس با یک فوریتی بررسی شدن استفساریه‌ای درباره مطالبات سال‌های گذشته شهرداری‌ها از محل سه درصد گاز قدرالسهم شهرداری‌ها در سال جاری موافقت کرد.
در این استفساریه پرسیده شده است که آیا مطالبات سال‌های گذشته شهرداری‌های کشور از محل سه درصد گاز قدرالسهم شهرداری‌ها که در سال 1396 وصول می‌شود و متعلق به قبل از سال 1396 است باید مطابق قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه مصوب 15 دی 1389 توزیع شود؟
پاسخ طرح استفساریه به این سؤال مثبت است ونمایندگان با 143 رای موافق، 22 رای مخالف و 2 رای ممتنع با یک فوریتی بررسی شدن آن موافقت کردند.
اعمال نظر میلیاردرها
در وزارت جهادکشاورزی
روح‌الله حضرت‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز طی تذکری نسبت به بی‌تحرکی وزیر جهاد کشاورزی و رئیس‌سازمان محیط زیست درباره دریاچه ارومیه خطاب به رئیس‌جمهور گفت: در سایه سیاست‌های غلط وزارت جهاد کشاورزی نه تنها دریاچه ارومیه از خشک شدن نجات نیافت بلکه این شهر گرفتار آلودگی هوا هم شد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس با تاکید بر اینکه اگر موضوع آلودگی هوا و خشک شدن دریاچه ارومیه به صورت اورژانسی علاج نشود اقتصاد و همبستگی کشور ضرر می‌کند، خطاب به حسن روحانی عنوان داشت: جوانان فقط در انتخابات مهم نیستند و امروز مردم واقعا ناراضی‌اند.
همچنین حسن لطفی نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر جهادکشاورزی گفت: کشاورزان تا کی باید تاوان سنگین برنامه‌ریزی نادرست شما را بدهند؟
وی اضافه کرد: کشاورزان یا بدهکار اقساط ماشین‌آلات کشاورزی هستند یا بدهکار اقساط برقی کردن چاه‌ها یا جریمه امور آب یا بدهکار آبیاری تحت فشار که هنوز اقساط آن تمام نشده، شبکه‌های آن فرسوده شده است.
این نماینده مجلس گفت: «بانک‌ها از بخشودگی سود و جرایم استنکاف کرده و خون کشاورزان را به شیشه می‌گیرند. پس‌انداز کشاورزان در طول یک سال به یک میلیون تومان هم نمی‌رسد و این در حالی است که میلیاردرها به این وزارتخانه اعمال نظر می‌کنند.»
نماینده مردم رزن در مجلس در ادامه تذکرش خطاب به وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: چرا در توزیع عادلانه امکانات ورزشی کم کاری می‌کنید و این بی‌عدالتی تا کی ادامه خواهد یافت؟ با داشتن 12 هزار نفر جمعیت فاقد استخر و امکانات ورزشی هستیم. در حوزه جوانان کدام امکان‌اشتغال و ازدواج را ایجاد کرده‌اید؟
ستاد مبارزه با قاچاق هنوز رئیس‌ندارد
اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد و عضو هیئت‌رئیسه مجلس طی تذکری شفاهی، اظهارداشت: همه نمایندگان مجلس، دولت و قوای سه‌گانه بر روی موضوع‌اشتغال تأکید دارند اما غافل از اینکه به هر میزان تسهیلات به جامعه تزریق شود نمی‌تواند شغل ایجاد کند مگر اینکه همه راه‌هایی که به اختلال در ایجاد‌اشتغال منجر می‌شود آنها را مسدود کنیم.
وی بر همین اساس اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر رئیس‌ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نداریم، یعنی انتصابات به قدری به تأخیر افتاده که این روند دچار اختلال شده است و همه مجلس و حتی دولت هم می‌داند که عده‌ای فرصت‌طلب در تلاش هستند برای اینکه مسائل مادی خود را حل کنند آسیب جدی به تولید زدند.
رنجبرزاده ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌های مختلفی اکنون در کشور است که به صورت حمایتی از قاچاقچیان کالا و ارز حمایت می‌کنند، ما انتظار داریم که روی این موضوع که بسیار کلیدی است، دولت بسیار حساس باشد، مجلس هم باید ورود خود را داشته باشد.
این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه تذکر شفاهی خود توضیح داد: در بحث موضوع پروژه‌های کشور هم باید بگویم 71 هزار پروژه نیمه کاره در حال حاضر وجود دارد و همه هم این را می‌دانند، خوشبختانه دولت در لایحه بودجه 97 پروژه جدیدی را کلید نزده است اما انتظار داریم که استخر ورزشی اسدآباد که 18 سال است به طول انجامیده است را راه‌اندازی کند. لذا باید نسبت به پروژه‌های این‌چنینی دقت کافی شود.
ضعف مدیریت بانک مرکزی
حمید گرمابی نماینده مردم نیشابور در مجلس طی تذکری شفاهی در نشست علنی مجلس خطاب به رئیس‌کل بانک مرکزی درباره ضعف مدیریت در ساماندهی صندوق‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری گفت: با آنکه مؤسسه افضل توس را با بانک آینده ادغام کرده‌اند اما هنوز به مطالبات مردم رسیدگی نمی‌شود.
وی با انتقاد از نحوه رسیدگی به معضل سپرده‌های مردم در صندوق «پیوند» و مؤسسه فرشتگان در ادامه خاطرنشان کرد: از رئیس‌جمهوری می‌خواهیم طرحی کامل و حساب شده جهت مصرف بهینه منابع در نظر گرفته شده در بودجه در‌اشتغال پیش‌بینی کنند.
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از تذکر خود با‌اشاره به خسارات آلودگی هوا برای کشور گفت: برای مقابله با این آلودگی باید هزینه برای اسقاط خودروهای فرسوده پیدا کرد.
ضعف دولت در رفع مشکل بیکاری
علی‌محمد مرادی در نطق میان دستور خود گفت: بیکاری اکنون در کشور به یک بحران بزرگ تبدیل شده و ما آثار و تبعات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن را در جامعه می‌بینیم.
وی افزود: یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر‌اشتغال و به تبع آن بیکاری رشد و تولید واقعی در اقتصاد است. هیچ‌راهی برای ایجاد ‌اشتغال و کاهش بیکاری وجود ندارد مگر اینکه بخش خصوصی و نه خصولتی فعال شود و با اطمینان سرمایه‌گذاری کند.
نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی اظهار د‌اشت: یکی از مهم‌ترین ریشه‌‌های معضل رشد اقتصادی پایین و بی‌ثبات ایران اثر ساختاری درآمد نفت بر تولید و به‌روز است تا زمانی که این نگاه وابسته از نفت برداشته نشود نمی‌توانیم از تولید حمایت کنیم و همه حرف‌هایمان در حد شعار باقی خواهد ماند.
مرادی خاطرنشان کرد: تفاوت نمایندگان مجلس با سایر مسئولان در این است که تعداد بسیار کمی از مردم با شما مسئولان در تماس هستند اما نمایندگان علاوه‌بر دیدارهای چهره  به چهره با مردم دائما در تماس تلفنی با آنها نیز هستیم و شب و روز ما صرف شنیدن مشکلات و درد و دل‌های جوانان می‌شود.
وی افزود: آقای روحانی به خدا قسم اگر مدیرانتان فقط به اندازه یک روز گوشی‌های تلفن ما دستشان باشد و پاسخگوی آنها باشند خواهند فهمید که فاجعه  بیکاری جوانان به معنای واقعی چیست؟
نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شاید قوانینی که مجلس وضع می‌کند برای مجریان ارزشی ندارد و اگر اینگونه باشد چرا باید این همه وقت صرف قانون تدوین قانون برنامه پنج ساله ششم شود. شاید هم مشکل در نظارت بر اجرای قوانین باشد و اگر این چنین باشد می‌توان تصور کرد در پنج سال آینده چقدر از برنامه‌های توسعه‌ای ما اجرا خواهد شد.
مرادی خاطرنشان کرد: در بودجه‌ای که توسط دولت ارائه شده است متاسفانه کاستی‌های زیادی وجود دارد و این خود فاصله طبقاتی را بیشتر کرده و فقرا را فقیرتر می‌کند. اگر هدف ما پیشرفت و توسعه است اینگونه نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم.