kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
در سی‌امین سالگرد تاسیس جنبش‌ حماس و در غزه صورت گرفت

تاکید بر ادامه مقاومت تا آزادی تمام قدس در تجمع بزرگ فلسطینیان


سرویس خارجی-
صدها هزار فلسطينی ساکن غزه با شعار «مقاومت تصميم ما» و «وحدت گزينه ما»، سي امين سال تاسيس جنبش حماس را جشن گرفتند و بر ادامه مقاومت تا آزادی کامل فلسطین تاکید کردند. در سایر مناطق فلسطین نیز درگیری‌ها با نظامیان صهیونیست با شدت ادامه دارد.
فلسطينی‌ها روز پنج شنبه با برپایی تجمعی گسترده در ميدان «الکتيبه» باريکه غزه با شعار «مقاومت تصميم ما و وحدت گزينه ما»،  سي‌امين سال تاسيس جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس ) را جشن گرفتند.
«اسماعيل هنيه»، رئيس دفتر سياسي جنبش حماس که در اين مراسم سخنرانی می‌کرد گفت: «حماس امتداد طبيعي پروژه مقاومت و ايستادگي در سرزمين فلسطين است.»
«خالد البطش»، عضو ارشد جنبش جهاد اسلامي فلسطين نیز در این مراسم گفت: «حضور گسترده فلسطينيان در همايش سي امين سال تاسيس جنبش حماس به نوعي همه پرسي و راي آري به گزينه مقاومت و گزينه جهاد و پايبند به اصول است... حضور اين جمعيت گسترده پاسخ محکمي به تصميم «دونالد ترامپ» رئيس جمهور امريکا مبني بر اعلام قدس به عنوان پايتخت اسرائيل است. رهبران گروه‌های فلسطینی همچنین خواستار ادامه انتفاضه به منظور مقابله با سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی شدند. مردم فلسطين با توجه به دستاوردهاي مقاومت که رژيم صهيونيستي را در سال هاي اخير متحمل شکست‌هاي متعددي در عرصه هاي نظامي و سياسي کرده است يگانه راه نيل به آرمانشان را تداوم مقاومت و پايداري در برابر رژيم صهيونيستي مي دانند.»
جمعه خشم
دیروز نیز همزمان با فراخوان گروه‌های فلسطینی برای برگزاری تظاهرات «جمعه خشم» علیه اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، در مناطق مختلف فلسطین و بسیاری از کشورهای دنیا تظاهرات ضد صهیونیستی برگزار شد و مردم خشم خود را نسبت به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس نمایش دادند.
فلسطینیان ساکن غزه، کرانه باختری و سرزمین‌های ‌اشغالی روز گذشته که در پاسخ به فراخوان رهبران گروه‌های فلسطینی در تظاهرات «جمعه خشم» شرکت کرده بودند در برخی از مناطق به شدت با صهیونیست‌ها درگیر شدند. برخی نظامیان صهیونیست نیز با پوشیدن لباس‌های فلسطینیان و بستن چفیه به دور گردن! اقدام به دستگیری و ضرب و شتم فلسطینیان می‌کردند. جنبش حماس و جهاد اسلامی در پیام‌های جداگانه از «امت عربی و اسلامی و آزادگان دنیا» خواستند که تظاهرا‌ت‌های خود در حمایت از فلسطین و یاری قدس را ادامه دهند.
مسجدالاقصی
صد‌ها هزار فلسطيني هم پس از برگزاری نماز جمعه در مناطق مختلف فلسطین و حتی در محوطه مسجدالاقصي عليه آمريکا تظاهرات کردند و علیه ترامپ و رژیم صهیونیستی شعار دادند. این در حالی است که نظاميان رژيم صهيونيستي در بيش از 20 نقطه کرانه باختري به شرکت کنندگان در تظاهرات ضد ترامپ يورش برده و براي متفرق کردن تظاهرات کنندگان از بمب‌های صوتی و گاز سمی استفاده کردند که به زخمی شدن شماری از آنها منجر شد. در پی حمله به تظاهرات کنندگان فلسطینی، درگیری شدیدی میان فلسطینیان و‌اشغالگران صهیونیست به وقوع پیوست و صهیونیست‎ها شماری از تظاهرات کنندگان را بازداشت کردند. فلسطینی‌های ساکن غزه نیز بعد از ظهر روز جمعه تظاهرات «میلیون‎ها نفر برای قدس» را با حضور مسئولان گروه‎های فلسطینی آغاز کردند. درپی شلیک نظامیان رژیم صهیونیستی به طرف تظاهرات کنندگان فلسطینی در نوار غزه، ۲ نفر به شهادت رسیدند.
آماده‌باش کامل
ارتش رژیم صهیونیستی اما از ترس تشدید درگیری‌ها و خارج شدن اوضاع از کنترل در روز جمعه خشم، به حالت آماده‌باش کامل درآمده و شمار زیادی از نیروهای خود را در نوار مرزی باریکه غزه، قدس و کرانه باختری مستقر کرده است. نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین تدابیر امنیتی خود در اطراف مسجدالاقصی را تشدید و اقدام به نصب موانع فلزی در اطراف محله قدیمی قدس کرده‌اند. منابع صهیونیستی می‌گویند که ارتش اسرائيل تعداد زيادي نيرو به ايست بازرسي نزديک رام الله براي مقابله با حملات احتمالي ديگر فرستاده است.با این وجود به رغم افزایش تدابیر امنیتی يکي از ايست هاي بازرسي ارتش رژيم صهيونيستي در غرب کرانه باختري رود اردن مورد حملۀ مسلحانه قرار گرفت و براثر ازدحام جمعیت و افزایش درگیری‌ها با صهیونیست‌ها یک جیپ ارتش اسرائیل واژگون شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه 15 آذر ماه در یک سخنرانی در کاخ سفید قدس را پایتخت فلسطین‌اشغالی اعلام کرد و به دولتش دستور داد مقدمات کار برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کنند. این تصمیم ترامپ با محکومیت‌های گسترده جهانی مواجه شده است. بنا بر اعلام رسانه‌های مختلف، این حماقت ترامپ با هماهنگی کامل برخی کشورهای مرتجع عربی از جمله آل‌سعود انجام شده است.
تظاهرات در کشورهای جهان
در یونان تعداد زیادی از مردم این کشور از مرکز شهر آتن راهپیمایی خود را آغاز و به سمت سفارت آمریکا رفتند تا اعتراض خود را نسبت به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کنند. تظاهرکنندگان پرچم‌های فلسطین را در دست گرفته و شعارهایی را در محکومیت تصمیم آمریکا و همچنین شعارهایی در تاکید بر حق مردم فلسطین برای تشکیل کشور مستقل خود سردادند. در اسلو، پایتخت نروژ نیز صدها تن در اعلام همبستگی با مردم فلسطین تظاهرات کردند. در این تظاهرات، اقلیت‌های عربی، اسلامی و فلسطینی، اعضای سندیکاها، نمایندگان پارلمان، روسای انجمن‌های نروژی، نمایندگانی از احزاب و سازمان‌های غیر‌دولتی نروژی حضور داشتند. این تظاهرات در مقابل پارلمان نروژ برگزار شد و شرکت کنندگان در آن، تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم و تاکید کردند که قدس پایتخت فلسطین است. در هلند، آلمان، سوئد، مغرب، ترکیه، عراق، پاکستان، لبنان و دیگر کشورهای جهان نیز تظاهرات اعتراض‌آمیز نسبت به تصمیم ترامپ همچنان ادامه دارد و تظاهرکنندگان خواستار لغو این تصمیم شدند.