kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۲۱۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
پرونده ورزشکاران ایران در رقابت‌های جایزه بزرگ ژاپن بسته شد

نمایش ضعیف جودو این بار در ژاپن حذف سه ملی‌پوش در کمتر از 10 دقیقه!



سرویس ورزشی-
با حذف جواد محجوب سومین نماینده ایران در رقابت‌های جودو گرند اسلم ژاپن، مجموع دقایق حضور جودوکاران ایران روی تاتامی توکیو دورقمی نشد!
تیم ملی جودوی ایران در حالی با قاسم نوری‌زاده، محد بریمانلو و جواد محجوب عازم رقابت‌های گرنداسلم توکیو در ژاپن شد که این‌بار نیز جودوکاران ایران در ادامه نتایج ضعیف خود در رویدادهای بین‌المللی نتوانستند انتظارات را در حد معقول برآورده کنند.
جواد محجوب پس از 15 ماه دوری از میادین، دو هفته پیش موفق شد مدال برنز گرندپری هلند را بر گردن بیاویزد اما این بار در گرنداسلم توکیو با نمایشی ضعیف و دور از انتظار در همان مبارزه نخست مقابل حریف خود از رومانی که بهترین عنوانش در میادین رسمی پنجمی جوانان اروپا بود در یک دقیقه و 24 ثانیه ضربه فنی شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.
اما قاسم نوری‌زاده و محمد بریمانلو نمایندگان اوزان 66- و 73- کیلوگرم ایران طی 9 ماه اخیر برای ششمین مرتبه در رویدادهای خارجی با نمایشی ضعیف از دور رقابت‌ها کنار رفتند. روز شنبه در نخستین روز این رقابت‌ها در جدول 35 نفره منهای 66کیلوگرم، قاسم نوری‌زاده پس از استراحت در دور نخست به مصاف نماینده کشور ژاپن رفت و پس از یک دقیقه و ۲۱ ثانیه مبارزه و با ضربه فنی مقابل حریف خود شکست خورد و خیلی زود از گردونه رقابت‌ها حذف شد.
قاسم نوری‌زاده نماینده وزن 66- کیلوگرم ایران از اسفند سال گذشته تا به امروز به ترتیب در گرنداسلم باکو، گرندپری گرجستان، قهرمانی آسیا در هنگ‌کنگ، گرنداسلم ابوظبی، گرندپری هلند و گرنداسلم توکیو حضور داشته که حاصل تمامی آن حذف از تمامی این رویدادهای خارجی بوده است.
محمد بریمانلو نیز در وزن 73- کیلوگرم دستش از رسیدن به مدال کوتاه ماند. او از اسفند سال گذشته به ترتیب در گرنداسلم باکو، گرندپری گرجستان، قهرمانی آسیا در هنگ‌کنگ، قهرمانی جهان در مجارستان، گرنداسلم ابوظبی و گرنداسلم توکیو حاضر شده که در تمامی این رقابت‌ها از رسیدن به مدال بازمانده است. محمد محمدی بریمانلو در ژاپن و در جدول 46 نفره وزن منهای 73 کیلوگرم، نماینده کشورمان بود که در گام نخست جودوکاری از رومانی را شکست داد و در دور دوم مقابل در مدت ۲ دقیقه و ۴۷ ثانیه نتیجه را کانادا با ضربه فنی واگذار کرد و او نیز از گردونه مسابقات حذف شد.
بریمانلو تنها در گرندپری چین که یازدهم تیرماه برگزار شد به مدال برنز رسید. او قرار بود به رقابت‌های گرندپری هلند نیز که دو هفته پیش برگزار شد اعزام شود اما بنا بر گفته رئیس ‌فدراسیون به علت عدم صدور روادید نتوانست به همراه تیم ملی عازم این مسابقات شود.
نتایج ضعیف جودو در یک سال اخیر نشان می‌دهد که محمد منصوری سرمربی تیم ملی - که عملکردش طی یک سال اخیر با انتقادات زیادی روبرو بوده - نتوانسته به لحاظ فنی تاثیر چندانی بر روی این جودوکاران داشته باشد تا ما همچنان دلخوش به برنزهای سعید ملایی و اخیرا نیز جواد محجوب بمانیم.
وعده رئیس ‌فدراسیون چه شد؟!
طی یک سال گذشته و پس از روی کار آمدن محمد درخشان رئیس‌ فدراسیون جودو، نمایندگان جودوی ایران در رقابت‌های رسمی و تورنمنت بین‌المللی بسیاری به روی تاتامی رفتند و نتایج ضعیفی را به دست آوردند تا جودوی ایران کماکان بر روی نوار ناکامی باشد.
محمد درخشان رئیس فدراسیون جودو از همان روز نخست به دست گرفتن مجدد ریاست فدراسیون جودو در چهارم مهرماه سال ۹۵ بارها در مصاحبه‌های متعدد وعده برنامه‌ریزی فدراسیون برای جذب یک مربی خارجی طراز اول را داده است. حتی نام‌های زیادی نیز به میان آمدند اما تاکنون و پس از گذشت ۱۳ ماه و با وجود در پیش بودن بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ هنوز هیچ خبری از مربی خارجی طراز اول نشده است تا مهم‌ترین وعده رئیس فدراسیون جودو عملیاتی نشود.
مطمئنا با ادامه این روند و استفاده از مربیان کنونی نمی‌توانیم چشم‌انداز روشنی را برای جودوی ایران در رقابت‌های مهم بین‌المللی از جمله بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ متصور باشیم. قطعا هزینه‌های بسیار زیادی برای اعزام این تعداد از جودوکاران به رقابت‌های بین‌المللی انجام شده است اما متأسفانه علی‌رغم صرف بودجه زیاد از جیب بیت‌المال در نتیجه‌گیری جودو توفیقی نداشته است.
به نظر می‌رسد با توجه به ادامه نمایش ضعیف جودوکاران تیم ملی در تورنمنت‌های بین‌المللی، فدراسیون جودو باید نسبت به تصمیمات فنی در تیم ملی تجدید نظر کند چرا که نمایش ضعیف جودوکاران در گرنداسلم توکیو و ادامه این روند نه تنها نمی‌تواند تضمینی برای موفقیت در بازی‌های آسیایی و دیگر رویدادهای رسمی باشد بلکه احتمالا باعث هدر رفتن بودجه بیت‌المال می‌شود.