kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰

عضو هیئت ناظر صندوق توسعه بودجه 97 را چوب حراج به ثروت ملی‌ دانست



عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۷ چوب حراج به ثروت‌های ملی می‌زند، گفت: دولت قصد دارد در لایحه بودجه سال بعد 12/5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کند.
محمد حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه در چند سال گذشته منابع نفتی در حوزه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای طبقه‌بندی شده است و این موضوع نشان می‌دهد که نفت کشور یک سرمایه ملی و متعلق به همه نسل‌هاست، گفت: این در حالی است که عملا نفت در هزینه‌های جاری استفاده می‌شود. برای عبور از اقتصاد نفتی احکامی در برنامه چهارم تا ششم گنجانده شد تا منابع نفتی به صورت مستقیم در دسترس دولت قرار نگیرد؛ اما بازهم این مهم اتفاق نیفتاده است.
وی افزود، برای حل این چالش ابتدا در سال 84 بحث حساب ذخیره ارزی طرح شد که امکان تحقق اهداف مد نظر ایجاد نشد. به این ترتیب با تداوم مشکلات حساب ذخیره ارزی؛ در برنامه پنجم توسعه موضوع ایجاد صندوق توسعه ملی مطرح شد.
به گفته حسینی، بر اساس قانون؛ منابع صندوق باید برای ایجاد تسهیلات اقتصاد برون‌زا و تولید در کشور به کار گرفته شود و در قانون برنامه توسعه یک شرایط غیر‌دولتی بر آن حاکم شد. از منابع ورودی صندوق تا پایان شهریور ماه سال جاری  73 درصد تسهیلات ارزی و 26 درصد منابع صندوق برای احکام بودجه مصرف شده است. این در حالی است که در سال 97 شرایط برداشت دولتی از صندوق حادتر شده و به نوعی چوب حراج بر منابع ملی زده می‌شود.
عضو هیئت ناظر صندوق توسعه ملی با برشمردن هزینه‌های بودجه‌ای در صندوق توسعه ملی گفت: دولت قصد دارد 12/5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کند و نباید تنها 5/8  میلیارد دلار جدول شماره 4 مدنظر قرار گیرد چرا که در تبصره 18 برابر اشتغال، صندوق شکوفایی ملی، آبیاری دشت سیستان و منابعی از این دست برای مصارف بودجه‌ای مصرف خواهد شد.
عضو هیئت ناظر صندوق توسعه ملی با ‌اشاره به اینکه در بودجه 97، حدود 38 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته می‌شود؛ گفت: به دلیل کمبود شدید منابع دولت مجبور شده است حدود 20 هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و اعداد دیگر را به صورت غیرمستقیم از صندوق توسعه ملی برداشت کند.