kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۱۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱

تازه‌ترین یاوه‌گویی ماکرون: «حشدالشعبی باید منحل شود»!



رئیس‌جمهور جوان فرانسه که مدتی است در حال یاوه‌سرایی علیه برنامه‌های موشکی ایران است، این بار علیه عراق و حشد‌الشعبی موضع گرفته و گفته، دولت عراق باید این نیروهای قانونی را منحل اعلام کند؛ موضعی که با انتقاد چهره‌های سیاسی عراق مواجه شده است.
پس از اینکه رئیس‌جمهور فرانسه طی اظهاراتی مداخله‌جویانه از لزوم منحل شدن نیروهای بسیج مردمی عراق گفت، رئیس‌ ائتلاف «دولت قانون» عراق ضمن انتقاد از این اظهارنظر اعلام کرد که «ماکرون با دخالت مردود خود در امور داخلی عراق، ما را غافلگیر کرد.»«نوری مالکی» اظهارات اخیر «امانوئل ماکرون» علیه حشدالشعبی را به شدت محکوم کرد و آن را نقض آشکار حاکمیت ملی عراق دانست. مالکی این را هم گفت که «حشدالشعبی یک گروه رسمی است که در نبرد با تکفیری‌ها مجاهدت‌های زیادی انجام داده است. سخنان رئیس‌جمهور فرانسه مردود است. این اظهارات حتی با قانون اساسی فرانسه نیز در تعارض است.»
 گفتنی است، ماکرون روز شنبه در کاخ الیزه میزبان «نچیروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق بود و در کنفرانس مطبوعاتی با وی مدعی شد، تمامی گروه‌های مسلح عراقی باید منحل و بسیج مردمی عراق (الحشد‌الشعبی) نیز خلع سلاح شود.«سعد الحدیثی» سخنگوی دفتر نخست‌وزیری «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق نیز در بیانیه‌ای به این اظهارات واکنش نشان داد.
 در این بیانیه آمده: «حشد‌الشعبی در مجلس عراق به عنوان یک نیروی نظامی رسمی به تصویب رسیده و این گروه نماینده مردم عراق و بخشی از دستگاه امنیتی است.»
الحدیثی تاکید کرد: «باید به اختیارات دولت فدرال در مدیریت مسائل عراق و امور داخلی آن احترام گذاشت و مصوبه مجلس عراق در رسمیت بخشیدن به حشد‌الشعبی در راستای منافع ملی کشور است و بغداد انتظار دارد کشورها به حاکمیت عراق و استقلال مقام‌های عراقی در تصمیم‌گیری احترام بگذارند.»گفتنی است، حشدالشعبی که متشکل از تمام قشرها و مذاهب عراق است، نقش بسیار برجسته‌ای در ریشه‌کنی داعش در عراق داشت.از دیگر اخبار عراق اینکه بسیج مردمی عراق از کشف گورهای دسته جمعی حامی اجساد 140 زن و کودک در شهرستان ایزدی نشین واقع در شمال غرب این کشور خبر داد.