kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۳۹۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
هاشمی: چه ایرادی دارد برای انتخابات کمیته با وزارت ورزش تعامل داشته باشیم؟!

توجیهات دیرهنگام رئیس‌کمیته ملی المپیک «مهندسی انتخابات» تعامل و هماهنگی تفسیر شد!



سرویس ورزشی-
رئیس ‌کمیته ملی المپیک می‌گوید چه ایرادی دارد برای انتخابات کمیته با وزارت ورزش تعامل داشته باشیم؟!
بالاخره پس از مدت‌ها سکوت مدیران کمیته ملی ‌المپیک شکست. دیروز کیومرث هاشمی با برگزاری نشست خبری خود در کمیته ملی ‌المپیک تلاش کرد درخصوص ابهامات مطرح شده بابت انتخابات پیش رو توضیحاتی را ارایه کند. هاشمی دیروز گفت: مصلحت این است که در این مقطع برای هیچ پستی کاندیدا نشوم، اگر هم صحبت‌هایی مبنی بر توافقات در این زمینه مطرح شده، مگر بد است؟ اینکه بین نهادهای ورزشی کشور و برای برگزاری انتخابات مهمی، تعامل لازم صورت بگیرد، چه ایرادی دارد؟
هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته شده انتخابات مهندسی شده است؟ یادآور شد: زمانی که تعامل لازم میان دو نهاد ورزش کشور وجود نداشت، انتقاداتی مطرح بود که چرا شرایط تعامل وجود ندارد. حالا هم که هماهنگی و تعامل مطرح شده، این‌طور مطرح می‌شود.
 رئیس ‌کمیته ملی المپیک همچنین در رابطه با معرفی صالحی ‌امیری به عنوان یکی از کارشناسان خبره در مجمع انتخابات کمیته ملی المپیک توضیح داد و گفت: تبصره ۵ ماده ۵ اساسنامه تأکید دارد بر اینکه کمیته ملی المپیک می‌تواند بر اساس صلاحدید خود از مراجع دولتی نماینده‌ای را به عضویت بپذیرد و بر همین اساس صالحی امیری را به عنوان کارشناس خبره معرفی کردیم. چنین انتخاباتی در سطح دنیا برگزار می‌شود، ببینید رؤسا و اعضای هیئت‌رئیسه چه کسانی هستند. در کشور ما بهترین شکل برای برگزاری انتخابات و اینکه در فضای آزادانه باشد، مهیا شده است؛ انتخاب صالحی امیری به عنوان کارشناس خبره در هیئت اجرایی مطرح شد و در یک فضای کاملاً اقناعی و بدون مخالفت، تصمیم‌گیری شد.
وی تصریح کرد: انتخاب کارشناسان با حساب و کتاب و بدون حتی یک رأی مخالف انجام شد به هر حال ظرفیت محدود بود. خیلی‌ها بودند که می‌توانستند جزو این کارشناسان باشند اما این انتخاب به هر حال سلیقه‌ای است. به افراد معترض حق می‌دهم چون کارشناس هستند اما به هر حال افرادی که انتخاب شدند براساس معیارهایی بوده است.
کیومرث هاشمی در ادامه نشست خبری خود با تأکید بر اینکه ورزش کشور نیاز به رفاه و همدلی دارد و بنابراین باید رفتارهای شخصی براساس منافع ملی باشد، یادآور شد: البته نباید در این زمینه نگاه‌های کارشناسی فدا شود اما در مجموع باید منافع ملی را در نظر گرفت به‌خصوص اینکه سال آینده دو رویداد بین‌المللی مهم پیش رو داریم. یکی جام جهانی فوتبال و دیگری بازی‌های آسیایی که مانند المپیک شاخص ارزیابی ورزش کشور است.
هاشمی با بیان اینکه میزبانی اندونزی قابل قیاس با دیگر ادوار آسیایی نیست یادآور شد: به لحاظ مدیریتی و زیرساختی در این دوره از بازی‌ها به مشکل خواهیم خورد. محل برگزاری بازی‌ها در یک شهر متمرکز نیست و همین موضوع مشکل‌ساز خواهد شد. از طرفی اندونزی به عنوان میزبان سعی دارد اول تا پنجم جدول توزیع مدال‌ها شود. در کل کار ما سخت است به خصوص اینکه برخی اوزان و مدال‌ها که اتفاقا شانس مدال حتی طلا داشتیم حذف شده است.
رئیس‌کمیته المپیک با تأکید بر اینکه در حال حاضر تعامل خوبی بین کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش وجود دارد تأکید کرد: هیچ دوره‌ای تعامل اینگونه نبوده است. الان در سطح بالایی از تعامل قرار داریم که بخش اعظم آن مدیون تدبیر سلطانی‌فر است. در خیلی از مواقع با هم در مورد رفع مشکلات صحبت می‌کنیم.
وی در این رابطه اظهار داشت: در این دوره مدیریتی به دنبال این هستیم که انتخاباتی سالم برگزار کنیم. تعامل‌ها بر این است که تنشی وجود نداشته باشد. معتقدم نه روحیه ما این است که در صدد تقابل باشیم و نه وزارت ورزش. همه در کشتی هستیم و هر چه تعامل بیشتر باشد به نفع کشور است.
وی در این رابطه با بیان اینکه از هر دو نهاد جواب مثبت گرفته‌ایم گفت: برخی انتقادها بر این شده است که برگزاری انتخابات و ملاک اساسنامه‌ای آن مشخص نیست اما اعلام کرده بودیم که این انتخابات با اساسنامه فعلی برگزار می‌شود. گفته بودند که چرا اعضای مجمع از اساسنامه جدید مطلع نیستند در حالی که به تاریخ ۲۲ مردادماه پیش‌نویس آن را در اختیارشان قرار داده بودیم.
رئیس‌ کمیته المپیک با بیان اینکه در مورد برگزاری انتخابات از سازمان بازرسی هم استعلام لازم گرفته شده، تصریح کرد: آئین‌نامه‌ای که انتخابات چهار سال پیش براساس آن اعلام شد شبهاتی زیادی داشت. این ‌اشکالات برطرف شده و طی چند روز آینده به طور رسمی اعلام می‌شود.
وی همچنین به این موضوع‌ اشاره کرد: طبق اساسنامه و آنچه IOC به آن تأکید دارد در صورت غیبت رئیس ‌فقط فردی می‌تواند در مجمع حضور داشته باشد و کاندیدا شود که منتخب مجمع فدراسیون مربوطه باشد که در حال حاضر غیر از فوتبال، هیچ فدراسیون دیگری این شرایط را ندارد.
رئیس ‌کمیته المپیک در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه دوره هیئت اجرایی و هیئت‌رئیسه ۴ ساله است و طبق قانون یکی روز هم نمی‌توانیم اضافه بمانیم گفت: ما ۵ روز زودتر انتخابات را برگزار می‌کنیم. هیچ دوره‌ای این گونه نبوده است. در زمان تعیین زمان انتخابات هماهنگ بودیم تا روز آن با برگزاری هیئت دولت یکی نباشد و وزیر ورزش هم بتواند در انتخابات حضور داشته باشد.
نقدی بر صحبت‌های رئیس‌ کمیته ملی المپیک
رئیس ‌کمیته ملی المپیک روز گذشته با برپایی نشست خبری تلاش کرد تا ابهامات مطرح شده درخصوص تصمیمات عجیب هیئت اجرایی را پاسخ دهد ولی بخشی از صحبت‌هایش به جای آنکه بر منطق و استدلال‌های مورد قبول استوار باشد، بیشتر رنگ و بوی توجیه به خود گرفته بود!
به عنوان نمونه او در پاسخ به صحبت‌های خبرنگاری درخصوص مهندسی شدن انتخابات گفت: «زمانی که تعامل لازم میان دو نهاد ورزش کشور وجود نداشت، انتقاداتی مطرح بود که چرا شرایط تعامل وجود ندارد. حالا هم که هماهنگی و تعامل مطرح شده، این‌طور مطرح می‌شود.»
خدمت آقای هاشمی باید عرض کرد که میان تعامل و مهندسی انتخابات زمین تا آسمان فاصله است. تعامل و هماهنگی باید به نفع ورزش کشور باشد نه اینکه کمیته ملی المپیک که با توجه به عملکرد ضعیف مدیرانش در موضع ضعف است، به خواسته‌های غیرمعقول نهاد دیگر تن دهد و نامش را تعامل و هماهنگی بگذارد!
یا در قسمتی دیگر رئیس‌ کمیته ملی المپیک می‌گوید: «تبصره ۵ ماده ۵ اساسنامه تأکید دارد بر اینکه کمیته ملی المپیک می‌تواند بر اساس صلاحدید خود از مراجع دولتی نماینده‌ای را به عضویت بپذیرد و بر همین اساس صالحی امیری را به عنوان کارشناس خبره معرفی کردیم.»
این حرف درست بود ولی بهتر بود ایشان عنوان می‌کرد میان این همه کارشناس خبره چرا باید نام صالحی امیری معرفی شود، صالحی امیری چه سابقه‌ای در ورزش ایران دارد که به عنوان کارشناس خبره ورزشی معرفی می‌شود؟ آیا به صرف حضور 70 روزه در ورزش می‌توان صالحی امیری را خبره ورزشی دانست؟
انصافا اگر در این مقطع زمانی دولت روحانی بر سر کار نبود، آیا هاشمی و همکارانش صالحی امیری را - که از نزدیکان رئیس‌جمهور است - به عنوان خبره ورزشی معرفی می‌کردند؟! هاشمی اگر همین سؤال را صادقانه جواب دهد، سایر صحبت‌های وی را نیز می‌توان چشم‌بسته پذیرفت.