kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۶۵۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
خبرگزاری فرانسه فاش کرد

جزئیات تازه از پشت پرده استعفای حریری بن سلمان تحمل دیدن نفوذ حزب‌الله را ندارد


یک منبع نزدیک به نخست‌وزیر لبنان ضمن افشاگری از پشت پرده استعفای اخیر وی، گفته ولیعهد عربستان با این اقدام، می‌خواست با نفوذ حزب‌الله مقابله کند، ولی نتیجه عکس گرفت.
روز 13 آبان بود که «سعد حریری» در اقدامی خارج از عرف و در حالی که در ریاض به سر می‌برد، با صدایی لرزان و چهره‌ای ترسان استعفای خود را از پست نخست‌وزیری لبنان اعلام کرد و افزایش نفوذ ایران در لبنان را علت اقدام خود دانست. وی سپس ضمن تعریف و تمجید از بن‌سلمان و آل‌سعود، حملات بی‌سابقه‌ای به ایران و حزب‌الله کرد.
از همان زمان، محافل سیاسی و رسانه‌ای متوجه شدند که این ماجرا از جانب شخص «محمدبن سلمان»  آب می‌خورد و حریری را مجبور به استعفا کرده‌اند اما در رابطه با جزئیات دیگر ماجرا خبرگزاری فرانسه دیروز مطالب تازه‌ای منتشر کرده است.اکنون که ماجرا به نفع ملت لبنان تمام شده و همه‌چیز به حال اول برگشته و حتی به ضرر رژیم آل‌سعود، به پایان رسیده یک منبع نزدیک به سعد حریری که نخواست نامش فاش شود، بخشی از این ماجرا را برملا کرده است. به گزارش تسنیم، این منبع به خبرگزاری فرانسه گفته، پس از گذشت یک سال از ریاست حریری بر دولتی که وزرای حزب‌الله نیز در آن حضور دارند، سعودی‌ها مشاهده کرده‌اند که نفوذ حزب‌الله در حال افزایش است و همین امر باعث خشم سعودی‌ها شد و آنها حریری را تهدید کردند که از کمک‌های مالی به دولتش می‌کاهند.
این منبع همچنین گفت: «زمانی که حریری به عربستان رفت، بسیار شوک زده شد؛ او تصور رایزنی درباره پروژه‌های اقتصادی را در ذهن داشت، ولی در آنجا (ریاض) با فهرستی از تحریم‌های اقتصادی، که سعودی‌ها علیه لبنان وضع کرده بودند، مواجه شد.»وی افزود: «ریاض حریری را تهدید کرد، بیش از 160 هزار شهروند لبنانی شاغل به کار در کشورهای عربی خلیج‌فارس را اخراج می‌کند و از سرمایه‌گذاران سعودی نیز خواهد خواست، سرمایه‌های خود را از لبنان خارج کنند. با این اوصاف، حریری دولت خود را در موقعیت فاجعه‌باری دید و (به همین خاطر)، مجبور شد بیانیه استعفای خود را به شیوه‌ای که عربستان سعودی را راضی کند، بنویسد.»این منبع در ادامه گفت‌وگویش با خبرگزاری فرانسه متذکر شد: «حریری (در ریاض) زندانی نبود، و (در ظاهر) آزاد بود، ولی آنها به او گفته بودند که اگر به لبنان برگردی، ما تو را مشابه حزب‌الله خواهیم دید و دولت تو نیز از نگاه ما، یک دولت متخاصم خواهد بود و ما لبنان را هم مانند قطر، مجازات خواهیم کرد.»عربستان با همراه کردن امارات متحده عربی، بحرین و مصر از ماه‌ها پیش قطر را به اتهام حمایت از تروریسم، محاصره اقتصادی و سیاسی کرده‌اند. البته علت محاصره قطر، چرخش نسبی دوحه در سیاست خارجی خود بوده است.
این منبع در ادامه خاطر نشان کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، شاهزاده کاملا عجولی است و با لبنان به شکل احساساتی برخورد می‌کند.از سوی دیگر، یک منبع دیپلماتیک در پاریس به خبرگزاری فرانسه گفت: ولیعهد سعودی متوجه شد که پا را بسیار فراتر از گلیم خود گذاشته و این اقدام (استعفای اجباری حریری) در نهایت، محبوبیت الحریری را افزایش داده است.یک دیپلمات اروپایی دیگر نیز گفت: ریاض همچنان در حمایت از حریری، مردد است. آنها تصور می‌کردند که حریری خواهد توانست با حزب‌الله مقابله کند، ولی بر عکس آن اتفاق افتاد. در هر حال، ماجرای کناره‌گیری اجباری حریری و روی کار آمدن مجدد او که آل‌سعود را خوار و خفیف کرده، یک‌بار دیگر ثابت کرد، ماجراجویی‌های بن‌سلمان، نه تنها افاقه‌ای به حال رژیم پوسیده آل‌سعود نمی‌کند، بلکه فروپاشی آن را سرعت می‌بخشد. جالب است که همین وضعیت را «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز دارد و اقدامات ماجراجویانه‌ وی، پایه‌های نظم آمریکایی را در منطقه، لرزان کرده است.