kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۴۰۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
بر اساس آمار بانک مرکزی

نقدینگی از یک تریلیون و 400 هزار میلیارد تومان گذشت


گروه اقتصادی-
در شرایطی که حسن روحانی از منتقدان افزایش نقدینگی در دولت قبل به شمار می‌آمد، نقدینگی در دولت خودش نزدیک به 2/9 برابر شد و از یک تریلیون و 400 هزار میلیارد تومان گذشت.
حسن روحانی که زمانی در زمره منتقدان دولت قبلی به لحاظ افزایش نقدینگی قرار می‌گرفت، در حال حاضر و در دولت خودش نقدینگی افزایش قابل توجهی داشته است.
 براساس آخرین آمار بانک مرکزی که به تازگی منتشر شده، میزان نقدینگی در پایان مهر ماه سال جاری به رقم یک تریلیون و 403هزار میلیارد تومان رسید، رقمی که نسبت به ماهِ مشابه سال گذشته بیش از 23 درصد، معادل رقمی در حدود 266 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.
در حالی که نقدینگی در ابتدای دولت روحانی 492 هزار میلیارد تومان بود، در حال حاضر نزدیک به 2/9 برابر شده و به رقمی که ‌اشاره شد رسیده است.
جالب اینجاست که حسن روحانی طی سخنانی که در گزارش صد روزه نخست خود (در آذر 92) عنوان کرد، گفته بود: «اگر رشد نقدینگی در جامعه را مهار کنیم - که در این دو ماه رشد آن متوقف شده و حالت نزولی پیدا کرده است - در زمینه کاهش تورم بسیار موثر خواهد بود. ما باید رشد نقدینگی را در کشور کنترل کنیم.»
سخنان روحانی در خصوص نقدینگی با آنچه که در عمل رخ داده متفاوت است و افزایش 900 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در زمان وی نشانه مناسبی بر ناتوانی دولت وی در کنترل نقدینگی می‌باشد.
نکته مهمی که در این میان وجود دارد، مربوط به سرانجام این نقدینگی‌های سرگردان می‌باشد، چراکه در کشور ما به دلیل سودده نبودن بازارهای تولیدی، مقداری از نقدینگی کشور بین بانک‌ها و چند بازار دیگر (مانند سکه و ارز و مسکن) می‌چرخد و با توجه به رکود فعلی مسکن و کاهش نرخ سود بانکی؛ بازار‌های ارز و سکه جزو نخستین گزینه‌های ورود نقدینگی قرار می‌گیرد. بازارهایی که طی دو الی سه ماه اخیر، با افزایش قیمت‌های قابل توجهی مواجه شده و هنوز هم قیمت دلار بالای چهار هزار تومان بوده و قیمت سکه هم همچنان نزدیک به 200 هزار تومان حباب دارد. فارغ از این موضوعات، دولت که همواره درباره مسکن مهر انتقاد می‌کرد که باعث افزایش نقدینگی شده، باید توضیح بدهد که در حال حاضر که این طرح را تعطیل کرده چرا این قدر نقدینگی افزایش پیدا کرده است؟ ضمن اینکه طبق گفته وزیر سابق راه و شهرسازی، 15 هزار میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر وصول شده و دست دولت در مباحث مالی بازتر بوده است.به هر شکل افزایش 2/9 برابری و یا 900 هزار میلیارد تومانی نقدینگی کشور در چهار سال اخیر، آن هم بدون اجرای طرح‌هایی مانند مسکن مهر و انتقاد از افزایش نقدینگی در دولت قبلی، نه تنها غیر منطقی به نظر می‌رسد، بلکه نشان دهنده فاصله قابل توجهی میان حرف تا عمل دولت می‌باشد.