kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
در گفت‌وگوی کیهان با استاد دانشگاه بغداد بررسی شد

راز بی‌عرضگی آل‌سعود در برابر انصارالله



دکتر «علی التمیمی» استاد علوم سیاسی «دانشگاه المستنصریه» بغداد است. وی مدتی نیز در زندان القاعده تحت بازداشت و شکنجه بوده است. همزمان با شوی رسانه‌ای «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل و متهم کردن ایران به ارسال موشک به یمن نظر ایشان را در این زمینه پرسیدیم که در ادامه مشروح این مصاحبه را می‌خوانید.

* طی سه سال گذشته عربستان هزاران موشک و بمب را بر سر ملت یمن ریخته ولی کوچک‌ترین واکنشی از سوی دولت‌های مدعی حقوق بشر در این زمینه صورت نگرفته در مقابل هر زمانی یمنی‌ها در دفاع از خود موشکی را به سمت متجاوزین پرتاب می‌کنند صدای غربی‌ها بلند می‌شود؟
- جنگ عربستان بر ضد یمن بخشی از طرح صهیونیستی آمریکایی است و 36 کشور اسلامی متعهد شده‌اند آن را به سرانجام برسانند. از مهم‌ترین اهداف این طرح حفظ حالت هرج‌ومرج و آشفتگی و بی‌ثباتی در خاورمیانه، پایان دادن و یا تضعیف کشورها و یا جنبش‌های مخالف سلطه آمریکا است. ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی که در 15 دسامبر 2015 در ریاض اعلام موجودیت کرد، هدفی جز حمایت از این طرح صهیونیستی آمریکایی در منطقه نداشت، لذا تعجبی ندارد که کسی طرفدار حق مردم یمن که بیش از 3 سال است توسط این ائتلاف کشته می‌شوند، نباشد، چون کشورهای ائتلاف با پول‌های عربستان با بهای ناچیزی خریداری شده‌اند و متاسفانه سکوت شبه‌کاملی از سوی سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و بسیاری از کشورها حاکم شده است که این امر بیانگر آن است که سکوتشان خریداری شده است. پس همانطورکه عربستان توانسته سکوت بسیاری از افراد و کشورها و سازمان‌ها را بخرد، همچنین توانسته رای آنهایی را که به هنگام عکس‌العمل یمنی‌ها در دفاع از جان و سرزمین خود، فریاد دفاع از حقوق بشر سعودی سر می‌دهند بخرد.
* از نظر شما آیا یمنی‌ها به لحاظ حقوقی حق دفاع مشروع از خود را در مقابل حملات سعودی‌ها و مقابله به‌مثل با این حملات را از طریق حملات موشکی دارند؟
- بند نخست ماده یک منشور حقوق بشر عربی وابسته به اتحادیه عرب - که عربستان و یمن در آن عضو هستند - و نیز اصلاحات به‌عمل آمده در آن در سال 2003 تصریح می‌کند:  تمام ملت‌ها حق تعیین سرنوشت و حاکمیت بر ثروت‌ها و منابع خود را دارند و می‌توانند خودشان آزادانه شیوه نظام سیاسی خود را انتخاب کنند و آزادانه سبک توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خویش را برگزینند. این موضوع مورد اتفاق نظر تمام کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب بوده است. اما عربستان با تجاوز خود به یمن به مخالفت با قانون بین‌الملل و منشور اتحادیه عرب و تمامی آداب و اصول بین‌المللی و حسن همجواری و غیر آن پرداخت. من می‌خواهم بگویم که ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی به منظور مقابله با تروریسم شکل گرفت نه برای همکاری با آن و این مسئله کاملا روشن است که جنبش انصارالله حوثی‌ها به‌طور مستمر در جنگ با سازمان القاعده و گروه‌های تروریستی در یمن بودند و در این راه شهدای زیادی داده‌اند اما می‌بینیم که ائتلاف نظامی اسلامی همسو با تروریسم جنگی احمقانه بر علیه انصارالله و مردم یمن به راه می‌اندازند.
* از نظر شما آمریکا از اینکه تلاش دارد موشک‌های یمن را به جمهوری اسلامی ایران نسبت دهد چه هدفی دارد؟
- در اینجا مایلم بگویم که آمریکا طرحی درازمدت با همکاری عربستان و متحدان آن در دست اقدام دارد که هدف از آن جمهوری اسلامی ایران است و به‌ویژه پس از افزایش نفوذ آن در منطقه، این کشور جزو کشورهایی است که با وجود محاصره‌ها و تحریم‌ها توانسته پیشرفت کند و به رشد و توسعه خود خصوصا افزایش نفوذ نرم خود ادامه دهد و قدرت نرم خود را گسترش دهد، به‌طوری‌که سرآمد همه کشورهای منطقه شده است، درحالی‌که این امر مطلوب و دلخواه آمریکا و طرح آن در منطقه خاورمیانه نیست. اما در مقابل، عربستان که هم‌پیمان استراتژیک آمریکا به‌شمار می‌رود دچار پس‌رفت در قدرت نرم خود شده و نفرت جهانی از الگوی سعودی در جهان رو به افزایش است. این کشور غیر از نفت چیزی ندارد. نه ارتش قوی دارد، نه دارای قدرت سیاسی است، رژیم سیاسی آن هم در لبه پرتگاه قرار دارد که این واقعیت از انجام اصلاحات داخلی گسترده‌ با حمایت آمریکا قابل مشاهده است، بنابراین من معتقدم که
آمریکا قصد دارد عربستان را به یک نیروی راهبرنده در منطقه خاورمیانه تبدیل کند. آمریکا پس از اطمینان از سرسپردگی همیشگی آن، تلاش می‌کند عربستان به کشور راهبر و تحکم‌کننده و رقیب در منطقه تبدیل شود و اگر چنین شد و به این مرحله رسید، که معنی آن موفقیت طرح آمریکاست، پس از این مرحله و پس از سرکوب جنبش‌ها و کشورهایی که از نظر آمریکا طرفدار ایران هستند، این کشور را به رویارویی نظامی با ایران تحریک خواهد کرد.
از این رو اگر عربستان در یمن پیروز شود آینده، بدتر خواهد بود و جنبش‌ها و کشورهای دیگری تحت بمباران عربستان به نام ائتلاف نظامی اسلامی قرار خواهند گرفت. مانند حزب‌الله و غیر آن اما فکر نمی‌کنم قدرت این ائتلاف تداوم یابد.
* به نظر شما علت اینکه دولت‌های مسلمان قادر نیستند در مقابل بحران‌هایی مثل یمن یا فلسطین واکنش مناسب نشان دهند چیست؟
- کشورهای اسلامی ناتوان از حل بحران‌های داخلی خود هستند، و هر کشور اسلامی از بحران‌های داخلی حل نشده‌ای برخوردار است، چون این کشورها به خارجی‌ها اجازه دخالت در امور داخلی خود را داده‌اند و این مداخلات خارجی ثبات و آرامش هیچ کشور اسلامی را به مصلحت خود نمی‌داند بلکه حفظ حالت هرج‌ومرج و آشوب و بی‌ثباتی در داخل این کشورها را به نفع خود می‌شمارد. از این رو این کشورها هرگاه توانستند به این مداخلات خارجی پایان دهند و در تصمیم‌گیری‌های خود مستقل باشند، در آن صورت خواهند توانست بحران‌های داخلی خود را حل کنند، اما با تاسف فراوان اغلب کشورهای اسلامی و عربی نمی‌توانند بطور خاص از مداخلات آمریکا جدا و مستقل باشند و برخی کشورهای دیگر هم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی خود اینگونه هستند.
* علت شکست عربستان در جنگ یمن را شما در چه می‌دانید؟
- عربستان و هم‌پیمانان او در یمن پس از گذشت 3 سال از جنگی که در آن انواع سلاح‌ها از جمله سلاح‌های ممنوعه به‌کار گرفته شد، شکست خورده‌اند. با وجود تمام خرابی‌ها و ویرانی‌های به‌وجود آمده در یمن، عربستان شکست خورده و این یمن است که پیروز شده و نقشه‌های عربستان را با وجود دارا بودن این کشور از ثروت و سلاح و رسانه‌ها و حمایت‌های بین‌المللی نقش بر آب کرده زیرا مردم یمن از روی اعتقاد می‌جنگند و از سرزمین و شرافت و دین خود دفاع می‌کنند اما ارتش عربستان اعتقادی به این جنگ ندارد و فقط در اندیشه این است که آخر ماه بشود و حقوق خود را بگیرد.
در پایان مایلم اشاره کنم که کشته شدن علی عبدالله‌صالح، رئیس‌جمهور سابق، ضربه کوبنده‌ای به طرح سعودی در یمن بود چون پس از سازش‌ها و مشورت‌ها و توافقات به عمل آمده با طرف سعودی، از او انتظار می‌رفت که طرح سعودی‌ها را اجرا کند. مضمون توافق به عمل آمده که در واقع تکمیل طرح‌های شکست‌خورده عربستان بود، عبارت بود از تداوم جنگ داخلی در یمن به رهبری صالح و عقب‌نشینی عربستان برای حفظ آبروی خود که توسط انصارالله ریخته شده بود اما بار دیگر آنان شکست خوردند و مردم یمن پیروز شدند.