kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۲۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
دستیار ویژه اقتصادی رئیس‌جمهور:

یارانه باید ۸۱ هزار تومان می بود نه ۵۴ هزار تومان


دستیار ویژه اقتصادی رئیس‌جمهور اصلاحات ارضی را همسنگ انقلاب اسلامی و ایجاد نهادهای حکومتی برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه قرار داد و آن را از کارهای اساسی برای بازتوزیع ثروت و درآمد در کشور عنوان کرد!
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مسعود نیلی در یک برنامه تلویزیونی گفت: تغییر در توزیع درآمد، کار شش‌ماهه نیست بلکه این کار را باید آهسته آهسته انجام داد.
وی در اظهاراتی عجیب، اصلاحات ارضی رژیم پهلوی را همسنگ انقلاب اسلامی و ایجاد نهادهای حکومتی قرار داد و تصریح کرد: اصلاحات ارضی، پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد نهادهای حکومتی برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه، کارهای اساسی برای بازتوزیع ثروت و درآمد در کشور بوده است.
این رویکرد در حالی رخ داده که برنامه اصلاحات ارضی مورد انتقاد جدی بسیاری از کارشناسان قرار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از اجرای این برنامه در سال 1340، وضعیت کشاورزی کشور که پیش از اصلاحات ارضی خودکفا بود به جایی رسید که یکسال بعد، تولیدات کشاورزی نصف و هم زمان با اجرای مرحله دوم آن هم دولت ناگزیر به خرید ۶۰ هزار تن گندم از شوروی، ۲۵ هزار تن ذرت و ۱۴ هزار تن گندم از آمریکا شد.این تصمیم علاوه ‌بر افزایش واردات محصولات کشاورزی، به افزایش مهاجرت از روستاها انجامید و حتی وزیر کشاورزی وقت (1353) هم اعلام کرد که این طرح شکست خورده است.
دستیار ویژه روحانی که گویا تلاش می‌کرد با این اظهارات، زمینه توجیه اقدام دولت برای حذف یارانه میلیون‌ها نفر از مردم در بودجه 97 را فراهم کند‏، در این برنامه تلویزیونی گفت: نظام مقابله با فقر نظام کارایی نبوده است و هر حمایتی که به ‌عنوان عدالت می‌خواستیم انجام دهیم چون قشر فقیر جامعه را نشناخته‌ایم به حمایت‌های فراگیر تبدیل شده است.
نیلی ادامه داد: در نخستین گام همان‌طور که در لایحه بودجه سال 97 پیش‌بینی شده است برای شناسایی افراد نیازمند، آنها باید بر اساس جدول درآمدی که دولت اعلام کرده است در سازمان‌های حمایتی کمیته امداد و بهزیستی نام‌نویسی کنند.
وی همچنین اظهار کرد: «اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی موجب اصلاح مصرف انرژی خواهد شد.» این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، تبعات اجتماعی افزایش قیمت حاملهای انرژی و فشاری که از ناحیه گرانی سایر کالاها به اقشار فرودست وارد می‌گردد در شرایط اقتصادی کنونی طاقت‌فرسا خواهد بود و در حقیقت دولت به جای اصلاح نظام هزینه‌ای و ولخرجی نهادهای زیرمجموعه خود، در صورت اجرای لایحه بودجه 97، فشار افزایش هزینه‌ها را به مردم منتقل خواهد کرد.
یارانه باید 18 هزار تومان می‌بود نه 45 هزار تومان
علاوه‌بر این دستیار ویژه اقتصادی رئیس‌جمهور گفته است: در سال 89 که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد، یارانه نقدی باید بین 18 تا 20 هزار تومان بر اساس درآمد دولت از اجرای این طرح بین خانوارها تقسیم می‌شد اما دولت 45 هزار تومان یارانه نقدی پرداخت کرد که موجب کسری بودجه و مسائل دیگر شد.
نیلی افزود: دهک اول جامعه در مقایسه با دهک آخر درآمدی نسبت یک به 86 دارد که عدد غیرقابل قبول و ناعادلانه‌ای است.
دستیار ویژه اقتصادی روحانی خاطرنشان کرد: اگر نظام مالیاتی هدف خود را شناسایی کند و از 800 هزار نفر بالای جامعه مالیات گرفته شود و میان هشت میلیون نفر دهک پایین جامعه توزیع شود، این دهک از فقر مطلق خارج خواهد شد.
گفتنی است شبیه به این اظهارات را، اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت، دو روز پیش اعترف کرده بود و همچون مسعود نیلی، در مقام منتقد گفته بود که «قدرت خرید و درآمد آحاد جامعه کاهش پیدا کرده است، رشد اقتصادی، بودجه دولت و بهره‌وری نیز وضعیت مناسبی ندارد.»(!)
این مقام‌های مسئول دولت روحانی باید به جای این آمارها و انتقادات از وضعیت کشور، در برابر عملکرد 5 ساله خود جوابگو باشند چرا که نمی‌توان هم سال‌ها مسئولیت‌های اجرایی و برنامه‌ریزی را در اختیار داشت و هم در موضع طلبکار و منتقد دیگران را مورد خطاب قرار داد.