kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
در گفت‌وگوی کیهان با مدیر مرکز پژوهش‌های سیاسی یمن بررسی شد

موشک‌های یمن و 3 هدف آمریکا از راه‌انداختن شوی تبلیغاتی علیه ایران



اخیرا «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل با به نمایش گذاشتن قطعاتی فلزی بین خبرنگاران گفت آنها قطعات یک موشک ایرانی هستند که توسط الحوثی‌ها به ریاض شلیک شده‌اند! این مسئله واکنش‌های متفاوتی در عرصه بین‌الملل به دنبال داشت و برخی رسانه‌ها نیز این اقدام هیلی را به سخره گرفتند. برخی مثل واشنگتن پست نیز نوشتند، آمریکا در حالی که هزاران موشک و بمب و سلاح دراختیار سعودی‌ها گذاشته و یمن و کل منطقه را به هرج و مرج کشانده، ایران را به بی‌ثبات‌سازی منطقه متهم می‌کند! کیهان برای بررسی این ادعا، با «دکتر عبدالرحمان الراجح»، مدیر مرکز پژوهش‌های سیاسی و بین‌المللی «تقارب» یمن و سردبیر بخش یمن شبکه تلویزیونی «العالم»  گفت‌و‌گویی داشته که در ادامه می‌آید:
آقای دکتر! به اعتقاد شما هدف نیکی هیلی از ایرانی معرفی کردن موشک شلیک شده انقلابیون یمنی به ریاض واقعا چیست؟
به اعتقاد بنده نیکی هیلی و کلا آمریکایی‌ها  سه هدف را از این نمایش دنبال می‌کنند.  اولین هدف، باج‌‌گیری از عربستان است. آمریکا تلاش می‌کند تا در صحنه جهانی وانمود کند حامی اصلی سیاست‌های ماجراجویانه محمد بن سلمان است تا از این کشور سود و سرمایه مالی بیشتری کسب کند و قراردادهای تسلیحاتی  بیشتری را منعقد کند. دومین هدف اعمال فشار بر تهران است. ترامپ پیش از آن‌که به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود به ایران و توافق هسته‌ای انتقادات شدیدی داشت، اما به علت اختلافات داخلی در صحنه سیاسی آمریکا و همراهی نکردن اتحادیه اروپا، سعی می‌کند فرمان انتقادهای خود را از برجام به برنامه موشکی ایران منحرف کند. واشنگتن در تلاش است چنین القاء کند که ایران نیروهای انصارالله در یمن را به سلاح تجهیز می‌کند. آمریکا در راستای این هدف در تلاش است تا در صحنه بین‌الملل ایران را به‌عنوان تهدیدی جهانی معرفی کند و سیاستش در مورد ایران را به جلو ببرد و دیگران را با نمایش‌های غیرواقعی قانع کند یا فریب دهد. سومین هدف، موضوع بحران انسانی است؛ در یمن این بحران، از بزرگ‌ترین بحران‌های انسانی پس از جنگ جهانی دوم تا به امروز است و این بحران هنوز در جریان است. وضعیت یمن براساس گزارش‌های سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌المللی شرایطی بحرانی را سپری می‌کند. همه این نهادها شرایط یمن را وخیم توصیف می‌کنند. گرسنگی و فقر به واسطه جنگ و تجاوز عربستان ایجاد شده و آمریکا نیز از این جنگ و محاصره حمایت کرده است لذا در میان افکار عمومی جهان، آمریکا در ایجاد این بحران با آل سعود شریک است. بنابراین آمریکا سعی می‌کند تا از طریق برپایی نمایش‌های مشابه آن‌چه نیکی هیلی انجام داد سرپوشی بر شرایط جاری بگذارد و به محاصره و تجاوز عربستان به یمن مشروعیت دهد.البته واشنگتن و ریاض در اجرای این نمایش ناشیانه عمل کردند؛ به نحوی که اهداف پشت پرده آن برای جهان روشن شد. حتی رسانه‌های غربی و روزنامه‌های آمریکایی در روزهای پس از نشست نیکی هیلی این برنامه را مورد تمسخر قرار دادند. به هر ترتیب آمریکا قصد دارد براساس این نمایشنامه، ایران را به‌عنوان مقصر بحران یمن به جامعه جهانی معرفی کند و از این طریق فشار بیشتری بر تهران وارد کنند.
دلایلی که نشان می‌دهد، ادعاهای خانم هیلی علیه ایران کذب است، کدام است؟
می‌توان گفت که ادعاهای آمریکایی‌ها در مورد ارسال موشک از ایران به یمن کذب است چراکه اصلا در سه سال گذشته یمن به ‌وسیله عربستان و آمریکا تحت شدیدترین محاصره‌های ممکن قرار گرفته و امکان ارسال سلاح به این کشور اساسا وجود ندارد. مخصوصا در رابطه با موشک‌های مورد استفاده که به‌ دلیل ابعاد و وزن بالا، امکان قاچاق آن به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست. در مورد موشک‌های یمنی هم باید گفت که موشک‌ها روسی است و از نوع اسکاد که قبلا در اختیار ارتش یمن قرار داشت و بعضی از این موشک‌ها به دهه‌های70 و80 میلادی برمی‌گردند؛ زمانی که شوروی به متحدانش در جنوب یمن داده است و بعد به ارتش یمن متحد  منتقل شده است. بعضی از این موشک‌ها هم در دهه 90 میلادی به وسیله علی عبدالله صالح رئیس سابق یمن از کره شمالی خریداری شده است. اما بدون شک این موشک‌ها در سال‌های اخیر از طرف یمنی‌ها دستکاری شده و بسیار پیشرفته شده اند و برد این موشک‌ها را از 300 کیلومتر به 1000 کیلومتر وبیشتر افزایش داده‌اند تا به عمق عربستان برسد. علاوه بر این خود عربستان در ابتدای تجاوز به یمن  در همه رسانه‌های خود اعتراف کرد که یمنی‌ها از 300 تا 400 موشک بالستیک دور برد برخوردار هستند. ریاض سپس هدف حمله خود را نابودی این موشک‌ها عنوان کرد. لذا به اعتقاد من هدف نمایش مشترک عربستان و آمریکا منحرف کردن افکار عمومی و مشروعیت دادن به محاصره یمن وکشتار دسته‌جمعی یمنی‌ها است.
آمریکا در حالی ایران را متهم به تامین موشک‌های انصارالله می‌کند که زرادخانه‌های عربستان مملو از موشک‌ها و سلاح‌های آمریکایی است و آل سعود با همین سلاح‌ها در حال قتل عام یمنی‌هاست. تحلیل شما از این مسئله چیست؟
گرچه هیچ مدرکی برای اثبات ایرانی بودن سلاح‌های یمنی‌ها وجود ندارد، اما در مقابل هزاران گزارش رسمی از سوی سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی تهیه شده که نشان‌دهنده حضور و استفاده سلاح‌های آمریکایی در نبرد یمن است. سلاح‌هایی که از طریق آمریکا در اختیار نیروهای سعودی قرار گرفته و آن‌ها در جنگ، مورد استفاده قرار داده‌اند بسیار زیاد است. سلاح‌های خوشه‌ای آمریکایی در یمن منجر به مرگ هزاران زن و کودک و گسترش بحران انسانی در این کشور  شده است.
سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان عفو بین‌الملل در گزارش‌های متعدد مستنداتی ارائه کرده که نقش آمریکا و عربستان در بروز فاجعه انسانی یمن را نشان می‌دهند. دو سال پیش در حمله به مراسم عزاداری در یمن، حدود هزار غیرنظامی کشته و زخمی شدند. به‌دنبال این حمله، بقایای موشکی یافت شد که به وضوح نشان می‌داد این موشک ساخت آمریکا است. براساس این گزارش‌ها و مدارک، نمایش نیکی هیلی در سازمان ملل متحد یکی از تلاش‌های آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر دخالت‌های واشنگتن در این کشور است. چراکه مقایسه موشک شلیک شده از سوی نیروهای یمنی به ریاض که هیچ خسارتی به دنبال نداشته با سلاح‌های آمریکایی استفاده شده در یمن، اقدامی سیاسی برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران است.