kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۶۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸

فرجام جنگ روسیه و چین با آمریکا به روایت اندیشکده «رند»


سرویس خارجی -
تازه‌ترین گزارش یک موسسه تحقیقاتی مستقر در آمریکا نشان می‌دهد در صورت وقوع جنگ بین روسیه و چین از یک طرف و آمریکا از طرف دیگر، آمریکا متحمل خسارات سنگینی شده و در این جنگ شکست خواهد خورد.
 نظریه‌پردازان و کارشناسان بسیاری معتقدند آمریکا یک قدرت در حال افول است و مثل دهه‌های گذشته نمی‌تواند منافع خود را در مناطق مختلف پیش ببرد. برخی از کارشناسان نیز معتقدند چین در چند دهه آینده جای آمریکا را در هرم توزیع قدرت جهانی خواهد گرفت. حتی برخی از اندیشکده‌ها در مورد کارآمدی توان نظامی آمریکا نیز در جنگ‌های احتمالی آینده ابراز تردید کرده‌اند.
موسسه تحقیقاتی «رند» آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود درباره احتمال تقابل نظامی آمریکا با روسیه و چین نوشته‌است: «با توجه به تهدید ناشی از تقابل آمریکا با روسیه و چین، ایالات متحده متحمل خسارات بزرگی خواهد شد و در نهایت در مقابل روسیه و چین شکست خواهد خورد... ضعف بالقوه وزارت دفاع آمریکا در تمرکز بر استانداردهای مربوط به دو جنگ منطقه‌ای همزمان موجب شده است تا ارتش آمریکا در شرایط کنونی تنها ظرفیت و توانایی درگیر شدن همزمان در دو جنگ کوچک را داشته باشد.» ارزیابی‌های این گزارش نشان می‌دهد علیرغم آنکه هزینه‌های نظامی آمریکا به مراتب از چین و روسیه بیشتر است ولی در صورت وقوع جنگ با این دو کشور، بازنده نهایی آمریکا خواهد بود.در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «تمرکز وزارت دفاع آمریکا بر استاندارد مربوط به جنگ‌های منطقه‌ای موجب شده است تا این واقعیت را نادیده بگیرد که منافع ملی آمریکا بیشتر از سوی روسیه و چین با چالش و تهدید روبرو می‌شود نه از سوی کشورهای کوچک... در کنار چین و روسیه، کشورهای کره شمالی، ایران و... نیز تهدیدات بزرگی برای امنیت ملی آمریکا به شمار می‌روند.»