kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۵۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
به دلیل ضعف مدیریت

50 میلیون دلار از بیت‌المال در آتش چاه ‌رگ‌سفید دود شد


 انتظار می‌رفت آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید طی هفته گذشته مهار شود، اما با وجود سپری شدن ۵۰ روز از فوران این چاه، عملیات‌های کنترل چاه به شکست انجامیده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، ۷ آبان سال جاری چاه شماره ۱۴۷ رگ سفید فوران کرد و با بر جای گذاشتن دو کشته و آتش گرفتن دکل شرکت ملی حفاری، طعمه حریق شد. بلافاصله تیمی متشکل از برخی مدیران فنی و ستادی تشکیل جلسه دادند و با تقسیم کار میان دو شرکت ملی حفاری و مناطق نفت‌خیز جنوب برنامه خود را برای مهار چاه آغاز کردند.
علاوه‌بر استقرار یکی از دکل‌های ملی حفاری در منطقه جهت حفر چاه انحرافی، عملیات خفه کردن چاه از بالا که به top kill معروف است نیز آغاز شد ولی یازده بار تلاش ناموفق برای کنترل چاه کافی بود تا انتقادها متوجه مدیریت این عملیات شود.
از سوی دیگر، تیم کنترل و مهار چاه‌های نفتی و گازی کشورمان که بیش از ۵۰ حلقه چاه را در ایران و کشور کویت مهار کرده بودند با وجود ابراز آمادگی جهت مهار چاه، به منطقه فراخوانده نشدند تا تیم فعلی با وجود تلاش‌های بسیار نتواند این چاه را از بالا کنترل کند.
در همین حال وزارت نفت تلاش می‌کرد از تلخی شکل‌گیری این باور که مدیریت فعلی با نیتی غیر از صیانت از منافع ملی، از مشارکت این افراد باتجربه جلوگیری می‌کند، بکاهد. به این ترتیب انتقادها نسبت به موضع لجوجانه وزارت نفت در عدم استفاده از تیم تخصصی فوران چاه، موجب شد تا از ۴ روز پیش تا زمان تنظیم این گزارش حتی یک عملیات هم صورت نگیرد و با وجود حضور بیش از ۶۰۰ نفر در منطقه، همه تماشاگر دود شدن سرمایه ملی باشند.
ضعف مدیریت
هدایت الله خادمی، نایب‌رئیس‌کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که خود تجربه حضور در حریق نفت شهر را دارد، در گفت‌وگوبا مهر با بیان اینکه بهتر است تماشاچیان را از منطقه عملیاتی دور کنند، گفت: با توجه به شرایط منطقه رگ سفید اطفای این حریق طولانی شده است. باید از همه پتانسیل‌های موجود مدیریتی چرا که این حریق رخدادی ملی است.
وی ادامه داد: تیمی از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی نفت‌خیز جنوب در حال فعالیت در این منطقه عملیاتی هستند، فقدان آنچه در این میان احساس می‌شود، مدیریت واحد، یکپارچه و قوی است.
بر اساس گفته کارشناسان، روزانه حدود یک میلیون دلار (شامل ارزش نفت، گاز) از منابع کشور در آتش رگ سفید می‌سوزد و با احتساب اینکه ۵۰ روز از این مهار می‌گذرد می‌توان گفت تا به امروز ۵۰ میلیون دلار ضربه به کشور وارد شده است. این هزینه جدای از هزینه‌های جانبی مانند پشتیبانی سنگین و بیکار شدن چند دکل حفاری است. این در حالی است که وزیر نفت در روزهای ابتدایی این رخداد تلخ حدود زمانی اطفا را ۶۰ روز اعلام کرده بود.
در همین مورد، چندی پیش با انتشار اظهارات پونده نژادان، مدیر سابق HSE شرکت ملی حفاری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از قول وی نوشتیم که روزانه یک میلیون دلار نفت و گاز در رگ سفید 147 از کف می‌دهد. این مسئول سابق گفته بود که «وقتی کسانی در منطقه عملیات هستند که به جز آتش منقل خانه خود، آتش دیگری ندیده‌اند و درمورد اطفای حریق چاه‌های نفت و گاز اظهارنظر می‌کنند نتیجه‌اش همین می‌شود که شما می‌بینید.»
توضیحات شرکت ملی نفت
شرکت ملی نفت در واکنش به این مصاحبه اعلام کرد که «عملیات مهار فوران چاه شماره ۱۴۷ رگ سفید یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین عملیات مهار فوران چاه در تاریخ صنعت نفت و گاز این سرزمین است». در توضیحات شرکت ملی نفت، با حمله به اظهارات این کارشناس حوزه نفت تأکید شده که «تیم مهارکننده فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید ترکیبی از بهترین و باتجربه‌ترین کارشناسان و مهندسان شرکت‌های ملی حفاری و مناطق نفت‌خیز جنوب بوده‌اند که هر یک به‌تنهایی مهار چاه‌های مختلف نفت و گاز را در کارنامه خود دارند».
با وجود این ادعاهای شرکت ملی نفت، همانطور که در خبرهای منتشر شده از وضعیت چاه مذکور مشاهده می‌شود، هم‌اکنون کار اطفای آتش چاه 147 به صورت نیمه‌تعطیل درآمده که نشان می‌دهد پس از یازده بار شکست در عملیات مهار چاه این تیم توانایی مهار چاه 147 میدان رگ سفید را نداشته‌اند.
خبرگزاری فارس در این مورد گزارش داده که ادوات و تجهیزات مورد استفاده در این عملیات نیز آسیب دیده و خسارت‌های دیگری را به بار آورده است و در همین رابطه یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با فارس خطاهای انسانی و ضعف در انجام عملیات مهار آتش را تائید کرده‌اند.
آنچه که به نظر می‌رسد بعد از گذشت 50 روز از عملیات مهار و وعده مسئولان صنعت نفت برای مهار این آتش طی 50 روز متاسفانه هنوز این چاه خاموش نشده و میلیون‌ها دلار از سرمایه ملی دودشده و به هوا می‌رود.