kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴

حمله ترامپ به روسیه و چین در استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا


ترامپ با انتشار سند استراتژی امنیتی ملی آمریکا  با تکرار ادعاهای قبلی خود در مورد ایران، دولت‌های روسیه و چین را «قدرت تجدیدنظرطلب» خواند که می‌خواهند نظم بین‌المللی را به چالش بکشند.
سند راهبرد امنیت ملی ترامپ دوشنبه شب منتشر شد. ترامپ در این سند راهبرد دولت خود را درخصوص مواجه با تهدیدهایی که متوجه آمریکا است، تبیین کرده است.ترامپ بعد از انتشار این سند 68 صفحه‌ای در مورد آن در کاخ سفید سخنرانی کرد. راهبرد امنیت ملی جدید آمریکا چین و روسیه را به عنوان «چالشی علیه قدرت، نفوذ و منافع واشنگتن» تلقی کرده و آنها را قدرت‌های
«تجدیدنظر طلب» خوانده است.
در این راهبرد هشدار داده شده که «روسیه و چین با به چالش کشیدن قدرت، نفوذ و منافع آمریکا می‌کوشند امنیت و موفقیت اقتصادی آمریکا را تضعیف کنند؛ از آزادی و عادلانه بودن نظام اقتصادی جهان بکاهند و به این وسیله قدرت نظامی خود را افزایش دهند، اطلاعات را در جوامع خود محدود کنند و نفوذ خود را گسترش دهند.»
«ترامپ» هم‌چنین در سخنانش از عملکرد خود در قبال کره شمالی و ایران دفاع کرد و از پاکستان خواست برای مقابله با تروریسم تصمیم قاطع بگیرد.ترامپ با تکرار ادعاهای قبلی خود در مورد ایران گفت: «من برای مقابله با ایران و مسدود کردن راه دست یافتن این کشور به سلاح اتمی، سپاه پاسداران را به دلیل حمایت از تروریسم مشمول تحریم قرار دادم و پایبندی ایران به توافق جامع اتمی را برای کنگره تأیید نکردم.» ترامپ هم‌چنین از «چهار رکن» اساسی در طرح تازه نام برد اما منتقدان‌اشاره کردند که این شامل حقوق بشر یا تغییرات آب و هوایی نمی‌شود.این چهار رکن شامل حفاظت از میهن، بهبود رفاه در آمریکا، نمایش صلح از طریق قدرت و پیشبرد نفوذ آمریکاست.
واکنش روسیه و چین
یک روز پس از اعلام استراتژی جدید امنیتی آمریکا از سوی دونالد ترامپ که در آن روسیه و چین را قدرت تجدیدنظرطلب خوانده بود، مقامات این دو کشور واکنش نشان دادند. سخنگوی وزارت خارجه چین، روز سه‌شنبه در واکنش به راهبرد اعلام شده از سوی ترامپ گفت: «این راهبرد که پکن را به‌عنوان چالشی برای قدرت آمریکا ترسیم می‌کند روحیه جنگ سرد را با خود یدک می‌کشد و این به ضرر واشنگتن و دیگران خواهد بود». سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «چین هرگز به دنبال توسعه خود به هزینه دیگر کشورها نیست و در عین حال از حقوق و منافع قانونی خود نیز کوتاه نمی‌آید». دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه، نیز دیروز گفت: «کرملین با این گزاره که روسیه تهدیدی علیه آمریکا است موافق نیست.» پسکوف افزود: «در نگاه اول، استراتژی جدید، ماهیتی امپریالیستی دارد و نشان‌دهنده فقدان تمایل [آمریکا] برای کنار گذاشتن یک‌جانبه‌گرایی است.» او در عین حال اضافه کرد که «اما راهبرد جدید نیاز به مطالعه دقیق‌تر دارد.»