kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۴۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
ساینس مانیتور:

ایران چالش آمریکا، اسرائیل و عربستان در منطقه است


یک روزنامه آمریکایی نوشت: ظهور سریع ایران در منطقه چالشی جدید برای آمریکا، اسرائیل و عربستان است و بر سلطه پیشین آنها بر منطقه لطمه می‌زند.
به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی به قلم اسکات پیترسن خبرنگار خود با‌اشاره به شکست داعش در منطقه و کمک‌های ایران در این مسیر، نوشت: این رویداد یک پیروزی برای ایران است که از دل میادین نبرد ضد داعش در سوریه و عراق و فراتر از آن به عنوان یک ابرقدرت منطقه‌ای بی‌نظیر با توانایی قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای شکل‌دهی سلسله امور در خاورمیانه با توجه به تجربیات کسب‌شده سر برآورده است.
این روزنامه در بخشی دیگر نوشت: ظهور سریع ایران در منطقه چالشی جدید برای آمریکا، اسرائیل و عربستان است و بر سلطه پیشین آنها بر منطقه لطمه می‌زند.
این روزنامه در ادامه با‌اشاره به سخنان اخیر محمد بن سلمان ولیعهد جوان عربستان سعودی و اقداماتی چون مجبور کردن نخست‌وزیر لبنان به استعفا و حمله عربستان به یمن، نوشت: عربستان دو سال و نیم است که با حمایت نظامی آمریکا جنگ فاجعه باری را در یمن علیه غیرنظامیان ایجاد کرده است. این جنگ تاکنون ده هزار کشته برجای گذاشته و موجب از بین رفتن بیمارستان‌ها، مناطق تاریخی، مسدود شدن بنادر، قحطی گسترده و تشدید بیماری‌های سخت در یکی از فقیرترین کشورهای جهان شده است.
کریستین ساینس مانیتور با‌اشاره به تهدید اسرائیل از سوی نیروهای مقاومت حزب‌الله، استحکام مواضع آنها در مرزهای سرزمین‌های‌اشغالی و حضور نیروهای این گروه در نبرد دشوار با داعش در سوریه به نقل از فواز جرجیس تحلیلگر منطقه‌ای ساکن انگلیس نوشت: به لحاظ موقعیت تاریخی، ایران تاکنون موقعیتی چنین قدرتمند را نداشته است.
در خاتمه این مطلب به توانمندی‌های ایران در نبردهای نامتقارن و هواداران جمهوری اسلامی در عراق، سوریه و افغانستان و مشارکت آنها در عملیات ضد داعش‌اشاره شده است.