kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۳۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
نایب رئیس ‌کمیسیون فرهنگی خواستار شد

ورود هیئت ‌رئیسه به موضوع وهن مجلس در اتهام محمود صادقی به مرجعیت تقلید



نایب ‌رئیس ‌کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: از آنجا که اتهام محمود صادقی به آیت‌الله مکارم شیرازی از حدود و شئون وظایف و اختیارات نمایندگی خارج و موجب وهن مجلس شده، هیئت‌رئیسه باید آن را در دستور هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان قرار دهد.
حجت‌الاسلام نصرالله‌ پژمانفر نایب ‌رئیس ‌کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با‌ اشاره به نسبت خلاف ‌واقع محمود صادقی نماینده مردم تهران به آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید گفت: قوه قضائیه باید به واسطه ترویج این افترا برخورد مقتضی را با این نماینده مجلس صورت دهد.
وی ادامه داد: روی دیگر صحبت من با هیئت ‌رئیسه مجلس است؛ از آنجا که این دست رفتارها از حدود و شئون وظایف و اختیارات نمایندگی خارج است و موجب وهن مجلس و جایگاه شده، انتظار دارم هیئت ‌رئیسه مجلس به تخلف آقای محمود صادقی ورود کرده و پس از بررسی، رسیدگی به آن را در دستور هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان قرار دهد.
گفتنی است محمود صادقی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید ، چند روز پیش طی توییتی با این پیش‌فرض که فردی به نام «سامان مدلّل» با آیت‌الله مکارم شیرازی رابطه کاری و خویشاوندی دارد، از این مرجع تقلید خواسته بود درباره بدهی او به بانک سرمایه توضیح دهد.
 پس از اینکه تکذیبیه‌های پیشین دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی درباره کذب بودن هرگونه نسبتی میان وی با این فعال اقتصادی بازنشر شد، محمود صادقی در توییت دیگری بدون اینکه عذرخواهی کند، اتهام خود را به آیت‌الله مکارم پس گرفت و عنوان کرد که برخلاف تصور اولیه و با تحقیقات بعدی برایش محرز شده است که بدهکار بانک سرمایه هیچ‌گونه رابطه کاری و یا خویشاوندی با این مرجع تقلید ندارد.
به دنبال این توضیحات و بدون عذرخواهی صادقی از دروغ گویی صورت گرفته دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی در بیانیه‌ای تصریح کرد که در صورت عدم عذرخواهی نماینده تهران به قوه قضائیه شکایت خواهند کرد که در پی آن این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در گفت‌و‌گویی بابت اتهام زنی کذب عذرخواهی کرد.
وی در این گفت‌وگو اظهار داشته است: پس از تحقیقات صورت گرفته و توضیحات کسانی که با آقای مدلل‌ مرتبط بودند، محرز شد که آقای سامان مدلل - که جزء بدهکاران است - هیچ ارتباطی با آیت‌الله مکارم شیرازی ندارد و روز یکشنبه نیز در سخنرانی علنی که در دانشگاه گیلان داشتم به این نکته ‌اشاره کردم که امیدواریم ایشان پوزش ما را بپذیرند و معذرت‌خواهی کردم.
این نماینده در اتهام‌زنی‌های کذب
سابقه دار است!
گفتنی است محمود صادقی در جریان‌های مختلفی همسو با رسانه‌های ضد انقلاب و بیگانه نهادهای رسمی و قانونی کشور از جمله قوه قضائیه را آماج اتهام زنی‌های کذب خود قرار داده بود.
به دنبال انتشار شایعاتی درباره حساب‌های قوه قضائیه و انتساب این حساب‌ها به رئیس‌دستگاه قضا از سوی یک کانال مرتبط با سرویس‌های جاسوسی بیگانه محمود صادقی نماینده عضو فراکسیون امید مسئول پیگیری این شایعه شد‌، شایعه‌ای که حتی سازندگان آن به جعلی بودنش اطمینان داشتند.
صادقی همسو با ضد انقلاب و به دروغ مدعی شده بود رئیس‌قوه قضائیه هزار میلیارد تومان را به حساب شخصی خود واریز کرده است، در واکنش به این قبیل ادعاها وزیر اقتصاد اعلام کرد «از 20 سال پیش، با هماهنگی خزانه کل کشور و بانک مرکزی، مجموعه مبالغی با رعایت حدود قانونی و موازین شرعی به نام قوه قضائیه به صورت سپرده در سیستم بانکی کشور قرار می‌گیرد و سود حاصله از آن در هزینه‌های مشخص در قوه قضائیه استفاده می‌شود.»
متعاقب ورود صادقی به میانه میدان، 210 نماینده مجلس نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند «‌‌ما جمعی از نمایندگان ملت به نمایندگی از طرف امضاکنندگان این بیانیه درخصوص حساب‌های قوه قضائیه با توجه به اینکه حل مشکلات اصلی مردم در گروی همکاری صادقانه قوای سه‌گانه است، از ریاست محترم قوه قضائیه درخصوص شبهات مطرح شده جویا شدیم. ایشان همه اسناد و مدارک مربوط به حساب‌ها را در اختیار ما قرار داده و ما به دقت آنها را بررسی کردیم و برایمان روشن شد که حساب سپرده مورد مناقشه به نام قوه قضائیه است و از جهات مجوزهای شرعی و قانونی دارای ایراد نیست.»
در ادامه این بیانیه تصریح شده بود: «طی جلساتی که با ریاست محترم قوه قضائیه داشتیم، همه سؤالاتی که در ذهن نمایندگان بود را با صراحت با ایشان در میان گذاشتیم و ایشان نیز با سعه ‌صدر و با صرف فرصت کافی به این سؤالات پاسخ دادند و ما بهترین روش را همین گفت‌وگوهای صریح و منصفانه مسئولان با یکدیگر می‌دانیم.»
علی لاریجانی رئیس ‌مجلس نیز در یکی از جلسات علنی بهارستان به این موضوع پرداخته و خاطرنشان کرد: هیچ کدام از آن حساب‌ها «حساب شخصی» نیست، به آقای صادقی گفتم که بنده با اطلاع به شما می‌گویم و سوءتفاهم در جامعه به وجود نیاورید، این پول‌ها در حساب‌های مربوط به «قوه قضائیه» است، در ریاست‌جمهوری یا دستگاه‌های اجرایی نیز بودجه‌ها در حساب دستگاه‌هاست، ولی نمی‌شود گفت در حساب شخص است، سوءتفاهم ایجادشده این موضوع بود و بنده هم قبلاً گفته بودم آن را اصلاح کنند.
لاریجانی همچنین در پاسخ به تذکر آئین‌نامه‌ای صادقی نماینده تهران در مجلس که به حکم جلب خود از سوی قوه قضائیه به اتهام تشویش اذهان عمومی اعتراض کرده و خواستار آن شده بود که رئیس‌‌مجلس از شأن نمایندگان دفاع کند، گفت: گفته‌اید بر اساس کدام قانون این مبالغ به یک حساب شخصی داده می‌شود؟ اینجا نقطه اتهام است؛ ببینید! وقتی وزیر اقتصاد می‌گوید آن سایت ضدانقلاب دروغ گفته است و این پول‌ها که در قوه قضائیه است به نام قوه قضائیه می‌باشد، از برادر عزیزمان آقای دکتر صادقی فرزند شهید صادقی عزیز نماینده مجلس انتظار نبود که آن را تأیید کند.
وی با بیان این‌که اتهام زدن به افراد را که آزادی بیان نمی‌گویند؛ تأکید کرد: ما مفتخریم که در مجلس مدرس هستیم که از حق باید دفاع کنیم نه از حرف ناحق؛ وقتی شما آبروی مسلمان و تشکیلاتی را می‌ریزید، شمایی که خود یک روحانی بوده‌اید و آخوندی کرده‌اید مگر در روایات نداریم که حرمت مومن مانند حرمت کعبه است؟ اینگونه ما حرمت مومن را حفظ می‌کنیم؟
نماینده هوچیگر که در یک فرار به جلوی آشکار در شیراز به دستگاه قضا هجوم برده بود پس از مدتی و با مشخص شدن پشت پرده‌ها عذر‌خواهی کرده و گفت: «‌در جلسه‌ای که در شیراز داشتم، اظهارات نسبتا تندی نسبت به رئیس‌قوه ‌قضائیه داشتم که جا دارد در اینجا بابت آن از رئیس‌دستگاه قضا عذرخواهی کنم.»
محمود صادقی همواره اتهامات خلاف واقع را مطرح و به دنبال مشخص شدن دروغ بودن آن عذرخواهی کرده و عقب‌نشینی می‌کند که به نظر می‌رسد این شیوه، روش معمول وی در تخریب نهادهای قانونی کشور است.