kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۲۶۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
سازمان هواشناسی خبر داد

تداوم آلودگی و کاهش کیفیت هوا در ۶ کلان‌شهر کشور تا آخر هفته


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور از تداوم انباشت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در ۶ کلان‌شهر کشور تا آخر هفته خبر داد.
احد وظیفه به تسنیم گفت: طی امروز و دو روز آینده غالب نقاط کشور به‌غیر از بخش‌هایی از مناطق جنوبی با جوی پایدار و آسمانی آفتابی مواجه می‌شوند.
وظیفه ادامه داد: تداوم پایداری جو و سکون نسبی هوا تا اواخر هفته در شهرهای صنعتی و پرجمعیت شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز کشور باقی می‌ماند و وزش باد و بارندگی در این مناطق به‌وقوع نمی‌پیوندد.
وی افزود: این سکون نسبی هوا موجب انباشت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان، تبریز و ارومیه می‌شود از این رو ساکنان مناطق ذکر شده باید طی امروز و دو روز آتی به هشدارها توجه داشته باشند.
به‌گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور، شهروندان و ساکنان کلان‌شهرها باید تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی بهره بگیرند و افراد آسیب‌پذیر شامل کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی هم از تردد غیرضروری در فضای باز پرهیز کنند.
وی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور اظهارداشت: سامانه بارشی مستقر در کشور امروز فقط بخش‌هایی از استان‌های هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان و قسمت‌هایی از خلیج فارس را با رگبار باران و وزش باد مواجه می‌کند.
وظیفه گفت: غالب نقاط کشور نیز روز سه‌شنبه با جو پایدار و افزایش نسبی دما مواجه می‌شوند.
اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس پایتخت
و سرگردانی خانواده‌ها
اعلام تعطیلی دیروز مهدهای کودک و مدارس ابتدایی پایتخت آنقدر دیرهنگام توسط کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران اطلاع‌رسانی شد که تعدادی از خانواده‌ها مطلع نشدند.
شامگاه شنبه و در شرایطی که ساعت از 22 گذشته بود، تعطیلی مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها و دبستان‌های پایتخت توسط کمیته اضطرار اعلام شد؛ خبری که برای خانواده‌های دارای فرزند مهدکودکی و دبستانی بسیار دیرهنگام بود.
این اعلام دیرهنگام موجب شد که صبح دیروز و زمانی که طبق روال همیشگی خانواده‌ها به همراه فرزندشان عازم مهدهای کودک و مدارس ابتدایی شدند، با درهای بسته مواجه شوند.
مادران شاغل هم که همیشه فرزندشان را به مهدکودک می‌سپردند، مانده‌ بودند که فرزندشان را به چه کسی بسپارند.
توپ تقصیرها در زمین هواشناسی
به گزارش فارس، مسئولان محیط زیست اعلام می‌کنند که دلیل دیر اعلام شدن تعطیلی مدارس به عدم ارائه اطلاعات توسط هواشناسی بازمی‌گردد و به قول معروف توپ تقصیرها در خانه هواشناسی افتاده است.
محمد رستگاری معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه عدد شاخص قانونی برای تشکیل جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا 150 است، گفت: با اعلام هواشناسی به رسیدن اعداد روی مرز 150 به‌ سرعت کمیته اضطرار تشکیل شد.
رستگاری افزود: بدون اعلام نظر هواشناسی، امکان تشکیل جلسه اضطرار وجود ندارد.
آلودگی هوا در غرب و باران در جنوب
مدارس را تعطیل کرد
تشدید آلودگی هوا در تبریز و ارومیه مدارس این شهرها را برای دومین روز متوالی تعطیل کرد و بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر همه مقاطع تحصیلی در بخش لیردف شهرستان جاسک را نیز به تعطیلی کشاند.
به گزارش خبرنگار کیهان از تبریز، معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجانشرقی گفت: شدت آلودگی هوای تبریز دیروز از حالت اضطرار نیز فراتر رفت و این امر باعث شده تا مدارس تبریز در تمامی مقاطع تحصیلی دیروز برای دومین روز متوالی نیز تعطیل شوند.
رحیم شهرتی‌فر، افزود: با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس راهکار مقابله با آلودگی هوا نیست، اضافه کرد: ما برای مقابله با آلودگی هوا، نیازمند همکاری بیش از پیش شهروندان هستیم، از این رو از تمامی مردم به ویژه کارکنان دولت خواستار عدم استفاده از خودروی شخصی برای تردد در سطح شهر هستیم.
وی با تاکید بر استفاده عموم شهروندان از وسایل نقلیه عمومی یادآوری کرد: با تعطیلی مدارس باید سفرهای درون شهری کاهش یابد.
وی از اجرای طرح زوج و فرد در محدوده اجرای طرح ال‌ای زد در شهر تبریز برای 3 روز آینده خبرداد و گفت: با این اقدام 50 درصد تردد خودروها در سطح شهر کاهش می‌یابد.
وی گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت موظف شد تا در حاشیه شهرستان تبریز تمامی معادن شن و ماسه را تعطیل کند و پلیس راهور نیز با خودروها و اتوبوس‌های دودزا به صورت جدی برخورد خواهد کرد.
بنابراین گزارش مردم اسکو، سهند، خسروشاه به دنبال تعطیل نشدن مدارس و دانشگاهها در این شهرها با انتشار تصاویری از آلودگی هوا و کاهش دید رانندگان در این شهرها برای حفظ سلامتی فرزندان خود خواستار تعطیلی مدارس این شهرها شدند.همچنین به گزارش مهر، روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان غربی در پی بالا رفتن آلاینده‌های جوی و آلودگی هوا در روز یکشنبه تمامی مدارس شهری نواحی یک و دو ارومیه به استثنای مدارس روستایی این نواحی در نوبت صبح را برای دومین روز متوالی تعطیل اعلام کرد. قابل ذکر است روز شنبه نیز مدارس نواحی یک و دو ارومیه در سری نوبت صبح و بعد از ظهر به دلیل آلودگی شدید هوا تعطیل بودند.
آلودگی هوا در ارومیه دیروز ششمین روز خود را سپری کرده و بر اساس اعلام مسئولان تا سه شنبه هفته جاری تداوم خواهد داشت.
بارش باران مدارس لیردف را تعطیل کرد
 به گزارش باشگاه خبرنگاران  بر اثر بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر، مدارس نوبت صبح و عصر در همه مقاطع تحصیلی در بخش لیردف شهرستان جاسک دیروز یکشنبه تعطیل شد.
براساس همین گزارش، رضا اربابی مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: محور کنارک - جاسک در جنوب نیز بر اثر بارندگی و طغیان رودخانه محلی سند سر در محدوده سیستان و بلوچستان بسته شد.
 جاده کنارک - جاسک ۲ استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان را به هم متصل می‌کند.