kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۳۸۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

بودجه دولت برای سال 97 با وعده حل فقر و بیکاری بیگانه است



سرویس سیاسی-
موج پشیمانی از رأی به روحانی، این روزها ارگان دولت را به تکاپوی ویژه‌ای واداشته است. روزنامه ایران طی روزهای اخیر گرچه با انتشار مطالب گسترده‌ای در قالب یادداشت و مصاحبه تلاش می‌کند جوششی از نوع «پشیمان نیستیم» را بر جنبش به راه افتاده «پشیمانیم» غلبه دهد اما واقعیات جامعه که عموم مردم با آن سر و کار دارند، اظهارات ندامت‌آمیز حامیان دولت و مدعیان اصلاحات و گزارش‌های روزنامه‌های زنجیره‌ای از ناکارآمدی‌های دولت و کاهش چشمگیر محبوبیت روحانی بین مردم، آنچنان بارز و مبرهن است که با چند رپرتاژ خبری و فضاسازی رسانه‌ای، مبهم و غبارآلود نمی‌شود.

جدال با پشیمان‌ها
رسانه‌های مدعی اصلاحات و حامی دولت سعی دارند نهضت پشیمانی از رأی به روحانی را که به دلایل مختلف از جمله عدم تحقق وعده‌های اقتصادی و پیچیده‌تر شدن مشکلات معیشتی ریشه در توده‌های مردم دارد، به بازتاب یافتن در رسانه‌های منتقد دولت محدود و از این واقعیت آشکار فرار کنند.
ایران دیروز در همین زمینه در یکی از مطالب خود نوشت: «آنها [اصلاح‌طلبان] همچنان اعتقاد دارند که روحانی می‌تواند فضا و امنیتی را فراهم کند که اصلاح‌طلبان در آن بتوانند تنفس کنند، دیدگاه‌هایشان را مطرح و مباحث مورد تأکید خود را دنبال کنند. اما با وجود تأکید بر این رویکرد از سوی بسیاری از سیاستمداران شاخص اصلاح‌طلب شاهد آن هستیم که چنین بحث‌هایی که بیشتر از سوی کاربران فضای مجازی مطرح شده است، با اقبال و توجه روبه‌رو شده است.»
در یادداشت دیگری در این روزنامه آمده است: «حرکت ابراز پشیمانی از رأی به آقای روحانی به نظر حرکتی نمی‌رسد که الزاماً پایه مردمی و اجتماعی گسترده‌ای داشته باشد. چرا که شاهد هستیم جریان سیاسی- رسانه‌ای خاصی با سابقه کاملاً مشخص از این حرکت استقبال کرده و برای آن کف و سوت می‌زند.»
گفتنی است، روزنامه زنجیره‌ای قانون در شماره 4 آذر خود نوشت: «حسن روحانی زودتر از همیشه با موج انتقادات و افول محبوبیت مواجه شده است.» قانون در صفحه اقتصاد شماره روز پنجشنبه 9  آذر نیز  نوشت: «در پنج ‌سال گذشته، عملکرد موفقیت‌آمیزی در زمینه بهبود فضای کسب و کار مشاهده نشده است.»
روزنامه زنجیره‌ای شرق هم در شماره شنبه خود به قلم سردبیر نوشت: «هنوز مدت ‌زمان چنداني از دوره دوم رياست‌جمهوري حسن روحاني نگذشته كه موجي از انتقادات در شبكه‌هاي اجتماعي به‌‌ راه افتاده است. در سطح جامعه و در گفت‌وگوي ميان مردم كوچه‌ و بازار نيز نقل مجالس بيش از هرچيز، انتقاد از دولت روحاني و عملكرد آن است.»
روزنامه آرمان نیز 30 آبان سال جاری مطلبی نوشت: «هم بیکاری تشدید شده و هم شرایط رکود تورمی بر اقتصاد حاکم شده است. ضمن اینکه نه تنها فقر مطلق در کشور از بین نرفته، بلکه ‌درصد بالایی از گرفتاران به فقر نسبی نیز فقیر مطلق شده‌اند.»

اصلاح‌طلبان پشت درهای پاستور ماندند!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «به نظر می‌رسد حسن روحانی با نگه داشتن اصلاح‌طلبان پشت در‌های پاستور هزینه سنگینی روی دوش آنان گذاشت. اصلاح‌طلبان در انتخابات حامی اصلی روحانی بودند، در حالی که تمام نحله‌های فکری اصولگرایان در مقابل او صف‌آرایی کرده بودند، و در شرایط سختی که بیم شکست روحانی وجود داشت، حمایت‌های جریان اصلاحات او را پیروز کرد. اما آقای روحانی ائتلاف را تا در پاستور نگه داشت و پس از انتخاب‌شدن از نیروهای اصلاح‌طلب فاصله گرفت».
مدعیان اصلاحات که مردم را تنها در نقش ماشین رأی می‌بینند و به جوانان تنها در حد سیاهی لشکر میتینگ‌ها نقش می‌دهند، در پی آن هستند تا با توهین به شعور مردم، نقش و مسئولیت خود را در دولت روحانی انکار نمایند.
این روزنامه زنجیره‌ای مدعی شده است که «اصلاح‌طلبان پشت درهای پاستور ماندند»؛ این در حالی است که این جریان سهم خود را تمام و کمال از دولت دریافت کرده است و اکثریت مطلق کرسی‌های کابینه در اختیار مدعیان اصلاحات است. در حقیقت این جریان در کارنامه دولت شریک است و باید در این خصوص به مردم پاسخگو باشد.
مدعیان اصلاحات به جای پاسخگویی به مردم در رابطه با سهم خود در وضعیت بد‌اقتصادی موجود تقصیرها را متوجه دولت کرده‌اند تا خود را به سلامت به 1400 رسانده و بتوانند در تبلیغات حرفی برای گفتن داشته باشند!
در حقیقت عطش دستیابی به قدرت و بی‌توجهی به مشکلات و دغدغه‌های مردم و ارجح بودن منافع قبیله‌ای نسبت به منافع ملی، در مدعیان اصلاحات به حدی گسترش یافته است که تنها پس از حدود 120 روز از آغاز به کار دولت دوازدهم، این جماعت با بی‌مسئولیتی به دنبال تبرئه خود از ناکامی‌ها و فاصله‌گذاری با دولت است تا بتواند با این ترفند سیاسی در انتخابات ۱۴۰۰ نیز قوه مجریه را به دست بگیرد.

کف‌وسوت زنجیره‌ای‌ها
برای نماینده مشتاق دیده شدن
روزنامه اعتماد گزارش مفصل صفحه دوم خود را به حاشیه‌سازی‌های تازه نماینده مدعی اصلاح‌طلبی
اختصاص داد.
اعتماد در این گزارش نوشت: «‌محمود صادقي كه همين هفته پيش به «اعتماد» گفته بود به مجلس نيامده كه «تماشاچي» باشد، ديروز براي يك نطق اضطراري ٥ دقيقه‌اي وقت گرفت و درباره فساد و اينكه فساد همچون فقركه فقر مي‌آورد، فسادزاست، نطق كرد تا بگويد: «دچار تلّي از فساد شده‌ايم.» اين نماينده مجلس كه پس از يك سال حضور در هيئت رئيسه فراكسيون اميد، ترجيح داد فعاليتش در اين فراكسيون را به عنوان عضوي عادي ادامه دهد تا زمان بيشتري را به فراكسيون شفاف‌سازي و سالم‌سازي اقتصادي و انضباط مالي اختصاص دهد.»
حاشیه‌سازی‌های این نماینده مدعی اصلاح‌طلبی از یک سو و کف و سوت روزنامه‌های زنجیره‌ای از طرفی دیگر باعث شده که عملا این نماینده همواره برای ماندن در صدر اخبار و دیده شدن به اقدامات «محیرالعقول»! دست بزند. چنان که این نماینده لیست امید در مصاحبه خود با همین روزنامه اعتماد (که در گزارش دیروز نیز به آن ‌اشاره شده) گفته بود که توئیتش درباره یکی از مراجع تقلید و نسبت ناروا به خانواده او تنها طرح یک سؤال بوده است! پر واضح است که نماینده‌ای که وهم و گمانش را به صورت گزاره‌ای قطعی در توئیتر منتشر می‌کند و حرمت افراد خاصه مراجع تقلید را حفظ نمی‌کند و سپس در توجیه آن می‌گوید سؤال پرسیده است قطعا شأن و جایگاه نمایندگی را نمی‌داند.
کافی است به مصاحبه اعتماد با این نماینده مراجعه کنید و در آن مصاحبه ببیند که چگونه خبرنگار به او وظایف نمایندگی را یادآور می‌شود و همچنین متذکر می‌شود که بسیاری از کارهایی که او به عنوان وظایف نمایندگی انجام می‌دهد در حقیقت کار رسانه‌ها و خبرنگاران است ضمن آنکه در همان مصاحبه بارها خبرنگار مصاحبه‌کننده به این نماینده یادآور می‌شود که کارهایی که او انجام می‌دهد در نظر عموم مردم نوعی دغدغه دیدن شدن است.
موضوع دیگر اینکه در گزارش دیروز اعتماد سعی شده تا حرکات عجیب این نماینده را به پای مبارزه با فساد بنویسند! ای کاش این روزنامه در گزارش دیروزش می‌نوشت که نماینده مورد نظر چندبار علیه حقوق‌های نجومی یا صندوق ذخیره فرهنگیان یا افراد متهم به فساد که از هم‌مسلکان او هستند نطق کرده است.

دن‌کیشوت اصلاح‌طلبان!
روزنامه بهار در گزارشی ضمن تایید و دفاع از نطق پر‌حاشیه و توهین‌آمیز محمود صادقی که در آن مدعی شد مجلس عصاره فضائل شورای نگهبان است نه عصاره فضائل ملت! نوشت: «اگر محمود صادقی امروز در مبارزه با مفاسد اقتصادی تنهاست، اگر علی مطهری در مبارزه با مفاسد سیاسی احساس تنهایی می‌کند... یک دلیل مشخص بیشتر ندارد و آن اینکه نمایندگان مجلس که این گونه از بیان بدیهیات از سوی یکی از همکارانشان برآشفته‌اند از رد صلاحیت شورای نگهبان واهمه دارند و معتقدند سری که درد نمی‌کند را دستمال نباید بست.»
این روزنامه زنجیره‌ای در حالی این نمایندگان اصلاح‌طلب فراکسیون امید مجلس را افرادی فساد‌ستیز معرفی و شورای نگهبان را به مقابله با فساد‌ستیزان متهم می‌کند که نمایندگان این فراکسیون حتی صلاح ندیدند غارت 15 ‌هزار میلیاردی برخی وابستگان به طیف اصلاح‌طلب از صندوق ذخیره فرهنگیان را پیگیری کند و حتی برچسب سیاسی به معترضان این دزدی زدند! این نمایندگان اصلاح‌طلب فراکسیون امید که مدعی شفاف‌سازی و مبارزه با فساد شده‌اند همچنین در ماجرای پرونده تخلفات عدیده برادر رئیس‌جمهور و همچنین اتهامات مالی اقتصادی کلان برادر معاون اول رئیس‌جمهور یا سکوت کرده و یا با غوغاسالاری و شانتاژ رسانه‌ای برخوردکنندگان با آنها را به سیاسی‌کاری متهم کردند.
از سوی دیگر  فعالیت‌های مشخص فراکسیون امید چیزی جز همین حاشیه‌ها و مقولاتی مثل «سلفی حقارت»، «تقلّا برای تصویب قانون حبس منتقدان روحانی» و یا «طراحی قانونی که به موجب آن بانوان بدون اذن ولی از کشور خارج خواهند شد» باشد.
لازم به ذکر است که دن کیشوت شخصیت رمان «میگل سروانتس» که دچار توهم است و وقت خود را با خواندن آثار ممنوعه می‌گذراند. دن کیشوت خود را جای یک شوالیه‌ می‌پندارد و دشمنانی فرضی در برابر خود می‌بیند که اغلب کوه‌ها و درخت‌ها هستند. «دن‌کیشوت» پهلوانی خیالی و بی‌دست‌وپاست که خود را شکست‌ناپذیر می‌پندارد و در توهم خود با شعار مبارزه به نفع مردم! به جنگ آسیاب‌های بادی می‌رود.

بودجه 97 و شعارهای انتخاباتی!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در گزارشی به بودجه سال آینده که از سوی رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شده است پرداخت و با طرح سؤالاتی کمک بودجه به دو هدف رئیس‌جمهور که بارها اعلام شده است یعنی حذف فقر مطلق و کاهش بیکاری را ناممکن دانست.
در این گزارش آمده است: اگر حذف «فقر مطلق» و کاهش «بيکاري» را دو اولويت دولت بر اساس بيانات رياست‌جمهور در هنگام ارائه لايحه به مجلس بدانيم، آن‌وقت بايد بتوانیم با پاسخ به پرسش‌هايي ارزيابي کنيم که اختصاص پول نفت به هر يک از نهاد‌ها و فعاليت‌ها، تا چه اندازه به دو هدف فوق کمک مي‌کنند.
شرق در ادامه این سؤالات را مطرح می‌کند؛
-آيا بودجه وزارت جهاد کشاورزي در شرايطي که کشور با مشکل تأمين غذاي مردم، رهاشدن منابع توليدي، مهاجرت و... روبه‌رو است، نشان‌دهنده اولويت اين بخش در کاهش فقر و ايجاد ‌اشتغال است؟
-آيا بودجه بخش‌هاي اقتصادي صنعت و معدن که بايد به حل معضل بي‌کاري کمک کنند، چنين اولويتي را نشان مي‌دهند؟
شرق در پایان توصیه کرده است‌: «از نمايندگان مجلس انتظار مي‌رود، وظيفه سنگين هدايت و تمرکز بودجه را بر اهدافي که دولت خود اعلام کرده است، برعهده بگيرند و در مقابل هر يک ريال پرسيده شود که اين بودجه تا چه اندازه به حل معضل بي‌کاري و حذف فقر کمک مي‌کند؟»
روزنامه زنجیره‌ای شرق البته اختصاص بودجه به برخی اهداف از جمله ترویج زبان فارسی را نیز برنمی‌تابد و سؤال می‌کند که چرا برای چنین هدفی بودجه اختصاص یافته است ولی اسمی از موسسات عریض و طویلی که از سوی جریان اصلاحات و یا نزدیکان به این جریان اداره می‌شود و در هفته گذشته اختصاص بودجه‌های کلان برای این موسسات انتقادات شدیدی را به دنبال داشت نمی‌کند.