kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
مصطفی میرسلیم در پاسخ به کیهان:

قراردادهای جدید خودرو با خارجی‌ها جفا به تولید ملی‌ است



رئیس ‌دهمین همایش بین‌المللی موتورهای درونسوز و نفت درباره قراردادهای خودرویی اخیر با شرکتهای فرانسوی، اعلام کرد: با وجود توان داخلی، این قراردادها جفا در حق تولید ملی است.
به گزارش خبرنگار ما، سید مصطفی میرسلیم،  دیروز در نشست خبری این همایش، در واکنش به قراردادهایی که دولت‌های یازدهم و دوازدهم با شرکت‌های خودروسازی فرانسوی منعقد کرده و آثار این قراردادها بر تولید محصولات بومی، گفت: این قراردادها به تولید ملی جفا می‌کند.
وی به مراکز علمی در داخل کشور و مهندسان بسیاری که در دانشکده‌چهای خودروسازی تربیت می‌کنیم،‌اشاره کرد و گفت که «هر قراردادی که با خارج بسته شود ولی توان داخل را نادیده بگیرد، جفا در حق کشور و ضد اقتصاد مقاومتی است».
رئیس‌هیئت مدیره شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو با انتقاد از عملکرد مسئولان در زمان انعقاد قراردادهای خارجی، بر این نکته تأکید کرد که بهتر است حداقل زمان انعقاد قرارداد، افرادی از متخصصان داخلی را به همراه خود ببرند تا دیگران فکر نکنند که از نظر فنی دست ما خالی است!
میرسلیم در پاسخ به سؤال دیگر کیهان درباره اینکه چرا بعد از گذشت نیم قرن از ورود ایران به صنعت خودرو، همچنان به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: وابستگی به درآمدهای فروش نفت خام و ارز ناشی از آن یک عامل اساسی در این رابطه است.
وی واردات خودرو و قطعات آن را عامل دیگر عقب ماندن خودروسازی ایران دانست و از واردات گسترده این محصولات انتقاد کرد.
وحید اصفهانیان، دبیر علمی همایش هم در پاسخ به این سؤال، با‌اشاره به حدیث امام علی(ع) مبنی بر اینکه «علم، چیرگی است...»، اظهار کرد: مشکل نخست فرهنگی، خصوصا در میان مسئولان است؛ چرا که باور نداریم تنها راه پیشرفت، مسیر علمی است.
استاد دانشکده مکانیک دانشگاه تهران، نداشتن صبر علمی و عجله برای رسیدن به نتیجه را عامل دوم عقب ماندن کشور در حوزه خودرو عنوان کرد.